Lenemor Skrevet 10. oktober 2001 Del Skrevet 10. oktober 2001 Heisann. Poden er nå 14 mnd. og tennene kommer fram som bare det:-) Han er født med leppe/ganespalte, og har nå nylig blitt operert i ganen. Han hadde ikke hull i kjeven, slik at det virket som om gommene var på rett plass.Og alt var i orden. Nå viser det seg at hjørnetannen på venstre side, kommer ut med siden (den smale) fram, og bredsiden/framsiden på siden. Huff, dette ble knøvlete...Det som skal være fram,er på siden! Forstod du? Kan dette forekomme også hos barn, uten leppe/ganespalte? Hva er framgangen? Venter man å ser til etter tannfellingen? Nå vet ikke jeg om jeg burde forhøre meg litt med en tannlege om dette. Vi skal til kontroll på sykehuset etterhvert,men det er mest for andre ting. Burde jeg be om en sjekk av tennene? Det er vel uansett ikke mulig/noen vits i å gjøre noe ennå.Bare vente å se? På forhånd takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36675-feil-med-tennene-barn-med-leppeganespalte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 10. oktober 2001 Del Skrevet 10. oktober 2001 Hei lenemor. Det er godt dette ser ut til å gå greit for ungen din. Tannbehandling, og jeg tenker da på behovet for regulering, er underlagt helt spesielle bestemmelser når det gjelder kompetanse hos den som skal behandle og økonomiske refusjonsordninger for behandlingen. Når dette er sagt vil jeg få legge til at det er noe tidlig å vurdere slikt nå. Dersom hjørnetannen ikke retter seg etter noen tid bør du ta opp problemet med skole/distriktstannlegen. Der, eller på trygdekonoret vil de også kunne fortelle deg hvordan du skal forholde deg til dette i fremtiden. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36675-feil-med-tennene-barn-med-leppeganespalte/#findComment-139977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
libra Skrevet 10. oktober 2001 Del Skrevet 10. oktober 2001 Jeg har selv et spaltebarn, så jeg tar sjansen på å blande meg litt inn her :-) Jeg går ut fra at barnet ditt er inne i behandlingsprogrammet til spalteteamet på enten Riksen eller Haukeland? Jenta mi hører til Haukeland, og der blir alle spaltebarn innkalt til en grundig sjekk når de er 6 år. På denne kontrollen tas det røntgen av kjevene for å se hvordan det ligger an med tennene, og det er også visuell vurdering av tennene så langt. Før denne kontrollen har hun ikke hatt annen oppfølging av tennene enn ordinær innkalling til folketannrøkta. Jeg går ut fra at det er fordi hun ikke hadde spalte i kjeven, og fordi de ikke gjør noe særlig med melketenner men heller venter til de kan se hvordan de endelige tennene ligger an. Videre kontrolleres arr etter operasjoner samt at logoped sjekker at barnet har god uttale. Dersom du er usikker på om barnet ditt bør få en form for behandling av melketennene kan du sikkert ta kontakt med spalteteamet dere hører inn under. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36675-feil-med-tennene-barn-med-leppeganespalte/#findComment-139985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenemor Skrevet 11. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2001 Jeg har selv et spaltebarn, så jeg tar sjansen på å blande meg litt inn her :-) Jeg går ut fra at barnet ditt er inne i behandlingsprogrammet til spalteteamet på enten Riksen eller Haukeland? Jenta mi hører til Haukeland, og der blir alle spaltebarn innkalt til en grundig sjekk når de er 6 år. På denne kontrollen tas det røntgen av kjevene for å se hvordan det ligger an med tennene, og det er også visuell vurdering av tennene så langt. Før denne kontrollen har hun ikke hatt annen oppfølging av tennene enn ordinær innkalling til folketannrøkta. Jeg går ut fra at det er fordi hun ikke hadde spalte i kjeven, og fordi de ikke gjør noe særlig med melketenner men heller venter til de kan se hvordan de endelige tennene ligger an. Videre kontrolleres arr etter operasjoner samt at logoped sjekker at barnet har god uttale. Dersom du er usikker på om barnet ditt bør få en form for behandling av melketennene kan du sikkert ta kontakt med spalteteamet dere hører inn under. Lykke til :-) Heisann:-) Bare hyggelig du blander deg inn! Vi er tilknyttet Riksen, og jeg er klar over en del av de tingene vi skal gjennom frmover. Men, hønemor som jeg er til tider, ble jeg bekymret over den tanna. Siden Eirik ikke hadde hull i kjeven,og gommene så så bra ut,og uberørte liksom , trodde jeg det skulle gå bra med tennene også. Heldigvis ser det ut for at operasjonen i ganen var vellykket, og at alt gror bare bra.Vi skal se om den også har påvirket ørene, slik at det ikke blir nødvendig med dren. Håper det....Skal til sjekk Bodø i desember. Tror jeg skal høre med spalteteamet, om tennene burde sjekkes samtidig, siden det vises så godt. Ellers er vi endel mødre på dol, som har barn med leppe/ganespalte. Om du vil maile meg er det bare koselig; [email protected] Særlig i begynnelsen, var dette helt supert. Fikk masse info. om hva vi hadde i vente, fra andre som hadde vært igjennom det.Nå føler jeg at det værste med operasjonene er over...håper jeg har rett:-) Lykke til videre da, og tusen takk for svar. Masse hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36675-feil-med-tennene-barn-med-leppeganespalte/#findComment-140208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.