Gjest 24 år Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Hei. For ca 2-3 måneder siden oppdaget jeg at jeg hadde fått noen brune flekker i fjeset. Da jeg var hos hudlegen fikk jeg vite at dette var Melasa, som kanskje har kommet pga. p-piller. Legen nevnte at å slutte på p-pillen kanskje kunne hjelpe, det gjorde jeg for ca 1 mnd siden uten noen bedring. Legen nevnte også hydrokinon, som hun mente var den eneste kremen som dokumentert kunne bleke dette. Ettersom jeg skulle til Tyrkia en uke senere, foreslo hun at jeg skulle se etter denne kremen der siden den ikke selges i Norge. På apoteket i Tyrkia kjøpte jeg en krem som heter expigment, den inneholder 4% hydrokinon + ultrafiolett A og B filtre. Jeg kjøpte to av denne, og en med 2% hydrokinon + ultrafiolett A og B filtre etter å ha forhørt meg på apoteket der. Jeg har ikke brukt disse kremene enda, da jeg er litt redd for å bruke dem ettersom de ikke selges i Norge. Jeg fikk beskjed på apoteket i Tyrkia om å bruke 30 gram 2% hydrokinon og deretter 60 gram av den med 4% hydrokinon. Vil dette bleke pigmentflekkene? Kan jeg risikere at jeg blir permanent helt hvit der? Er det trygt å bruke disse kreme? Bør jeg isåfall vente til høsten med å begynne å bruke disse kremene? Finnes det andre kremer jeg kan få på resept her i Norge som er bedre for meg å bruke? Jeg blir ganske fort brun, men jeg har de siste årene fått en del fregner i fjeset også, kan denne hydrokinon kremen også bleke fregnene? Bør jeg unngå å bruke hydrokinon i hele fjeset? Jeg er inneforstått med at jeg fra nå av bør bruke høy solfaktor i fjeset hver dag, så har derfor gått til innkjøp av selvbruningskrem for ansiktet, da jeg fortsatt ønsker å få sol på kroppen. Bør jeg unngå selvbruningskrem på de brune flekkene? Takker for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366706-melasma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Hei ! Melasma er en symmetrisk økt pigmentering i ansikte. Den rammerganske hyppig unge kvinner som benytter p-piller, Noen mener at det kan forekomme så hyppig som hos 10% av dem som benytter kombinasjonspiller. Som du nevner, er det viktig først og fremst å beskytte ansiktet mot solen og gjerne med faktor 50+, altså også med høy UVA beskyttelse. Dessverre går ikke nødvendigvis pigmenteringen tilbake selv om du stopper m p-pillene. Også viktig samtidig å være nøye med alternativ prevensjon. Hydroquinone 4% i forskjellige sammensetninger er vanligst og best dokumentert som blekemiddel, men vanskelig å få tak i ettersom apotekene vegrer seg for å lage noe på "oppskrift" og det ikke er registrert midler i denne gruppen i Norge. Pigmanorm "Widmer" kan skaffes på "reseptfritak" ved at legen fyller ut et spesielt skjema. 2% hydroquinone var tidligere i håndkjøp, men er ikke lenger tillatt, litt usikkert med hvilken begrunnelse. De kremene du har kjøpt, høres greie nok ut og du kan godt starte med 4% f eks 1 gang daglig for å se at du ikke får noen spesiell reaksjon i huden. Det er ikke risiko for at du blir helt hvit eller skjoldete, men fregnene kan også blekes noe. Selvbruningskrem i hele ansiktet går fint og evt svakere solbeskyttelse på kroppen . Ikke vanlig å få hormonpigmenteringer der. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/366706-melasma/#findComment-3194022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.