Gå til innhold

Aldersrelatert B12-mangel

Anbefalte innlegg

Gjest TJASF

Har i noen år hatt legeattest på Kronisk utmattelsessyndrom. (asteni). Har dette året tappet 4,5 liter fra h. lungepose og venter på ny oppfylling. Ingen kontroller kan forklare tilstanden. Pga. medfødt ryggskade innøvde jeg i 1950-årene kronisk pustefrekvens ca. 6 pr min. Hypofysens smertestillende effekt inntrer allerede ved 8 pr. min. Denne kronisk høye promillen påførte meg 1992 40-doblet amylase, men har ikke fått tilbakefall etter fjerning av galleblæren. Omtrent samtidig med plevritten ble jeg gradvis mer kortpustet, og min kroniske utmattelse har nådd nye høyder fra våren. Ultralyd har konstatert mye brusk i smalryggen, som tåler svært lite fyysisk aktivitet, før den øker utmattelsen. Jeg leste i Lademanns medisinske leksikon at ca. 0,5 promille av befolkningen har mangel på vitamin B 12. Kan jeg få opplyst hva som er vanlig behandling, og hvilke doser og hyppigheten for injeksjoner. Eventuelt også samtidig behandling med tablettilskudd av B-vitaminer. Tilstanden/syndromet er svært kraftrøvende mht. fysisk kraft. Jeg blir 74 år gammel i år, men flere sier at jeg iflg. utseendet kan slå av 10 år. Har allsidig og rikelig kosthold. Ikke alkohol eller andre stimulanser. Vennligst bruk mine opplysninger best mulig for besvarelse. Jeg vil selv vurdere å oppsøke fastlegen. Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367721-aldersrelatert-b12-mangel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Webmaster, Utv.

Ved en feiltagelse har forumet ikke blitt stengt for fagspørsmål under dr. Bruset sin ferie som varer frem til 8. august. Om dette medfører at det ikke lenger er ønskelig med svar fra dr. Bruset, så gi oss beskjed og vi vil annulere spørsmålet.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...