Gå til innhold

Fjernet føflekk med laser.

Anbefalte innlegg

Gjest Anne L, 32 år

Hei, Jeg fjernet nylig en føflekk med laser, og har i etterkant tenkt og dette var lurt. Jeg har i alle år hatt flere føflekker som kan minne om vorter, det er også mange i familien min som har liknende (på magen og ryggen). Fargen er brun/mørk brun. Den ene på brystet ligger slik til, og sto såpass mye ut at den begynte å blø (et par ganger). Plutselig oppdaget jeg en liten nupp på føflekken, som mest sannsynlig kom etter jeg har vært borti føflekken. Kirurgen som fjernet føflekken sa umiddelbart at det ikke var nødvendig å sende inn en vevsprøve, men han var kun spesialist i estetisk med, og ikke hudlege. Hvis det nå er kreft i denne føflekken, vil den fortsette og vokse? Eller kan kreften spre seg uten at jeg oppdager noe? Bør jeg foreta meg noe? jeg kan ogs si at jeg har sjekket føflekkene mine en gang hos hudlege (ca. 5 år siden), og innimellom hos fastlegen min.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366446-fjernet-f%C3%B8flekk-med-laser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! det stemmer at vi vanligvis ikke anbefaler å fjerne føflekker med laser. Det er 4 grunner til dette : 1) Man får ikke tatt vevsprøve 2) Man får svært ofte ikke fjernet flekken fullstendig 3) Det blir ofte et ganske synlig arr 4) Dersom man senere tar vevsprøve fra det aktueløle området kan cellebildet se verre ut enn det er og dermed være vanskelig å tolke. Slik du beskriver føflekken var den en type hudpolypp / utvekst som vi regner som ufarlige, så tror greit du kan stole vpå legens vurdering om ikke å ta prøve av denne, selv om det er enklest å ta prøve av alle.. Dersom det skulle skje noe mer på det aktuelle stedet ville flekken først komme tilbake på huden. Men jeg synes ikke du trenger å bekymre deg for dette . Med hilsen fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...