Gå til innhold

Rødhet på hals og øvre del av bryst

Anbefalte innlegg

Gjest Samcro

Hei! Kvinner 20, har i omlag fire år nå blitt plaget med voldsom rødhet på hals og øvre bryst. Dette forekommer enkelt når stedene blir berørt. Som feks. med et lett trykk med hånden, klyp eller bare en klem. Jeg får mange spørsmål av forskrekkede venner som lurer på hva jeg har på halsen. Hvis jeg klyper oppstår rødfargen i løpet av 10-15 sekunder. Jeg kan dra linjer me fingrene og til og med "skrive" bokstaver på brystet. Bilbeltet for eksempel avgir også kraftig rødhet på halsen og bryst. (Skrå linje over) Rødfargen er jevn og kan være synlig i flere minutter. Jeg er ikke plaget med noe form for utslett eller eksem, og huden kjennes helt normal ut. Det svir eller verker heller ikke på noe måte. Hvis jeg bruker bodylotion på disse områdene er det en normal lotion for alle hudtyper. Nivea for eksempel. Men ettersom jeg ikke får noe utslett eller irritasjon av disse, kan kanskje lotion utelukkes som syndebukk. Jeg har de siste årene begynte å rødme mer enn jeg har gjort tidligere. Under typiske stressepisoder som intervjuer, presentasjoner eller møte med personer. Vet ikke om det kan ha noe tilknytning til dette. Dette er ikke et stort problem for meg ettersom det ikke er smertefullt. Jeg vil bare vite hva som skjer og hvorfor huden reagerer som den gjør. På forhånd, tusen takk!

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du høres ut til å ha en helt spesiell type ømfindtlighet i huden , som er en form for elveblest. Elveblest er mange ganger allergi og oppfattes ofte som det av almenheten , noe man kan finne ut av ved matvarestesting osv. Hos deg er det de "fysikalske" påvirkningene av huden som gir histaminfrigjøringen og den synlige reaksjonen. Et slik reaksjonsmønster kan oppstå plutselig og vedvare lenge. Noen ganger tror vi at f eks en luftveisinfeksjon kan forårsake endringer i reseptor(nøkkel-) mønsteret i cellen slik hele reaksjonsmønsteret i cellen aktiveres og fører til den aktuelle reaksjonen. Du kan gjøre 2 ting i tillegg til å håpe at det går over igjen: 1) Unngå stimuli som vekker reaksjonen 2) Bruke antihistaminnr som hemmer aktuelled reaksjoner. Rødming er en separat ting og har ikke direkte sammenheng med dermografismen. Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...