Spirello Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 ''så det var deilig å slippe dårlig-samvittighet-følelsen jeg hadde da jeg leverte de to eldste i barnehagen fra de var 14 og 15 mnd gamle... '' Men hvorfor skal man ha dårlig samvittighet om barnet trives i barnehagen og alt fungerer greit? Og var det bare du som evt. fikk dårlig samvittighet eller gjalt det din mann også? Slutter aldri helt å stusse over hvor mange kvinner som tar på seg omtrent det fulle ansvar for barnets ve og vel. Mannen min liker heller ikke tanken på å sende tulla i barnehagen så tidlig.. så vi gruer oss like mye begge to, men jobber med saken på å finne en løsning der jeg kan være mer hjemme, da det ikke lar seg gjøre for han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg bor i en 90 kvm fireroms, og vi har mer enn nok plass til oss fire. Leiligheten ble totalrenovert i 2009, så er så og si ny. mannen min har gjort alt selv, bortsett fra badet - så vi er veldig fornøyd. Fått den akkurat som vi vil. Barna har hver sine store rom, og vi har det minste soverommet.. Er jo aldri der bortsett fra om natta. Vi bor nære marka i et ikke traffikert område, veldig barnevannlig.. 25 min med tbanen fra sentrum. så om man bor i leilighet vil ikke det alltid si at den er trang og midt i byen.. Å mobbe fordi noen bor i leilghet er det teiteste jeg har hørt.. hehe.. den var ny. Å bo i hus er ikke å gjøre alt for barna.. Skulle gjerne hatt hus selv jeg, men det har vi per i dag ikke råd til. Vi har ikke så mye lån som de fleste andre, men allikevel nok... Leilighetens verdi har steget med 800 000,- siden vi kjøpte, pga. markedet og pga. at den fremstår som helt ny.. Det finnes steder i landet der man får en diger enebolig for 800 000. Så prisnivået og standarden (og hva man evt. kan finne på å mobbe for) varierer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Det mange burde prøve er å utsette barnehagestart til barnet er to år gammelt. Man kan velge avdragsfrihet på huslån etc i et års tid og sparer da kanskje 5000 kroner pr mnd. I tillegg får man kontantstøtte som er på rundt 3500 kr pr mnd - og tilslutt..man slipper å betale barnehageplass dette året. Er den ene hjemme med barnet er det lettere å planlegge matinnkjøp, bake brød selv, lage store porsjoner middag til frysing og spare på den måten. Da tror jeg faktisk de fleste kan få økonomien til å gå opp... Men det kan bli krise hvis man blir gravid med barn nummer to mens man er hjemmeværende uten lønn med barn nummer en. Da har man plutselig ingen permisjonsrettigheter når barn nummer to kommer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Men det kan bli krise hvis man blir gravid med barn nummer to mens man er hjemmeværende uten lønn med barn nummer en. Da har man plutselig ingen permisjonsrettigheter når barn nummer to kommer. Ja, det er et poeng. Velger man seg et år hjemme uten lønn bør man være påpasselig med prevensjonen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Mine barn var i familiebarnehage som ettåringer. De var 4 unger, med en fast voksen. En dag i uka var de i familiebarnehagens base sammen med andre familiebarnehagegrupper. Der var de også hvis deres assistent vas syk. Fungerte aldeles ypperlig, den assistenten ungene hadde var et funn. For jentungen var overgangen til stor basebarnehage som fireåring mye verre enn barnehagestarten da hun var ett år. Så ja, barnehage for ettåringer kan være topp, men jeg tror litt på at små grupper er bedre enn digre avdelinger med stor aldersspredning. Vi hadde samme opplegg med familiebarnehage for våre tre. Fantastisk opplegg med fantastiske assistenter. Hadde samme assistent for nr 1 og 3, men også hun som hadde nr 2 var herlig. Hun sender fremdeles bursdagsmelding til henne, også nå til tiårsdagen :-) Våre fikk en glidene overgang til den store barnehagen fordi de var der en dag i uka, og overgangen ble dermed ikke så stor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Ja, det er et poeng. Velger man seg et år hjemme uten lønn bør man være påpasselig med prevensjonen! Det er med andre ord ikke spesielt gunstig å få barn med 2 års mellomrom slik som jeg har gjort (med tanke på permisjonssystemet). Enten bør man få dem med 1 års mellomrom (slik at man kan gå direkte fra den ene lønnede permisjonen til den neste), eller så må man få dem med 3-4 års mellomrom, slik at man kan være hjemme med den første i 2 år og vente med å bli gravid igjen til etter at man har begynt å jobbe igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Det er med andre ord ikke spesielt gunstig å få barn med 2 års mellomrom slik som jeg har gjort (med tanke på permisjonssystemet). Enten bør man få dem med 1 års mellomrom (slik at man kan gå direkte fra den ene lønnede permisjonen til den neste), eller så må man få dem med 3-4 års mellomrom, slik at man kan være hjemme med den første i 2 år og vente med å bli gravid igjen til etter at man har begynt å jobbe igjen. Jeg har også (knapt) to år mellom mine, men jeg vurderte aldri å bli hjemmeværende utover de ca. to månedene ekstra permisjon vi tilsammen tok. Perfekt aldersforskjell, spør du meg (men det sier jo heldigvis de fleste om egne valg )! Bortsett fra de første årene, da storebror var svært sjalu, til tross for at han fikk det meste av oppmerksomheten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg har også (knapt) to år mellom mine, men jeg vurderte aldri å bli hjemmeværende utover de ca. to månedene ekstra permisjon vi tilsammen tok. Perfekt aldersforskjell, spør du meg (men det sier jo heldigvis de fleste om egne valg )! Bortsett fra de første årene, da storebror var svært sjalu, til tross for at han fikk det meste av oppmerksomheten. Jeg synes også det er perfekt aldersforskjell, og storesøster har ikke vært sjalu heller. Økonomisk gikk det også greit, men det var bare flaks. Hvis lillesøster hadde blitt født 3 uker tidligere, så hadde jeg mistet retten til lønnet permisjon, og jeg hadde vært en årslønn fattigere nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg synes også det er perfekt aldersforskjell, og storesøster har ikke vært sjalu heller. Økonomisk gikk det også greit, men det var bare flaks. Hvis lillesøster hadde blitt født 3 uker tidligere, så hadde jeg mistet retten til lønnet permisjon, og jeg hadde vært en årslønn fattigere nå. Oj, det var nære. Tenker du var lettet den dagen du hadde passert den magiske datoen og fremdeles var gravid ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Oj, det var nære. Tenker du var lettet den dagen du hadde passert den magiske datoen og fremdeles var gravid ;-) Ja, jeg er glad hun holdt seg inne i magen så lenge 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Men det kan bli krise hvis man blir gravid med barn nummer to mens man er hjemmeværende uten lønn med barn nummer en. Da har man plutselig ingen permisjonsrettigheter når barn nummer to kommer. Det er sant! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oppgitt på grunn av dette Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Jobber i barnehage. ''Hva mener dere om det? Er de for små til ha ha fulltidsplass? '' Jeg mener et barn på 12-18 mnd kan fint begynne i barnehagen. 10 mnd syns jeg er for lite! ''For mange voksne er det umulig å ha mindre plass til de enn det...'' Dette ER snakk om prioriteringer! Det skal ofte små endringer i livsstil til for å få til å utsette barnehagestarten litt. Små ofre i hverdagen som gir mye glede for den lille - og foreldrene. ''Min 3 åring begynte i barnehage som 10 mnd gammel baby, hun var utrolig avhengig av puppen da pga hun ikke hadde blitt så flink til å spise vanlig mat ennå, middagsglass, grøt, brødskiver... det var ikke mye hun fikk i seg, så det var ikke rart det ble litt strev i starten, ikke var hun vant til å sovne av seg selv heller, jeg pleide gå lange trilleturer for å få henne til å sovne... Men etter få uker var hun som de andre, hun ble flinkere til å spise vanlig mat og hun sovnet som en stein omtrent med en gang de la henne i vogna.'' Dette ser vi gang på gang, foreldrene tviler på at vi får barna til å sove i bhg, men det går fort det! ''De sier dagene blir så lange for de små, men det stemmer ikke. De fleste 0-ca.3 åringene har formiddagslur i barnehagen, mange opptil 3 timer, så da forsvinner jo det meste av dagen i soving.'' Dagene blir jo lange selv om de er oppstykket! Den tiden de sover kan man "trekke fra", greit nok, men den tiden de er våkne, er desto mer hektiske og en stadig kamp om oppmerksomheten. Høsten er en tid som er veldig strevsom på småbarnsavd. De aller minste KREVER oppmerksomhet, du kan ikke bare la de leke i et hjørne. Det krever voksnes oppmerksomhet 100%, gjerne et fang, eller en hånd. Det er mye sutring og gråting når de ikke får denne oppmerksomheten raskt. Barna i denne alderen TRENGER jo denne oppmerksomheten. Det er bare ikke nok armer og fang i barnehagen! Våren er ofte litt bedre, da er barna blitt større (store nok), og er mer trygge. Så faktisk er vår erfaring at passelig alder på små barn i bhg er ca 1.5 år. (Det er de da etter nyttår). Da er de litt mer trygge, litt mer selvstendige og litt mer eventyrlystne. ''Min treåring trives så godt i barnehagen nå at hun blir sur om jeg henter henne for tidlig, hun må leke ferdig først.'' Også helt vanlig. ''Til høsten begynner minsten på barnehage, 10 1/2 mnd, heldigvis begynner jeg ikke i jobb før noen uker etterpå, så jeg får bedre tid til tilvenning og kan ta kortere dager i starten... men jeg tror ikke det blir noe problem: De sover jo store deler av dagen, så har de måltidene osv.'' Dette er noe av det jeg stusser mest på i hele innlegget ditt. Her har du et lite knøtt av et barn som skal begynne, og du skal ikke starte i jobb før noen UKER etterpå??? Hallo? Hvorfor ikke ha barnet hjemme i et par-tre uker til, vips er minsten snart 1 år.... Forstår meg ikke på sånt. Hva skal du de ukene da, bare kose deg på egenhånd, "tilvenne barnet" og "hente tidlig"? Iallefall en merkelig prioritering!! ''Den barnehagen de går på er en såkalt basebarnehage, men her har de skilt de minste slik at de stort sett holder seg på et par rom så de får mer fred fra de store ungene og de voksne der er utrolig flinke til å ta seg av de små, trøste de osv.'' Fint at de skiller de minste fra de større. Dette er noe de fleste barnehager ser ganske raskt må på plass, selv om det er åpne barnehager også. Det passer bare ikke for de minste.. ''Det var jo en sak om dette her http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1656724.ece De mener de små blir slitne og stresset av barnehage, men tror dette er individuelt pluss har sammenheng med hvor godt barnehagen legger til rette for de små, og det er vel nettopp poenget med artikkelen at barnehagene må legge til rette for de minste også når de får fulltidsplass, ikke bare for de store.'' Dersom du ikke har jobbet i barnehage, og følt på kroppen hvor hektisk en dag er - så bør du ikke uttale deg så bastant. Av de fleste barn jeg har hatt gjennom 10 års arbeide i bhg, er det få barn som ikke er slitne etter en dag i barnehagen. Samme hvor blide og fornøyde de er når de går hjem. Du kan prøve selv, den støyen som er i bhg overstiger OFTE den "øre-alarmen" vi har på veggen, som skal indikere at det er for mye støy. MANGE ganger om dagen, mange ganger bare ved et måltid lyser denne rødt (varsko). Klart man blir sliten bare av å VÆRE i et slikt miljø! Liten som stor! Noe annet blir jo bare tøys å mene, og påstå at slikt er "individuelt"? ''Pga lang reisevei til jobb for både meg og min mann blir det sjeldent kortere dag enn 8-9 timer... Det høres mye ut, men som sagt går det meste vekk i soving. 3 åringen min sluttet å sove rett før hun ble tre år, dette da vi så hun ikke trengte sove i helgene... og hun hadde problemer med å sovne til kvelden. Var redd hun kom til å bli mer sliten av barnehagen, men det har faktisk gått utrolig fint, og hun har blitt flinkere til å legge seg til kvelden.'' 8-9 timer høres mye ut for den minste, selv om du trekker fra sovingen. Jeg syns ikke det høres ut som om du egentlig er ute etter andres meninger om dette, du svarer veldig bastant og er negativ til andre måter å løse dette på. Jeg er sikker på at dere hadde fått det til dersom dere virkelig hadde VILLET være hjemme til barna var litt eldre før bhg start.. Men du/dere ser ikke poenget i det, og avfeier alle andre svar. Jeg synes det er kjempetrist at barn skal være i barnehage full tid fra de er så små. Jeg tror mye kan løses med litt kortere dag. Jeg er for økt kontantstøtte slik at man har råd til å jobbe deltid til barnet er tre år minimum. Jeg synes barna i dag ofres på likestillingens alter. Det er bare snakk om kutt, kutt, kutt i kontantstøtte, for gud må vite mor må ut i jobb, slik at vi får likelønn. Hallo!!! Gi mor likelønn, og og familien mer kontantstøtte og ikke trekk kontantstøtten for at man har barnet delvis i barnehage. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 ''Barn som er under to år har et unormalt høyt stressnivå når de er i barnehagen. Dette viser målinger av nivået på stresshormonet cortisol i barnas kropp, som viser seg å være jevnt høyt gjennom hele dagen. Det normale er at cortisolnivået er på sitt høyeste når man står opp om morgenen og synker utover dagen mot det laveste rett før man legger seg.'' Skjønte ikke dette, jeg, hvorfor er stresshormon-nivået vanligvis høyest om morgenen? Er vel noe med kroppen som våkner og gjør seg klar til å møte dagen...kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Størrelse på boligen er ikke alt - beliggenhet har stor betydning for pris. Kanskje bor trådstarter på et sted der man får en enebolig for prisen av en sentral leilighet i Oslo? Det er vel mere det at man trenger ikke flere hundre kvm for å ha et par tre unger uansett om man bor på landet eller ikke. Hvis man har det så har man jo prioritert å ha det store huset og kan ikke klage på at begge må jobbe. Jeg har jo prioritert å bo her, jeg kunne fått en leilighet til 1/3 av prisen i mange av drabantbyene i Oslo eller et hus på landet utenfor Oslo. Jeg kunne til og med ha gått ned til en to roms i en av drabantbyene. Det er da flere her jeg bor som har et par unger og en toroms leilighet eller en enroms med en unge. Jeg mente bare at hva man velger så har man prioritert, man kan ikke si at man har ikke har prioritert hvis man har et stort hus på landet, hadde man hatt et mindre hus/leilighet på landet så kunne kanskje vedkommende hatt råd å være hjemme og ikke behøvd å ha to biler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Det er vel mere det at man trenger ikke flere hundre kvm for å ha et par tre unger uansett om man bor på landet eller ikke. Hvis man har det så har man jo prioritert å ha det store huset og kan ikke klage på at begge må jobbe. Jeg har jo prioritert å bo her, jeg kunne fått en leilighet til 1/3 av prisen i mange av drabantbyene i Oslo eller et hus på landet utenfor Oslo. Jeg kunne til og med ha gått ned til en to roms i en av drabantbyene. Det er da flere her jeg bor som har et par unger og en toroms leilighet eller en enroms med en unge. Jeg mente bare at hva man velger så har man prioritert, man kan ikke si at man har ikke har prioritert hvis man har et stort hus på landet, hadde man hatt et mindre hus/leilighet på landet så kunne kanskje vedkommende hatt råd å være hjemme og ikke behøvd å ha to biler. Problemet er at man som regel må ha to biler når man bor på landet og begge er ute i jobb 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Problemet er at man som regel må ha to biler når man bor på landet og begge er ute i jobb Men her var det snakk om å ikke jobbe da mens ungen var under to år. Det var ditt forslag at man kunne utsette huslånet, få kontantstøtte og være hjemme ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Det er vel mere det at man trenger ikke flere hundre kvm for å ha et par tre unger uansett om man bor på landet eller ikke. Hvis man har det så har man jo prioritert å ha det store huset og kan ikke klage på at begge må jobbe. Jeg har jo prioritert å bo her, jeg kunne fått en leilighet til 1/3 av prisen i mange av drabantbyene i Oslo eller et hus på landet utenfor Oslo. Jeg kunne til og med ha gått ned til en to roms i en av drabantbyene. Det er da flere her jeg bor som har et par unger og en toroms leilighet eller en enroms med en unge. Jeg mente bare at hva man velger så har man prioritert, man kan ikke si at man har ikke har prioritert hvis man har et stort hus på landet, hadde man hatt et mindre hus/leilighet på landet så kunne kanskje vedkommende hatt råd å være hjemme og ikke behøvd å ha to biler. Det er mange steder på landet hvor leiligheter ikke er noe man kan velge. Grunnen til at leiligheter lønner seg i byer, er at tomtekostnad per bolig blir såpass liten i forhold til eneboliger. Men selve byggekostnaden per kvadratmeter er rimeligere for enebolig. Derfor finnes det ofte bare eneboliger og kanskje tomannsboliger på mindre steder. De eneste leilighetene er typisk sokkelleilighet som leies ut i andres hus, og som single eller pendlere typisk bor i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Men her var det snakk om å ikke jobbe da mens ungen var under to år. Det var ditt forslag at man kunne utsette huslånet, få kontantstøtte og være hjemme ;o) Det stemmer Problemet er at man kanskje må kjøre et annet barn til barnehagen Vi måtte ha to biler det året jeg var hjemme.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Det stemmer Problemet er at man kanskje må kjøre et annet barn til barnehagen Vi måtte ha to biler det året jeg var hjemme.. Jeg har aldri vært med på å ha to biler. Jeg har hatt bil og jeg har kjørt unger i barnehagen. Jeg har ikke hatt en mann med bil. Er det ikke stort sett slik at den som trenger bilen, kjører unger i barnehagen da. Jeg kjenner faktisk nesten ingen andre enn meg som har bil heller. Naboen min har bil, likevel bruker de trikk og buss for å komme til barnehagen og bruker 3 kvarter hver vei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg har aldri vært med på å ha to biler. Jeg har hatt bil og jeg har kjørt unger i barnehagen. Jeg har ikke hatt en mann med bil. Er det ikke stort sett slik at den som trenger bilen, kjører unger i barnehagen da. Jeg kjenner faktisk nesten ingen andre enn meg som har bil heller. Naboen min har bil, likevel bruker de trikk og buss for å komme til barnehagen og bruker 3 kvarter hver vei. Eksen starta på jobb klokka sju på morgenen og måtte dra hjemmefra halv sju, så da var ikke barnehagen åpen. Jeg måtte kjøre uansett... Dvs mine gikk da på skolen, men på vinteren måtte de blitt kjørt pga at vi ikke har gatelys helt fram til huset (stummende mørke morgener ). Dessuten er man ganske stucked her vi bor uten bil... Avhengig av bil for å besøke de vennene man vil treffe, for å handle mat eller bare kjøpe seg et brød etc... så to biler må man ha uansett;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.