Gå til innhold

Allergisjokk?

Gjest Hilsen frøken lei og fortvilet

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen frøken lei og fortvilet

Hei! Jeg er en jente på 23 år med påvist allergi (ved blodprøve og prikketest) mot husstøv, katt, hund, hest, timotei, bjørk, hasselnøtter, peanøtter og eple. Pollenallergi har jeg hatt så og si hele livet. Da jeg var liten hadde jeg mye utslett og var allergisk mot bla. nøtter og mange E-stoffer. Dette vokste jeg etter vært av meg, og hadde kun problemer med pollenallergi. Denne våren fikk jeg imidlertid påvist kryssallergi mot den nevnte mat. Grunnen til at jeg gikk til legen for å undersøke dette var at jeg plutselig fikk hoven hals, pusteproblemer, hovne lepper, mistet følelesen i kinnene og akutt hodeverk ved inntak av ulik mat. Selv om jeg har holdt meg unna epler, peanøtter og hasselnøtter o.l. skjer det fortsatt at jeg helt plutselig får de nevnte plager. Det skal imidlertid sies at jeg har veldig treig fordøyelse, og at maten blir værende opp til en uke i kroppen. Slik har jeg alltid hatt det, og det er vel blitt en vane å være oppblåst. Videre har jeg konstant hjertebank, er sliten i leggene og til tider mye tørst og sliten og kvalm. Jeg har ingen utslett el. l. bortsett fra at jeg generelt har veldig tørr hud og om jeg går ut og det er litt kjølig, begynner jeg å klø veldig på beina. Jeg går på Telfast for allergien, og da jeg leste brukerveiledningen fant jeg ut at symptomene mine minner om det som står under bivirkninger i veiledningen- angio ødem. Jeg skal til høsten starte med vaksinering for allergien, og er utstyrt med epi-pen. Likevel er jeg lei av å måtte gå hjem fra jobb/skole pga et anfall jeg ikke aner hvorfor inntrer. Har du noen forslag til hva som kan være årsakene til plagene mine? Om det er Telfast som er "roten til alt vondt", vet du om et alternativ uten samme bivirkninger? Tror du allergivaksineringen vil fjerne problemet? Bør jeg få foretatt en nærmere utredning av hvilken mat jeg bør holde meg unna sett i forhold til "fordøyelsesproblemet"? På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367379-allergisjokk/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Først og fremst beklager altfor sent svar pga ferie, som kanskje har gjort deg enda mer lei og fortvilet. Du beskriver dine plager veldig godt og har utvilsomt ganske uvanlig og omfattende allergi som krever visse forholdsregler. Det er usikkert hvor mye som kan behandles forebyggende eller om du kan bli bedre ved å utvikle en toleranse ved vaksinering. Det som er helt sikkert er at du trenger solid og grundig utredning og veiledning basert på denne. Dersom du ikke allerede har vært der, bør du be fastlegen henvise deg til den største allergologiske poliklinikken på nærmeste universitetssykehus for utredning, behandling og sikkerhetstiltak. Med Epi-pen osv kan det virke som noe av dette er gjort allerede, men at du kanskje ikke har fått god nok informasjon. Da må du skrive opp en liste som du du tar med til legen din så du får ordentlige svar og kan innrette deg best mulig for å slippe å gå rundt og være redd og bekymret. Angio ødem kan være skummelt og også veldig skremmende så det er noe du bør ha mest mulig kontroll over. Spesielt må du være på vakt mot nøtter, selv svært små mengder i sjokolade, kake osv kan gi store utslag .

Håper dette var litt du kan ta med deg videre, bruk gjerne både spørsmålene dine her og svaret fra meg når du skal til allergilegen eller poliklinikken neste gang.

Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367379-allergisjokk/#findComment-3216377
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...