Gå til innhold

Smertefull hevelse i fot med røde betente tær

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret pårørende

Pasienten er eldre og har hatt inngrodd negl og neglsopp i storetå og fjernet neglen. Det er påvist gule stafylokokker og sopp på tåen. Årsaken til disse plagene og at kroppen ikke har klart å takle dette selv, er mest sannsynlig alvorlig ischemi i benet. Tilstanden er utbedret og operasjon foretatt for dette i lysken i vår. Etter operasjon og behanding med bl.a. Terbinafin og Diclocil ble det bedring og mindre hevelse i ankel og fot samt mindre smerter. Tær var stadig røde og betente. Det ble foretatt flere MR og siste undersøkelse ga følgende funn:Ikke tydelig benmargsødem, en del sclerose i ytterfalangen i storetå, artrosebetingede forandringer i mtp leddet, bløtdelsødem – passer bedre med et erysepiloid (betennelse) reaksjon. CPR har vært lav hele tiden (under 10). Medisinering av Terbinafin og Diclocil ble avsluttet ca 1. juni. Pr 14. juli har foten forverret seg - mer smerter i storetå og hoven ankel og legg opp til midt på leggen. For oss ser dette ut som en infeksjon som krever antibiotika-behandling. Vi har også diskutert amputasjon av storetå i forbindelse med mistanke om osteomyelitt. Siste MR var imidlertid ikke klar på dette punkt. Forrige MR før operasjon mot ischemi viste mulig osteomyelitt i storetå. Hverken fastlege eller lokalsykehus vet hva de skal gjøre. Pasienten har sterke smerter. Røntgen viser ingen forandringer. Urinsyregikt, mortons syndrom, psoriasis artritt er sjekket ut av saken. Vi står tilbake med infeksjon og/eller osteomyelitt. Hva gjør vi nå? Noen private institusjoner som har infeksjonsspesialister? Vi er engstelig for at hele foten må amputeres.

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er ikke lett å overprøve alle de skikkelige undersøkelser du beskriver, og å gjøre det basert på din korte beskrivelse. Jeg er enig at infeksjonen er en nærliggende tanke. Du nevner også gule stafylokokker. De er ofte ikke lett å eliminere, spesielt fra et område med dårlig sirkulasjon. Jeg ville undersøke det nærmere. Det er ikke lett å si noe nærmere hvor en eventuell infeksjon er lokalisert.Det kan være i bensystemet, uten at det vises i MR. Kanskje det kanvære en tanke med en skikkelig antibiotikabehandling, rettet mot de eventuelle stafylokokker. Mn siden dette har vart en stund er det ikke usannsynlig at de er relativt resistente. I alle fall ville jeg forsøke å ta prøver til bakteriologiske undersøkelser. Jeg kan ikke kommentere det du sier om evt. amputasjon. Det er en alvorlig sak, og jeg har for lite opplysninger om det. Jeg lurer på om ikke Volvat har infeksjonsmedisinsk ekspertise.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...