Gå til innhold

Bytte fylling

Anbefalte innlegg

Gjest Lis@bet

Var i fjor hos tannlegen for å skifte ut amalgam med kompositt i to 6`ere.

Den ene hadde en ganske dyp fylling, men tannlegen mente ikke det var noe fare for pulpa. Da kompositt var satt i fikk jeg smerter i den, det jòg i tanna når jeg tygde noe hardt eller seige brødskorper. Så da bar det inn til tannlegen igjen.

Hun satte i IRM istedet, og tanna ble bra på et blunk. Gikk med det i 8 mnd, fikk da ny kompositt med litt IRM i bunnen. Dette er 3 uker siden, og da ble det vondt igjen. -Ikke like mye som før, men ubehagelig når jeg skal tygge harde ting.

1) Det er vel ikke lurt å gå med en tann som er vond, selv om det bare er vondt når jeg tygger noe hardt..? (Den er ikke perkusjonsøm.)For det kan jo være tegn på at noe er galt..

2) Bør jeg gå til tannlegen eller kan det bedre seg?

3) Burde jeg kanskje rotfylle for å bli kvitt hele problemet?

4) Jeg har ikke betalt for annet enn den første behandlingen, tror du jeg må betale hvis jeg selv foreslår rotfylling?

Takknemlig for svar!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36772-bytte-fylling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Det kan oppstå spennninger i tenner som plomberes med kompositt (plast). Det du beskriver er desverre ikke uvanlig og turen innom IRM for å dempe smerte er en metode vi av og til må ty til.

Vil jo i det lengste ungå å rotfylle tannen og en annen fyllingsterapi enn kompositt bør kanskje forsøkes?

Dersom rotfylling av tannen er den eneste utvei bør du vel betale regningen selv ?

Det er jo tross alt din tann det en gang ble hull i ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36772-bytte-fylling/#findComment-140762
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...