Gå til innhold

Stadige uspesifikke infeksjoner underliv

Anbefalte innlegg

Gjest Oxford

Er en kvinne på 35 år som sliter endel med underlivet. Har stadig uspesifikke infeksjoner. Det begynte med tilbakevendende bakteriell vaginose, som lot seg behandle med Flagyl eller Dalacin. Kjenntegnet var vond lukt. For noen uker siden fikk jeg det igjen, og lot infeksjonen være -for å se om det gikk over av seg selv. Det ble heller verre, og det kom en sviende følelse -som kunne merkes ekstra godt når jeg satt eller bøyde meg. Det ble tatt prøver hos legen av meg og partner, begge negative. (Kjønnssykdommer). Tenkte på trichomonas, siden symptomene liknet, men jeg har ikke hatt andre partnere. Mannen min sier han også bare har hatt meg. I tillegg får jeg av og til uspesifikk infeksjon i urinrøret som blir bra med en lengre kur Azitromax. Vært på Olafiaklinikken og tatt prøver. Alle negative. Nå har jeg vært bra noen uker, men sist uke merket jeg en stikkende/sviende følelse i underlivet igjen. Ingen vond lukt denne gangen. Jeg er lei av å gå på antibiotikakurer, siden det virker bare kortvarig. For noen uker siden fikk også min partner behandling med Flagyl og Azitromax for å se om det kunne hjelpe. Men det er tilbake. Har nå skylt noen dager med en oppløsning bestående av vann, eddik og salt -og det lindrer i et par dager. Lot vær å skylle i går for å se om det var over for godt, men det kom tilbake i dag. En svært ubehagelig og vond følelse. Jeg har også hatt for vane å barbere meg nedentil, men har nå latt håret få gro -for å se om det hjelper. Lurer veldig på hva dette kan være? Problemene startet etter det siste av to svangerskap. Da slet jeg endel med hemmoroider i tillegg, og er operert for dette. Nå er problemet analfissurer i stedet. Kan dette komme fra endetarmen? Forsøker å være svært nøye med hygienene, og tørker med både toalettpapir og våtservietter, og forsikrer meg om at jeg er helt ren etter hvert toalettbesøk. En lege mannen min snakket med mente jeg kunne være for renslig. Jeg vasker meg kun med Asan nedentil, av og til bare vann. Og skyller med den oppløsningen jeg nevnte hvis jeg merker ubehag som vond lukt o.l. Men har gått på endel antibiotikakurer siden siste fødsel. Det er nå snart fire år siden. Særlig hyppige kurer de to første årene, siden jeg trodde jeg hadde stadig urinveisinfeksjon. Men det viste seg å være adenomyose. Får soppinfeksjoner hver gang jeg tar antibiotika, og har brukt mye Canesten. Kan immunforsvaret mitt være senket? Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre dette, og eventuelt få behandlet det for godt? Har vurdert å stå over all antibiotika selv om jeg har symptomer. Men er engstelig for at det da kan bli verre. Kan en uspesifikk infeksjon i underlivet gå over av seg selv slik som en halsbetennelse? Jeg har hatt for vane å bli kjempestresset hver gang jeg merker ubehag i underlivet, og skaffer fort antibiotika. Men er det nå lurt å la infeksjonen gå sin gang, siden jeg vet det ikke er kjønnssykdom?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367047-stadige-uspesifikke-infeksjoner-underliv/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er ikke lett å komme med noen sesam-sesam løsning, som en fjernlege, når legene som har undersøkt deg og tatt relevante prøver ikke kommer til målet. Du er inne på selv, som muligens en faktor, dette med immunforsvar-svekkelse. Men siden dine problemer er så og si kun lokalisert til underlivet, tror jeg idet er lite sannsynlig. Bakteriell vaginose, som du har fått diagnostisert, er ofte en tilbakevendende sykdom etter behandling, og den gir ikke noe særlig utslag på de vanlige mikrobiologiske undersøkelser. Men analfissur har sikkert ikke noe å gjøre med det. Det er svært kjedelig: jeg anbefaler atr du får undersøkt dette hos en som har greie på det. Man bør ikke tulkle med det på amatørbasis. Det er klart at den kommer fra endetarmen. Få en henvisning fra di n fastlege. Det er et viktig poeng, som du selv sier at hyppig antibiotikabruk kan føre til andre problemer, ikke minst soppinfeksjoner. Har du vært hos gynekolog? Kan det være at det er noen anatomiske forandringer i ditt underliv, som gjør deg mer mottakelig for infeksjoner? Det er i alle fall tilfelle ved stadig tilbakevendende urinveisinfeksjoner. Det at du er alt for renslig tror jeg ikke noe på. Har du en skikkelig infeksjon i underlivet bør den behandles. Det hender at den går over av seg selv, men hvis den ikke gjør det i løpet av relativt kort tid bør den følges opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...