Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Flatmo

For ca. 2 mndr siden var jeg hos fastlegen og fikk foretatt vanlig gynekologisk undersøkelse/celleprøve. Han sa da at det kom litt blod og spurte om jeg vanligvis blør etter slik undersøkelse (ny fastlege for meg). Det svarte jeg benektende på, og fikk da beskjed at det kunne komme litt blod etter undersøkelsen. Nå, 2 mndr. etterpå, kommer det fortsatt litt lyserød utflod. Ikke mye, men nok til at jeg bekymrer meg. Nå tør jeg ikke gå tilbake til denne legen fordi vi har dårlig kommunikasjon og jeg stoler ikke på at han kan dette...Kan ellers nevne at jeg bruker p-pillen Cerazette. Har ikke blødd noe i den tiden jeg har brukt den (flere år), så derfor skjønner jeg ikke at det kommer farget utflod nå. Blir noe mer etter samleie. Kan det være at han laget en rift i forbindelse med undersøkelsen, og som ikke har grodd? Takknemlig for svar, da jeg er kjempenervøs for dette og ikke vet hvordan jeg skal gripe an situasjonen.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes legen har gjort en jobb. Legen har sikkert sett at det var forandringer på livmorhalsen som ofte kan gi blødninger som du beskriver: ved prøvetaking, ved samleie og ellers også. Det betegnes ektopi eller erythroplaki, det er vanlig og helt godartet. Det skyldes av livmorhalsslimhinnen fra innsiden vokser ut på overflaten. Da denne slimhinnen er blodrik og tynn, kan det lett oppstå blødninger i beskrevne situasjoner. Det er altså ikke legen som har laget noen skade. Hvis celleprøven er i orden, kan du slå deg til ro. Hvis blødningen fortsetter eller forverres, kan man behandle med laser. Det kan hjelpe en stund, men kommer ofte tilbake.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...