Gå til innhold

sopp på tånegler

Anbefalte innlegg

Gjest spørigjen

Jeg jobber som fotpleier etter et lite kurs med innføring av faget og i bruk av drill til sliping av tykke negler. På kurset hadde vi lite om negelsopp, men det ser jeg mye av i praksis. Jeg lurer på om det er noen effektiv behandling mot negelsopp, både forbyggende og etter at den har fått utviklet seg en stund ? Jeg bruker briller og munnbind og selvsagt forkle og hansker under behandlingen, men lurer på om jeg jeg kan bli smittet av soppsporene under behandlingen? Det blir jo en god del støv under en slipebehandlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366631-sopp-p%C3%A5-t%C3%A5negler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Først smitte spørmålet : De soppartene som er årsak til negl- og hudsopp trives først og fremst "utvrndig" og vil neppe skape problemer ved inhalasjon. Men godt prinsipp å være forsiktig. Det er relativt liten risiko for soppinfeksjon på tørr intakt frisk hud. Mer typisk at det kan skje ifm bading der huden blir oppbløtt og fungerer mer som vekstmedium enn barriere. Ved neglsopp, er det som hovedregel nødvendig med tabletter, først og fremt terbinafin for å bli bra. Behandlingen må pågå i 3-6 mnd slik at stoffet bygges inn i neglene. Noen ganger forlenger vi kuren med en intervallbeh der det gis 1 tbl dgl de 10 første dagene hver mnd i lengre tid etter de første 3-6 mnd med 1 tbl dgl. For ekstra "miljø"-påvirkning smører vi gjerne soppsalve utvendig på den affiserte del av foten daglig under behandlingen og etterpå. Det finnes også en lakk til å ta på neglen som kan benyttes i stedet for kremen, men svært sjelden man kan få en negl bra med bruk av lakk alene. Mvh Hudlegen

Gjest samme problem

Dette er effektivt:

http://www.realtid.se/ArticlePages/200811/24/20081124080545_Realtid493/20081124080545_Realtid493.dbp.asp

Men Vicks vaporub må enten kjøpes i Sverige på aotek, eller bestilles på nettet.