Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjære jordmor.

Håper du har tid og mulighet til å svare meg på dette.

Jeg er 7 dager over termin, og fikk i går konstatert at jeg hadde svært liten modning. Jordmor strippet livmorhalsen min, noe jeg synes var vondt. Har siden dette kjent ømhet på grensen til smerter der det gjorde vondt da hun strippet i går, og har i dag hatt en litt brunaktig utflod.

Hva er egentlig stripping, og hvilken hensikt har dette? Jeg skjønner at det skal fremskynde et eller annet, men det hadde vært greit å vite litt mer synes jeg.(Jeg glemte selvfølgelig å spørre om dette under undersøkelsen i går). Er det normalt at jeg skal kjenne ømhet etterpå? Har denne strippingen medført at fødselen vil skje snarlig? Jeg blir igangsatt på førstkommende fredag hvis fødselen ikke starter av seg selv før, pga høyt blodtrykk.

På forhånd takk for svar!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36695-stripping-av-livmorhalsen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Stripping av livmorhalsen innebærer at jordmor med en finger strekker litt i vevet der den begynnende mormunnsåpningen er. Dette skal frigjøre noen hormoner som kan være med å stimulere til rier. Dessverre er det ikke alltid man får rier av dette, men snarere det du beskriver som ømhet og kraftige kynnere. Hvis livmorhalsen er rimelig moden i utgangspunktet kan slik stripping være effektfullt, men hvis den ikke er det, kan det tenkes at mor kun opplever det utmattende og smertefullt. Det kan tenkes at et samleie på dette tidspunktet kan gi noe av den samme effekten. Noen ganger kan man gå i fødsel etter et samleie.

At du fikk litt blodtilblandet utflod er helt normalt. Det ble sikkert en liten blødning i forb. med denn strippingen og dette har størknet og kommet ut sammen med utfloden. Det kan godt tenkes at du nå er i ferd med å bli mer moden og det er helt klart en forutsetning for at man etterhvert skal gå i fødsel med skikkelige fødselsrier. Noen blir moden først når de begynner med rier. Dette kaller vi gjerne modningsrier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...