Gå til innhold

Bekymret etter å ha fjernet føflekker med laser.

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret mamma til 3

Jeg er ei jente på 27 år som for 5 mnd siden fikk fjernet mange føflekker med laser. Og i ettertid har jeg forstått at dette skulle jeg aldri gjort. Det ser ikke fint ut, og jeg har lest at dette kan være farlig. Har vært hos en hudlege som fikk roet meg litt ned,da han henviste meg til en plastikkirurg som skal fjerne restene i de føflekkene der det sitter noe igjen.Det jeg da lurer på er om det da kan komme kreft der føflekkene var på sikt pga laseren selv om hele føflekken er borte? Og kan denne laseren bidra til at jeg får flere føflekker, at den setter i gang en prosess på en måte?

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Først og fremst beklager sent svar pga ferie. Du har rett i at vi ikke anbefaler å "brenne" bort føflekker m laser , for det første fordi flekkene bare blir delvis fjernet , dernest fordi man ikke får tatt vevsprøver og til sist fordi det miroskopiske vevsbildet kan bli vanskelig å tolke i ettertid. En siste ting er at det heller ikke blir spesielt godt kosmetisk resultat. så alt i alt er dette noe som ikke anbefales av hudleger. Noen av dem som driver med dette anser vi nærmest som "kvakksalvere" fordi de mangler medisinsk kompetanse til å bedømme føflekker i utgangspunktet. Dessverre finnes det ikke lenger lover som regulerer dette og helsemyndighete har få virkemidler når utøverne heller ikke er å anse som "helsepersonell" i juridisk forstand.

Forstår at du er blitt bekymret , men greit å fjerne restene av flekkene. Skal ikke være ekstra risiko for kreftutvikling pga laserbehandlingen, hverken på de spesifikke stedene eller utenfor. Men kanskje lurt at du etter hvert har kontakt med en hudlege til å holde orden på flekkene dine og evt tilbakefall.

Mvh fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...