Gå til innhold

Til Moen, spørsmål om primolut! Igjen.....

Anbefalte innlegg

Gjest løvinna

Takker for svar på tidligere innlegg om primolut, og har nå en del tilleggsspørsmål. Men først gjentar jeg mitt tidl.innlegg + ditt svar:

------------------------------

"Til Moen, spørsmål om primolut!

Hei, dr.Moen! Vil først takke for en flott tjeneste!

Jeg har fått primolut (5mg) av min fastlege, som jeg skal ta for å prøve å regulere en uregelmessig mens. Jeg skal ta 1 tablett 3 g/dg.

Nå har det seg slik at jeg ammer min 19-mnd sønn, og jeg glemte å spørre om jeg nå bør "pakke vekk" puppen. Han får ca 1 gang pr.dg, av og til går det en dag uten. Det er vel neppe så veldig mye melk, mest kosen.

Hva vil du råde meg til? (Kan legge til at jeg også bruker 2o mg Fontex/dg.)

Vennlig hilsen "løvinna".

- Løvinna"

Moen:"Du kan gjerne bruke primolut, men ikke mer enn 1 tablett daglig. Dessverre er det kommet en rutine med aa ordinere tre tabletter daglig og det er alt for mye (det svarer til 45 minipiller!) . Ta en tablett i 12 dager."

------------------------------

For det første må jeg korrigere meg selv; jeg fikk ikke Primolut pga uregm.mens, men for å stoppe småblødninger. Fikk 1 mens (etter fødsel mars-00) den 4.sept. Blødde som normal mens, 6 dg. Holdt opp, og begynte så å småblø/blodig,slimet utflod en uke etterpå. Dette vedvarte i 14 dg.Hos legen fikk jeg beskjed om å begynne med Primolut på 20.dag fra siste blødningsstart. Men innen den dagen kom (lørdag 6.okt) hadde jeg sluttet å blø. Fikk ikke kontakt med min lege, og unnlot da bare å ta Primolut.

Men idag, onsdag 10.okt, ser jeg bittelitt antydning til rosa slim i utfloden, og lurer da på:

1)Skal jeg likevel ta primolut?

2)Skal jeg da ta 1 eller 3 tabl.pr/dg?

3)Siden jeg allikevel ikke har syklus (har PCO,sjelden/aldri blødning, ingen eggløsninger), kan jeg da starte med primolut nårtid som helst?

4)Og, kan jeg amme min 19 mnd prøverørsprins 1 g/dg, når jeg bruker primolut?

Har selvsagt tatt gyn.us. samt blodprøver (lett forhøyet LH, som alltid) og celleprøve/stuart.

Dette ble langt, men jeg blir svært glad for (snarlig?)svar!

Mvh Løvinna.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Men idag, onsdag 10.okt, ser jeg bittelitt antydning til rosa slim i

utfloden, og lurer da på:

1)Skal jeg likevel ta primolut?

Det kan du gjerne forsøke

2)Skal jeg da ta 1 eller 3 tabl.pr/dg?

1 tablett

3)Siden jeg allikevel ikke har syklus (har PCO,sjelden/aldri

blødning, ingen eggløsninger), kan jeg da starte med primolut

nårtid som helst?

Start på 15 dagen etter siste blødnings start.

4)Og, kan jeg amme min 19 mnd prøverørsprins 1 g/dg, når jeg

bruker primolut?

Ja, men bruk den lave dosen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...