snurrepus Skrevet 11. oktober 2001 Del Skrevet 11. oktober 2001 Hei, Doktor Online Jeg har vært pasient hos en spesialist i indremedisin siden februar i år. Årsaken er behandling av for høy kolesterol. Denne har holdt seg jevnt på ca 7,5 i flere år. Jeg ble satt på Lipitor fra februar til juni i år og de stygge verdiene bedret seg betraktelig. Jeg klaget over en bivirkning ved besøket i juni. Jeg hadde fått problemer med potensen. Jeg fikk derfor en ny type medisin, Pravachol, som jeg fremdeles bruker (60 mg/døgn). Problemet med potensen hadde blitt merkbart bedre ved besøket i august. Årsaken til at jeg skriver dette brevet er at jeg har sett litt på verdiene fra de forskjellige undersøkelsene. Jeg ber om en kopi hver gang. Så vidt jeg kan lese meg frem til, virker det som om Lipitor har en klart bedre virkning på kolesterol- og triglyseridvediene enn Pravachol. Det jeg vil spørre om, er om du synes jeg burde gå tilbake til å bruke Lipitor i stedet for Pravachol og heller besøke min almenlege (fastlege) for evt. å få ett eller annet for potensen. Jeg har også en svært høy lp(a)-verdi (målt til 1400 i september 1999 og til 830 i juni 2001) og burde kanskje derfor prøve å holde kolesterol- og triglyseridverdiene så lave som overhodet mulig? Eller er de siste verdiene bra nok? Jeg har også ujevne verdier som iflg. Rikshospitalets lipidklinikk kan tyde på Hypothyreose. Ser frem til svar fra deg. Verdier for henholdsvis februar, juni og august 2001: LDL 3,7 2,4 2,6 HDL 0,73 1,22 1,15 Kolesterol 5,8 4,2 5,1 Triglyserider 3,1 1,2 2,9 Klorid 112 109 108 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36753-lipitor-eller-pravachol/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Svar til Snurrepus. Det er faglig enighet om at en kolesterol-verdi på 7,5 mmol/l er for høy, og markert øker risikoen for utvikling av koronar hjertesykdom (og også annen kolesterol-relatert sirkulasjonssykdom). Forutsatt kostråd og andre livsstils-råd (røyking, vekt, trening, blodtrykksregulering, etc.), er det også alment akseptert i fagkretser at kolesterolverdier som denne skal medikamentelt behandles. De medikamenter vi bruker for å senke kolesterol idag er i første rekke de såkalte statinene, hvor de to du nevner hører hjemme (Pravachol = pravastatin, Lipitor = atorvastatin). Begge disse preparatene er veldokumentert når det gjelder effekt på kolesterol, og det er fra produsentenes side lagt ned mye tid og penger på å dokumentere effekten av og sikkerheten ved stoffene. Pravachol kom først ut, og hadde dermed fordelen av å kunne foreta undersøkelser hvor grupper av risikopasienter kunne undersøkes "dobbelt blindt", d.v.s. at èn gruppe fikk aktivt stoff, den andre placebo (ikke aktivt), og ingen visste hvem som fikk hva. Det ble vist betydelig forebyggende effekt ved bruk av statin, og dermed ble det uetisk å gjøre slike forsøk igjen. Således er det flere av statinene som ikke kunne foreta slike forsøk, fordi behandlingsprinsippet var fastlagt, og slike risikopersoner skulle ha slik behandling. Det er mulig at statinene har flere effekter i tillegg til å senke kolesterolet. Også disse effektene kan være av betydning når det gjelder forebyggelsen av åresykdom. Det er idag ikke mulig å ha noen sikker mening om hvilke statiner som har den heldigste profilen i denne sammenhengen. Flere undersøkelser har vist at atorvastatin (Lipitor) er det mest potente statinet for å senke total-kolesterol, LDL-kolesterol og triglycerider. Det er ikke utelukket at det hele er et dosespørsmål, men i vanlig dosering kommer Lipitor best ut. Forskjellene er ikke store, men kan tenkes å ha betydning. Det er en viss forskjell på løseligheten (i vann/fett) og på stoffomsetningen i organismen for de to statinene du nevner. Det er sannsynlig at endel av forskjellene i bivirkningsprofil for dem henger sammen med dette. Generelt er bivirkningene av statiner meget få og som regel uskyldige. Det er lenge siden medisinen fikk så aktive substanser med så beskjeden bivirkningsbelastning. Impotens er angitt som en (meget sjelden) bivirkning for Lipitor, men slik effekt ikke synes registrert for Pravachol. Det er store individuelle forskjeller når det gjelder bivirkninger, og ikke sjelden er det også et dosespørsmål. Statiner skal doseres slik at man får den ønskete kolesterolverdi. Det er viktig at man når dette behandlingsmålet for å oppnå den beste forbyggende effekten. De kolesterolverdier du angir er litt misvisende. Hvis ditt utgangspunkt er 7,5, oppfatter jeg din februarverdi på 5,8 som en verdi etter at du ble satt på Lipitor. Her må du evt. korrigere meg. De øvrige verdier er ellers ganske like og er nesten innenfor målefeilen for de enkelte laboratorier ( 2,4 kontr 2,6, og 1,15 kontra 1,22). Triglyceridverdien er imidlertid forskjellig, og synes å vise best Lipitoreffekt. Diskuter dette med din egen lege. Hvis dere kommer til at dette er et dosespørsmål, vil det være naturlig å klare seg med et statin, i stedet for å måtte ta et annet stoff for å bøte på bivirkningen. Det kan imidlertid være mulig at dine impotensproblem var temporære, hadde en tilleggsårsak, og nu kanskje kan være borte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36753-lipitor-eller-pravachol/#findComment-141296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurrepus Skrevet 17. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2001 Svar til Snurrepus. Det er faglig enighet om at en kolesterol-verdi på 7,5 mmol/l er for høy, og markert øker risikoen for utvikling av koronar hjertesykdom (og også annen kolesterol-relatert sirkulasjonssykdom). Forutsatt kostråd og andre livsstils-råd (røyking, vekt, trening, blodtrykksregulering, etc.), er det også alment akseptert i fagkretser at kolesterolverdier som denne skal medikamentelt behandles. De medikamenter vi bruker for å senke kolesterol idag er i første rekke de såkalte statinene, hvor de to du nevner hører hjemme (Pravachol = pravastatin, Lipitor = atorvastatin). Begge disse preparatene er veldokumentert når det gjelder effekt på kolesterol, og det er fra produsentenes side lagt ned mye tid og penger på å dokumentere effekten av og sikkerheten ved stoffene. Pravachol kom først ut, og hadde dermed fordelen av å kunne foreta undersøkelser hvor grupper av risikopasienter kunne undersøkes "dobbelt blindt", d.v.s. at èn gruppe fikk aktivt stoff, den andre placebo (ikke aktivt), og ingen visste hvem som fikk hva. Det ble vist betydelig forebyggende effekt ved bruk av statin, og dermed ble det uetisk å gjøre slike forsøk igjen. Således er det flere av statinene som ikke kunne foreta slike forsøk, fordi behandlingsprinsippet var fastlagt, og slike risikopersoner skulle ha slik behandling. Det er mulig at statinene har flere effekter i tillegg til å senke kolesterolet. Også disse effektene kan være av betydning når det gjelder forebyggelsen av åresykdom. Det er idag ikke mulig å ha noen sikker mening om hvilke statiner som har den heldigste profilen i denne sammenhengen. Flere undersøkelser har vist at atorvastatin (Lipitor) er det mest potente statinet for å senke total-kolesterol, LDL-kolesterol og triglycerider. Det er ikke utelukket at det hele er et dosespørsmål, men i vanlig dosering kommer Lipitor best ut. Forskjellene er ikke store, men kan tenkes å ha betydning. Det er en viss forskjell på løseligheten (i vann/fett) og på stoffomsetningen i organismen for de to statinene du nevner. Det er sannsynlig at endel av forskjellene i bivirkningsprofil for dem henger sammen med dette. Generelt er bivirkningene av statiner meget få og som regel uskyldige. Det er lenge siden medisinen fikk så aktive substanser med så beskjeden bivirkningsbelastning. Impotens er angitt som en (meget sjelden) bivirkning for Lipitor, men slik effekt ikke synes registrert for Pravachol. Det er store individuelle forskjeller når det gjelder bivirkninger, og ikke sjelden er det også et dosespørsmål. Statiner skal doseres slik at man får den ønskete kolesterolverdi. Det er viktig at man når dette behandlingsmålet for å oppnå den beste forbyggende effekten. De kolesterolverdier du angir er litt misvisende. Hvis ditt utgangspunkt er 7,5, oppfatter jeg din februarverdi på 5,8 som en verdi etter at du ble satt på Lipitor. Her må du evt. korrigere meg. De øvrige verdier er ellers ganske like og er nesten innenfor målefeilen for de enkelte laboratorier ( 2,4 kontr 2,6, og 1,15 kontra 1,22). Triglyceridverdien er imidlertid forskjellig, og synes å vise best Lipitoreffekt. Diskuter dette med din egen lege. Hvis dere kommer til at dette er et dosespørsmål, vil det være naturlig å klare seg med et statin, i stedet for å måtte ta et annet stoff for å bøte på bivirkningen. Det kan imidlertid være mulig at dine impotensproblem var temporære, hadde en tilleggsårsak, og nu kanskje kan være borte. Hei, doktor. Jeg takker så mye for det svært utfyllende svaret. Du ba meg presisere om kolesterolverdien var før eller etter behandling med Lipitor. Svaret er faktisk at verdien 5,8 ble målt før jeg begynte med behandling, men verdien har alltid vært 7,5 +- 0,5 i mitt voksne liv. Dette er muligens en feilmåling, selv om det er nokså drøyt. Etter at jeg sendte deg mailen har jeg vært i kontakt med egen lege og han har forhøyet dosen med Pravachol til 60 mg/dag! I tillegg har jeg vært på kontroll på Helseundersøkelsen i Oslo og fått kolesterolet målt til 5,4,triglyseridene til 1,3 og HDL til 1,44. Det spretter m.a.o. litt opp og ned. Jeg hadde ikke bekymret meg noe hvis det ikke hadde vært for lp(a)-verdien på 1400 i 1999 og 830 i 2001. Mener du at kolesterolverdien bør holdes så lav som overhodet mulig på grunn av den, eller bør jeg puste ut, slappe av, og slå meg til ro med en kolesterolverdi på 5,4? Takk for hjelpen!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36753-lipitor-eller-pravachol/#findComment-141395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 18. oktober 2001 Del Skrevet 18. oktober 2001 Hei, doktor. Jeg takker så mye for det svært utfyllende svaret. Du ba meg presisere om kolesterolverdien var før eller etter behandling med Lipitor. Svaret er faktisk at verdien 5,8 ble målt før jeg begynte med behandling, men verdien har alltid vært 7,5 +- 0,5 i mitt voksne liv. Dette er muligens en feilmåling, selv om det er nokså drøyt. Etter at jeg sendte deg mailen har jeg vært i kontakt med egen lege og han har forhøyet dosen med Pravachol til 60 mg/dag! I tillegg har jeg vært på kontroll på Helseundersøkelsen i Oslo og fått kolesterolet målt til 5,4,triglyseridene til 1,3 og HDL til 1,44. Det spretter m.a.o. litt opp og ned. Jeg hadde ikke bekymret meg noe hvis det ikke hadde vært for lp(a)-verdien på 1400 i 1999 og 830 i 2001. Mener du at kolesterolverdien bør holdes så lav som overhodet mulig på grunn av den, eller bør jeg puste ut, slappe av, og slå meg til ro med en kolesterolverdi på 5,4? Takk for hjelpen!! Svar til Snurrepus. Lp(a) er en uavhengig risikofaktor for utvikling av koronar hjertesykdom, og som ikke er påvirkelig medikamentelt. Det blir selvsagt en tilleggsrisiko hos personer med reelt forhøyet kolesterol. De fakta vi har om betydningen om Lp(a) er ganske sparsomme, og selv om din verdi er ca. 2-3 ganger den øvre "normalverdien" for nordmenn, er det ikke sikkert hvilken rolle den spiller. hvis vi antar at den første verdien din på 7,5 mmo/l totalkolesterol var gal, og at 5,8 er den riktige, vil din risikoprofil være helt anderledes. Det er ikke så imponerende at du har redusert denne til 5,4 mmol/l på en vanlig dose statin. Ideelt kunne man ønske seg deg på 4-tallet, men det er ikke et overordnet mål i seg selv. Forholdet total-kolesterol : HDL er ca. 3,7, og dette forholdet vil vi helst ha under 4. Alt i alt synes det som om du kan være fornøyd med dette. Sørg for å eliminere alle andre påvirkelige risikofaktorer ; røyking, overvekt, dårlig trening, høyt blodtrykk, etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36753-lipitor-eller-pravachol/#findComment-141718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.