Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg er nyleg diagnostisert med RA (leddgikt), og har starta behandling med Prednisolon og Motethrexate.

Eg har fått beskjed om å vera svært forsiktig med alkohol, 1-2 einingar i veka.

Er det nokon som har erfaring med dette, kor farleg er det eigentleg om ein går over denne grensa ein gong iblant? Det er jo faren for leverskade som er problemet, men skjer slik skade fort og ubøteleg, eller er det slik at ein kan justera undervegs, dersom ein får høgare leververdiar kan ein drikka mindre, og dermed retta opp skaden?

Når ein er invitert på fest eller det er spesielle anledningar, er to glas vin litt lite, synst eg... :-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366439-metothrexate-og-alkohol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke engang at det er noe å lure på. Det er helsa di det er snakk om! Maks. 2 glass vin i uka, sånn er det.

Det går sikkert bra en stund om du overdriver, kanskje en ganske lang stund også, men plutselig sitter du der med ødelagt lever. Lite å trakte etter vil jeg tro.

• 2 måneder senere...

Har tidligere brukt Mtx pga psoriasis artritt. En skal være forsiktig med tanke på leveren. Mitt alkoholforbruk da jeg gikk på det, og nå, ingen alkohol til vanlig, men gjerne mer enn to enhenter innimellom. Har vært på festivalhelger og drukket alkohol, tatt blodprøver kort tid etterpå og de har vært fine. Men jeg ville ikke drukket mer enn to enheter i uka om du skal drikke alkohol hver uke. Vent og se hvordan blodprøvene dine er de neste seks månedene.

Har tidligere brukt Mtx pga psoriasis artritt. En skal være forsiktig med tanke på leveren. Mitt alkoholforbruk da jeg gikk på det, og nå, ingen alkohol til vanlig, men gjerne mer enn to enhenter innimellom. Har vært på festivalhelger og drukket alkohol, tatt blodprøver kort tid etterpå og de har vært fine. Men jeg ville ikke drukket mer enn to enheter i uka om du skal drikke alkohol hver uke. Vent og se hvordan blodprøvene dine er de neste seks månedene.

Og der var innlegget ute to ganger... :-( fikk først beskjed om at nicket var opptatt.. Sorry

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...