Gjest Anonym bruker Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Heisann Jeg kuttet meg i pekefingeren i dag. kuttet gikk gjennom neglen og enda litt til under den (litt vanskelig å se). jeg vasket det med pirisept og fikk bort alt blodet og fikk satt på plaster. men det svidde godt! når jeg skulle skifte plaster noen timer etterpå så svir det ikke lenger fult så mye. Bare når jeg er borti selve såret. Men hva vil sje med såret? Hva vil skje med den biten av nagla som er på utsiden av kuttet, vil den bare falle av og såret bare gro fint igjen? Hva bør jeg gjøre for å få det "skikkelig" igjen. Bare vente? Bør jeg dra til legen? Hadde vert fint med litt begrunnet svar... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366505-kutt-i-pekefinger-og-naglen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nerda Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Generelt for kuttskader. Hvis det spriker mellom sårkantene og du ser fettvev (ser ut som små gulhvite pærler som ligger tett i tett), og særlig om du ikke får til å teipe sammen sårkantene - da har du som regel behov for å få det sydd. Det bør helst skje innen sekst imer etter at skaden oppsto. Om noe absolutt ikke stopper å blø, bør man også kontakte lege. Er man i tvil om noe som helst, skader det ikke å ringe legevakta. Noen ganger kan man trenge påfyll av stivkrampevaksine - spesielt gjelder dette om man har skadet seg på noe møkkete eller rustent. Om kuttet ditt ikke gaper, og det ser ut til å gro - går det greit å ta seg av det selv. Vær nøye med å rense godt, og plastre over sik du alt har gjort. Får du skikkelig infeksjon, kontakt legekontoret ditt - eventuelt legevakta om du i tillegg til smerter/rødhet/varm hud/puss... skulle føle deg generelt dårlig og få feber. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366505-kutt-i-pekefinger-og-naglen/#findComment-3191233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.