Gå til innhold

Flytte eller ikke flytte

Anbefalte innlegg

Gjest dillemma

Ble skilt for to år siden og traff kort tid etter en ny mann som jeg er veldig glad i og har lyst til å flytte sammen med. Har to barn på hhv 16 og 20 år. Den eldste har veldig lyst til at jeg skal flytte sammen med min nye kjæreste. Den yngste er derimot ikke like begeistret.

Problemet er at hun ikke liker forandringer i hele tatt. Hun slet lenge med å falle til ro i min nye leilighet og nå synes hun det er vanskelig åflytte en gang til.Hun sier at hun heller vil bo hos faren sin. Jeg vet at hun kommer til å være hos meg uansett hvor jeg bor, bare hun får litt tid på seg. Likevel synes jeg det er vanskelig når hun sier at dette er vanskelig.

Lurer på om jeg bare skal si at jeg kommer til å flytte og at hun er hjertelig velkommen til å være hos meg når hun vil eller om jeg skal skrinlegge hele prosjektet. For meg har dette blitt et stort dillemma. Hva gjør andre som får seg ny kjæreste når det er unger i bildet? Skal man la ungene bestemme eller satse på at det går seg til når de får litt tid på seg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367498-flytte-eller-ikke-flytte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dillemma

Er det noe i veien for at 16-åringen kan bo hos faren sin en periode, da? Dersom flytting f.eks innebærer store endinger for hennes sosiale liv, forstår jeg godt at hun ikke er særlig begeistra.

Det vil sannsynligvis ikke spille så stor rolle når det gjelder det sosiale. Det er ikke snakk om å flytte lenger enn litt under ei mil og pr. dags dato har hun ingen venninner som bor i nærheten av verken meg eller faren.

Problemet er i hovedsak at hun generelt sliter med forandringer.

Gjest togli

Hvis du er rimelig sikker på at dette er et forhold som er liv laga synes jeg det er du som skal ta avgjørelsen om flytting eller ei..

Fortell henne at dere flytter ut til den og den datoen og at du håper hun vil flytte med deg, fordi du veldig gjerne vil ha henne hos deg så mye som mulig! Hvis hun "truer" med å flytte til pappaen sier du at du da håper hun endrer mening og at hun etterhvert vil bo mer hos deg igjen. Hun bør få vite at det er DU som bestemmer hvor dere skal bo.

Det hjelper kanskje på å friste med nyoppusset rom i det nye huset etc?

Gjest dillemma

Er det noe i veien for at 16-åringen kan bo hos faren sin en periode, da? Dersom flytting f.eks innebærer store endinger for hennes sosiale liv, forstår jeg godt at hun ikke er særlig begeistra.

Hun får faktisk nyoppusset rom som er mye større og finere enn det hun har nå. Jeg takker for alle svar jeg har fått. Veldig fint å høre andres mening om saken.

Tror jeg skal ta med meg noen av rådene og si at jeg kommer til å flytte uansett og at jeg håper hun har lyst til å komme så mye som mulig. Egentlig vet jeg innerst inne at hun kommer bare hun får litt tid på seg.

Jeg kan selvfølgelig ikke være 100% sikker på at forholdet kommer til å vare og leier for sikkerhets skyld ut min egen leilighet noen år før jeg eventuelt selger. Synes det er litt skummelt å flytte jeg også selv om jeg har tro på at forholdet vil vare :-)

Annonse

Gjest Hensyn til barnet

Selvsagt er det foreldrene som bestemmer hvor de skal bo. Men du har også et tungt ansvar overfor barnet ditt.

Det du her snakker om, høres ikke ut som et barn som har slått seg vrangt og som du må sette grenser for, men et barn som sliter med forandringer. Du sier at hun slet lenge sist du flyttet.

Nå vil du at hun skal takle både flytting og det å måtte bo sammen med en ny mann. Er du sikker på at det er lurt? Hva med å være særboer med den nye kjæresten din et par år, så barnet ditt får den tryggheten og stabiliteten det trenger?

Hvis du absolutt MÅ flytte, så la barnet bo hos faren sin. Da blir det mindre forandringer å forholde seg til, med mindre far også har fått seg ny partner.

Gjest togli

Det vil sannsynligvis ikke spille så stor rolle når det gjelder det sosiale. Det er ikke snakk om å flytte lenger enn litt under ei mil og pr. dags dato har hun ingen venninner som bor i nærheten av verken meg eller faren.

Problemet er i hovedsak at hun generelt sliter med forandringer.

Jeg ser det er noen som skriver at du kanskje ikke bør flytte...

Jeg har selv en datter som sliter med forandringer osv, og jeg ser også at hun har vokst veldig på å ha måttet bli utsatt for endringer i livssituasjonen. Hun er langt mer avslappa til slikt nå enn hun var for en tid tilbake. Selv sier hun også at hun nok hadde godt av å "øve" seg på å takle at alt ikke skal ligge under hennes kontroll -ha en mer avslappa holdning osv.

Jeg sier ikke det er en selvfølge at du skal flytte, men du kan tenke over om flytting kan skade datteren din eller om det kanskje heller bidrar til at hun blir "tøffere" og lærer å takle endringer bedre. Det siste der er godt å ha med seg de neste årene av livet..

''Hva gjør andre som får seg ny kjæreste når det er unger i bildet? Skal man la ungene bestemme eller satse på at det går seg til når de får litt tid på seg?''

Kjæresten og jeg har 2 barn hver og har holdt sammen i 3 år nå. Barna er fra 8 til 14.

Vi bor hver for oss, og er helt enige om å fortsette med det til det yngste barnet er rundt 18 år. 10 år igjen altså :-)

Vi er sammen alle sammen en gang i blant, på besøk hos hverandre, eller når vi drar på ferie sammen.

På denne måten ønsker vi å opprettholde den stabiliteten barna nå har oppnådd etter skilsmissen(e), og spare både dem og oss for mange konflikter og bekymringer.

Jeg har intrykk av at denne måten å gjøre det på har blitt mer vanlig de senere årene.

Gjest Hensyn til barnet

Jeg ser det er noen som skriver at du kanskje ikke bør flytte...

Jeg har selv en datter som sliter med forandringer osv, og jeg ser også at hun har vokst veldig på å ha måttet bli utsatt for endringer i livssituasjonen. Hun er langt mer avslappa til slikt nå enn hun var for en tid tilbake. Selv sier hun også at hun nok hadde godt av å "øve" seg på å takle at alt ikke skal ligge under hennes kontroll -ha en mer avslappa holdning osv.

Jeg sier ikke det er en selvfølge at du skal flytte, men du kan tenke over om flytting kan skade datteren din eller om det kanskje heller bidrar til at hun blir "tøffere" og lærer å takle endringer bedre. Det siste der er godt å ha med seg de neste årene av livet..

Barnet til trådstarter har alt vært gjennom en foranding tilsvarende det din datter har. Og barnet til trådstarter taklet det dålig, det slet lenge. Altså ble det ikke tøffere av det, slik din datter ble. Om din datter hadde slitt nå, ville du da vurdert å påføre henne enda flere, og større forandringer ved å flytte sammen med en mann bare to år etter at du flyttet fra eksen?

Annonse

Gjest togli

Barnet til trådstarter har alt vært gjennom en foranding tilsvarende det din datter har. Og barnet til trådstarter taklet det dålig, det slet lenge. Altså ble det ikke tøffere av det, slik din datter ble. Om din datter hadde slitt nå, ville du da vurdert å påføre henne enda flere, og større forandringer ved å flytte sammen med en mann bare to år etter at du flyttet fra eksen?

Det er ikke denne forandringen i livet jeg snakker om ift min datter.... og hun har fortsatt barndomshjemmet sitt som hovedhjem. Jeg vil mest trolig alltid bo i barnas barndomshjem selv om jeg treffer en annen mann, så jeg skriver ikke dette av egoistiske grunner;)

Jeg synes allikevel det er greit å ikke svartmale situasjonen og få henne til å føle at hun er en dårlig mor dersom hun flytter med barna. Hennes datter måtte takle både skilsmisse og flytting til et nytt sted samtidig. Da blir det to ting å bearbeide på en gang.

Kanskje vil en ny flytting gå langt lettere denne gangen? Jeg sier ikke at hun bør flytte til kjæresten, men synes allikevel det er greit at hun vet at det ikke nødvendigvis vil bli noe problem, men kanskje kan virke positivt for datteren.

nitty-gritty

Nei, ungene skal ikke bestemme, men ungene skal komme først. Når hun er så gammel som 16 år, hvorfor kan du ikke vente til hun flytter for seg selv eller reiser bort for å studere?

Du beskriver en jente som trenger stabilitet og trygghet. Å måtte flytte til noen andres leilighet/hus og samtidig få en stepappa tilsvarer ikke noen av delene for henne.

Legg vekk egoismen i noen få år.

Det er to år siden det skjedde en stor forandring i livet til dine barn og du traff en ny mann rett etterpå. Datteren din er 16 år og sannsynligvis vil hun nok flytte hjemmefra om 2-4 år. Jeg synes du skal vente med å flytte til da. Med mindre dere bare skal flytte et bittelite stykke slik at hun slipper å flytte fra venner og omgangskrets.

Jeg har nå vært i lag med kjæresten min i 6 år og det drøyer sikkert 6-8 år til før jeg flytter ut til ham, nettopp på grunn av ungene mine. Sånn er det bare.

Det er to år siden det skjedde en stor forandring i livet til dine barn og du traff en ny mann rett etterpå. Datteren din er 16 år og sannsynligvis vil hun nok flytte hjemmefra om 2-4 år. Jeg synes du skal vente med å flytte til da. Med mindre dere bare skal flytte et bittelite stykke slik at hun slipper å flytte fra venner og omgangskrets.

Jeg har nå vært i lag med kjæresten min i 6 år og det drøyer sikkert 6-8 år til før jeg flytter ut til ham, nettopp på grunn av ungene mine. Sånn er det bare.

''Med mindre dere bare skal flytte et bittelite stykke slik at hun slipper å flytte fra venner og omgangskrets.''

Jeg synes faktisk en slik flytting kan være forandring stor nok til å la det være selv om det skulle være i nabohuset. Det å skulle bo sammen med mammas kjæreste kan jo endre hele miljøet i huset og det kan være nok til å virke negativt inn på en tenåring som trenger ro og stabilitet.

Gjest Kayia

''Med mindre dere bare skal flytte et bittelite stykke slik at hun slipper å flytte fra venner og omgangskrets.''

Jeg synes faktisk en slik flytting kan være forandring stor nok til å la det være selv om det skulle være i nabohuset. Det å skulle bo sammen med mammas kjæreste kan jo endre hele miljøet i huset og det kan være nok til å virke negativt inn på en tenåring som trenger ro og stabilitet.

''Det å skulle bo sammen med mammas kjæreste kan jo endre hele miljøet i huset'' Enig. Jeg regner også med at det er nye personer i husholdet, ikke avstand, som er av betydning for en 16-åring på bakbeina.

''Jeg synes faktisk en slik flytting kan være forandring stor nok til å la det være selv om det skulle være i nabohuset. Det å skulle bo sammen med mammas kjæreste kan jo endre hele miljøet i huset og det kan være nok til å virke negativt inn på en tenåring som trenger ro og stabilitet.''

Ja, jeg ble veldig i tvil om akkurat den setningen etter at jeg hadde trykket send og hadde det vært mulig å endre sine egne innlegg her skulle jeg fjernet den igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...