Gå til innhold

Skal fornuft eller følelser styre?

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer litt på dette

Skal man la fornuft eller følelser styre når man velger partner?

Jeg tror jeg er i ferd med å bli skikkelig forelsket, men det er i utseendet hans. Så sexy at det kan ikke beskrives ;o Den barskeste mannen jeg har møtt noen sinne) En Guds gave til kvinnen og jeg overdriver ikke. Han virker snill og omtenksom overfor sine voksne barn. Egenskaper jeg liker.

Men han er jo ikke akkurat en type jeg ser for meg i skiløypa og på tur i skog og mark. Han er egentlig en type som er stikk motsatt av hva jeg hadde tenkt jeg skulle falle for.

Foreløpig er det bare tidsfordriv, (passer ikke med noe forhold akkurat nå) men jeg er lurer på hva man skal ta hensyn til når man velger partner. Vil et forhold uten samme interesser holde i lengden, når forelskelsen er over?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366545-skal-fornuft-eller-f%C3%B8lelser-styre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok det vil være vanskelig å få et varig forhold til en man ikke har så mye til felles med..Utseendet varer ikke evig ;)

Sant nok, men han er ganske gammel, har helgrått hår og likevel er han mr Sexy med stor S. Neida, jeg tenker ikke på noe forhold. Jeg tror det er ganske uaktuelt:-)

Jeg kunne aldri være sammen med noen uten å være så forelsket som du tydeligvis er i ferd med å bli. Det er litt sånn at når man blir så forelsket så følger ikke fornuften med. Det er klart det er kjekt med felles interesser, men det kan jo hende dere har ganske mye annet til felles som du ikke har oppdaget enda.

Og så er det jo slik at selv om du synes han ser ut som Mr Sexy så er det ikke sikkert vi andre gjør det og det er bare slik det skal være, det betyr bare at du har de rette følelsene for mannen.

Jeg er ikke så veldig fornuftig når jeg faller sånn totalt

Gjest togli

Sant nok, men han er ganske gammel, har helgrått hår og likevel er han mr Sexy med stor S. Neida, jeg tenker ikke på noe forhold. Jeg tror det er ganske uaktuelt:-)

Skjønner hva du mener ;)

Vel, du er ikke ute etter et forhold, så med mindre han ikke går og håper på noe mer seriøst med deg, så kan dere jo kose dere sammen så mye dere vil ;)

Gjest Elextra

Følelsene må ha styringen i begynnelsen, men fornuften bør ligge bakom, om en satser på et lengre forhold.

Med det mener jeg at bare fornuft holder ikke - man må være forelsket/tiltrukket av personen.

Når det gjelder fornuft tenker jeg ikke nødvendigvis på felles interesser som i hobbyer. Hyggelig å gjøre ting sammen, men jeg tror ikke det er en absolutt forutsetning. Imidlertid tror jeg det en bør ha felles prioriteringer av hva som er viktig i livet, og en bør ha en formening om personen har viktige egenskaper en setter pris på utover et flott ytre.

Om en ønsker en livspartner kan det være lurt å tenke litt på om vedkommende er en man kan tenke seg å bli gammel med :-).

Annonse

Gjest Elextra

Nyt forelskelsen du - og la det som skjer skje!

''Nyt forelskelsen du - og la det som skjer skje!

''

Synd å si det, men det er vel akkurat den holdningen som har bragt deg på så dypt vann som i andre tråden. :/

En har faktisk både mulighet og ansvar for å styre litt selv og ikke bare overlate alt til "skjebnen".

''Nyt forelskelsen du - og la det som skjer skje!

''

Synd å si det, men det er vel akkurat den holdningen som har bragt deg på så dypt vann som i andre tråden. :/

En har faktisk både mulighet og ansvar for å styre litt selv og ikke bare overlate alt til "skjebnen".

Ja, men jeg lever i et fornuftstyrt forhold hvor den store forelskelsen aldri var - og det betaler jeg for hver dag...

(Jeg savner forelskelsen og jeg savner han jeg var det i helt ekstremt...)

Hadde jeg vært forelsket og det var gjensidig, hadde jeg garantert gått for det - om det ikke er større forskjeller enn hva som beskrives her da vel og merke.

Gjest Elextra

Ja, men jeg lever i et fornuftstyrt forhold hvor den store forelskelsen aldri var - og det betaler jeg for hver dag...

Hadde jeg vært forelsket og det var gjensidig, hadde jeg garantert gått for det - om det ikke er større forskjeller enn hva som beskrives her da vel og merke.

Nei, ikke særlig fornuftig å gå for et forhold uten forelskelse/følelse heller.

Men det går an å ha to tanker i hodet på en gang :-).

''Ja, men jeg lever i et fornuftstyrt forhold hvor den store forelskelsen aldri var''

Slikt kunne jeg aldri hatt det og har aldri hatt det. Jeg synes det ville rettferdig overfor han og kutte han ut nå. Jeg får svare på mitt eget spørsmål. Jeg tror at man skal la både fornuft og følelser styre, men noen garanti har man aldri uansett.

Gjest Elextra

''om det ikke er større forskjeller enn hva som beskrives her da vel og merke''

hva sikter du til her?

Annonse

''om det ikke er større forskjeller enn hva som beskrives her da vel og merke''

hva sikter du til her?

Her tenkte jeg på forskjeller utover fritid /interesser ol. Altså mer fundamentale forskjeller som barneønske, oppdragelse, bosted, religion, verdier osv. Da ville i alle fall fornuften tatt mer over hos meg.

Ja, oppskriften på mitt kaos, men her er ingrediensene annerledes da:)

Å kaste alt av vett og forstand på båte er sjeldent en oppskrift på suksess. Samme hvor bra ingrediensene, er det fullt mulig å rote det til ved en passiv hengi-seg-til-omstendighetene-holdning.

Og så står man etterpå å fraskriver seg ansvar ved å si det bare ble slik eller at det bare skjedde.

Dette er ikke rettet mot trådstarter, men er en kommentar til "la det som skjer skje" strategien.

Det absolutt meste blir bedre tilsatt et minstemål av vett og forstand.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...