Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ingrid 51

Hei; Jeg er i overgangasalderen og er plaget med hetetokter og svette om natta. Dette begynte for ca 2 mnd siden og jeg har heller ikke hatt mens på ca 3mnd. Jeg har derfor kjøpt reseptfritt soyapreparat på apoteket. Har tatt dette i ca 1,5 måned uten at det har hjulpet vesentlig. Tar også johannesurt kjøpt reseptfritt pga søvnproblemer - kan det være en årsak til at soyapreparatet virker dårlig? Jeg vurderer å gå over til østrogentilskudd. Kan jeg begynne på disse med en gang jeg slutter med soyapreparatet eller må jeg vente - evt hvor lenge må jeg vente. Ser av pakningevedlegget at østrogenet og johannesurt ikke går bra sammen så jeg må da kutte ut johannesurt. Hvor lang tid bør jeg vente fra jeg slutter med Johannseurt til jeg begynner på østrogen ? Jeg er også plaget av hjertebank, litt angst og dårlig humør i perioder. Det blir vel ikke bedre - heller tvert i mot - med østrogentilskud ?? Hva tror du jeg bør gjøre for å lindre hetetokter og svette uten at jeg blir deprimert og får mye angst? På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366347-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kjenner ikke til studier som ser på sammenhang mellom soya og johannesurt da det ikke er legemidler. Det er kjent at johannesurt kan redusere virkningen av østrogen, for eksempel i p-piller så de blir mindre effektive. Manglende dokumentasjon for naturprodukter gjør det vanskelig å komme med generelle råd. Jeg vil foreslå at du stopper med de to produkter og så starter med østrogen. Det tar jo uansett litt tid før du kommer til lege og får resept, og det tar en uke eller to før du kan begynne å merke effekt av østrogen. Det vil hjelpe effektivt mot hetetokter og sikkert også bedre nattesøvnen og hjertebank. De andre symptomer (angst og humør) kan muligens bedres, men ikke helt så sikkert. Vær oppmerksom på at du må få en kombinasjon av østrogen og gestagen som gir deg månedlig blødning, men etter et års tid kan du få en kombinasjon så du slipper blødning. Ofte kan det være greit å få behandling hos gynekolog som har større erfaring og kunnskap enn allmennpraktiserende leger (men en del fastleger er veldig flinke på dette område!)

Du må være oppmerksom på at ofte vil symptomene komme tilbake når du stopper behandlingen, men den tid den sorg.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366347-overgangsalder/#findComment-3188718
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...