Gjest Frustrert mann med eksem Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Hei! Jeg skriver i ren frustrasjon over min hud, og håper på hjelpende svar. Jeg er en 29 år gammel gutt, som vel om lag 10 år siden fikk det som opplagt var Seboerisk eksem i ansikt. Fungoral hjalp meget godt, men effekten minsket med årenes løp. Så, for vel 2 år siden fikk jeg en rar hendelse i huden, som viste seg å være stafyllikokker (tror jeg det het), etter en halsbetennelse. Huden ble da ekstremt forringet, og jeg slet med å gå ut døren. Jeg fikk Fucidin/Hydrokortison, som roet det hele noe ned. Men etter dette har ikke huden vært hva den engang var. Den dag i dag sliter jeg med en meget volatil hud, som kan varierer i løpet av dagen! I tillegg utviklet eksemen seg flere plasser (etter infeksjonen), det være seg panne, over munnen (Bartparti) lenger utover kinn osv. I tillegg er området rundt nesevingene plaget. Tidligere med Seb. eksem ble huden flassete og litt rødt, men ikke fet. Det som har skjedd etter infeksjonen er at huden blir meget fet, og har jeg mer utslettprikker over hele ansiktet. Tar jeg hånden på huden i ansiktet er jeg helt blank. Jeg har dermed mistenkt at det kan ha oppstått en ny lidelse i huden som følge av infeksjonen. Jeg tenkte i første rekke på Rosacea - jeg prøvde så Rosexgel, noe som hjalp betraktelig i noen dager, før huden reagerte med nye utslett, rødhet, brenndende følelse, og stiv hud. Etter infeksjonen kan jeg heller ikke bruke Fungoral, da noen av de samme symptomene oppstår - dette var aldri tilfelle tidligere. I pannen får jeg også noen kviser i tillegg til utslett, men ikke i ansiktet forøvrig. Flere plasser ser jeg også tendens til Seborre, da dette flaser, men flere av de ukjente utslettene er flassefrie. Det eneste som kan holde det nogenlunde er den reseptfrie kremen Dexem, men når utslettet kommer for fullt (noe det gjør ofte), holder ikke Dexem helt hjem. (det var dog Dexem som roet huden etter infeksjonen for 2 år siden). Jeg trenger hjelp til hva jeg kan gjøre, da jeg nok er meget plaget. Jeg må smøre meg hele tiden, hvis ikke "Blusser" eksemet opp konstant, og det går utover livskvaliteten. Du vil nok bemerke at kortison er et godt alternativ, men det blir vel kun på kort sikt, da det blusser så fort opp igjen - jeg er også skeptisk til bruk av mye kortison. Det ser også mye verre ut når huden er så fet som den er - i tillegg virker huden litt "hoven" rundt neseparti (hvor den er fet). Lager jeg "grimasjer" med ansiktet er dette partiet litt etterdyngende. Jeg trenger gode råd for hvordan jeg kan vedlikeholde huden best mulig - har du et godt svar på det? Tror du jeg har en annen hudlidelse enn bare Seboerisk eksem. Det er også litt rart at jeg ofte er litt verre på sommeren, snarere enn vinteren. Veldig takknemelig for godt svar - God Sommer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366601-eksem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.