Gå til innhold

sopp på tånegler

Anbefalte innlegg

Gjest spørigjen

Jeg jobber som fotpleier etter et lite kurs med innføring av faget og i bruk av drill til sliping av tykke negler. På kurset hadde vi lite om negelsopp, men det ser jeg mye av i praksis. Jeg lurer på om det er noen effektiv behandling mot negelsopp, både forbyggende og etter at den har fått utviklet seg en stund ? Jeg bruker briller og munnbind og selvsagt forkle og hansker under behandlingen, men lurer på om jeg jeg kan bli smittet av soppsporene under behandlingen? Det blir jo en god del støv under en slipebehandlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366631-sopp-p%C3%A5-t%C3%A5negler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Først smitte spørmålet : De soppartene som er årsak til negl- og hudsopp trives først og fremst "utvrndig" og vil neppe skape problemer ved inhalasjon. Men godt prinsipp å være forsiktig. Det er relativt liten risiko for soppinfeksjon på tørr intakt frisk hud. Mer typisk at det kan skje ifm bading der huden blir oppbløtt og fungerer mer som vekstmedium enn barriere. Ved neglsopp, er det som hovedregel nødvendig med tabletter, først og fremt terbinafin for å bli bra. Behandlingen må pågå i 3-6 mnd slik at stoffet bygges inn i neglene. Noen ganger forlenger vi kuren med en intervallbeh der det gis 1 tbl dgl de 10 første dagene hver mnd i lengre tid etter de første 3-6 mnd med 1 tbl dgl. For ekstra "miljø"-påvirkning smører vi gjerne soppsalve utvendig på den affiserte del av foten daglig under behandlingen og etterpå. Det finnes også en lakk til å ta på neglen som kan benyttes i stedet for kremen, men svært sjelden man kan få en negl bra med bruk av lakk alene. Mvh Hudlegen

Gjest samme problem

Dette er effektivt:

http://www.realtid.se/ArticlePages/200811/24/20081124080545_Realtid493/20081124080545_Realtid493.dbp.asp

Men Vicks vaporub må enten kjøpes i Sverige på aotek, eller bestilles på nettet.

Vet du hvor på nettet dette kan bestilles? Har samme problem som trådstarter ..

Vet du hvor på nettet dette kan bestilles? Har samme problem som trådstarter ..

Jeg bestilte det herfra: http://www.mrspharmacy.com/vicks-vaporub-p-2922.html. Jeg bestilte 3 stk. og det kostet ikke mer enn ca. 120 kr. Det var ganske rask levering.

Jeg har brukt dette på en stortånegl, og nå er det helt borte. Og det samme har sønnen min gjort. Jeg har før dette forsøkt produkter som selges på apotek i Norge, men de sluttet og virke etter en stund. Men vær forberedt på at det tar like lang tid som det tar for neglen(e) og vokse ut igjen. Altså opp mot et år for stortånegl.

Men heller litt jobb med en slik prosess enn dyre medisiner med masse bivirkninger:-) Og jeg lover deg at det virker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...