Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 33 år og fikk mitt 2. barn for 11 måneder siden, jobber som jordmor. Etter normal blødning i 6-7 uker etter fødselen, har jeg hatt sparsomme, uregelmessige mellomblødninger, 2-5 uker mellom. Det ble tolket som hormonforstyrrelser, og kreftprøver fra cervix og livmor ble derfor ikke tatt før for 3 mnd. siden. Disse var normale, men det ble funnet plasmaceller i livmoren, og i svaret står det at jeg har en svært mild grad av kronisk endometritt. Det er ikke tatt noen bakterieprøver, jeg har ikke hatt smerter eller feber, og lever i et stabilt ekteskap, utelukker derfor chlamydia eller gonore. Jeg har imidlertid noe murring fra nedre del av magen/over symfysen innimellom, og sliter fortsatt med bekkensmerter fra symfyse-området (Også hatt i svangerskapet). Men jeg har også "stress-mage", og vet ikke om murringen kommer derfra. Jeg er usikker på om menstruasjonen har kommet tilbake, men tror det, og den er i så fall uregelmessig, noe den ikke har vært før. Jeg ammer fortsatt. Jeg ønsker nå å bli gravid igjen, og har flere spørsmål: Hvordan forholde meg til dette, bør det undersøkes nærmere med bakterieprøve? Bør jeg evt. antibiotikabehandles? Kan dette gi hormonforstyrrelser og kan det evt. være en sammenheng mellom dette og symfysesmertene? Eller kan det være jeg mistolker symfysesmertene, og at de egentlig kommer fra livmoren? (Ingen smerter ved gange, men ved belastning, altså trykk-økning) Kan det være økt fare for komplikasjoner i et svangerskap, som abort, for tidlig fødsel eller premature rier utløst av bakterier? Jeg har lest at det kan gi problemer med å bli gravid, og økt fare for kreft, stemmer dette? Jeg har bestilt time hos gynekolog, men skal dit først om to måneder, bør jeg fremskynde denne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366095-kronisk-endometritt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Vi får ofte svar ’kronisk endometritt’ ved undersøkelse av livmorslimhinnen, og det er ikke noe som det vektlegges, og det er ikke grunn til behandling. Det kan ikke gi hormonforstyrrelser, det er hypofyse/eggstokker som står for hormonproduksjonen. Amming påvirker hormonene og kan forklare at syklus ikke er normalisert.

De smerter du kjenner over symfysen er sannsynligvis ettervirkning av bekkenløsningen.

Man regner ikke med at infeksjon utløser abort, men det kan bli infeksjon som følge av en abort. Infeksjon i livmoren øker ikke risiko for kreft. Så lenge dine hormoner ikke er kommet i orden med eggløsning, da blir du ikke gravid. Jeg tror at du skal se det an en stund, så du kan vente til du har time hos gynekolog.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366095-kronisk-endometritt/#findComment-3185590
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...