Gå til innhold

Utslett/eksem og sterk kløe

Anbefalte innlegg

Gjest oslomann_43

1. Har en relativt mild psoriasis som hovedsakelig affiserer hodebunn og negler (både på hender og føtter). Har tatt prøver av både negler og hodebunn, så sopp er utelukket. Hodebunnen behandles av og til med sterke steroid-oppløsninger, men huden blir jo tynnere av dette og det kan ikke brukes flere måneder i strekk. Om sommeren hjelper kortklipt hår, sol og saltvann, men om vinteren klør det veldig og hodeputen blir blodig. Har prøvd Dermovat, Betnovat og Diprosalic oppløsninger. Hvilken av oppløsningene er best egnet for psoriasis i hovedbunnen? Hvor lenge kan man bruke slike oppløsninger før man må ta en pause? Og hvor lang må denne pausen være før man kan begynne med en oppløsning igjen? Finnes det evt. annen behandling? Finnes det noen metoder å behandle psoriasis under neglene på? 2. Har dessuten psoriasis artritt og CT viste mulig Bechterews. Hadde for noen år siden store væskeansamlinger i spesielt knærne, og hadde av og til store problemer med å gå. Ble tappet og fikk kortisjoninjeksjoner ved Diakonhjemmets sykehus for dette flere ganger per år tidligere, men har de senere årene holdt ledd- og ryggplager i sjakk ved regelmessig trening (minimum 3 ganger pr uke) og bruk av naturmedisinen LitoZin (tidligere Hyben Vital) hver gang jeg merker symptomer på hevelser og begynnende væskeansamling. Det er nå over 10 år siden jeg hadde den siste kortisoninjeksjonen i knær eller andre ledd. 3. Har allergi mot alle former for pollen, samt katter og hunder. Dette behandles effektivt med Lomudal øyedråper, Nasal nesespray og Cetrizin tabletter. 4. Fikk i mai i år et hissig og kløende utslett, som begynte på armene og i skrittet. Det er ikke psoriasis. Det er ikke allergisk reaksjon (tar som sagt allergimedisin, og det burde ha dempet en allergisk reaksjon på huden). Var på Olafia-klinikken for å ta en rutinemessig sjekk, og fikk samtidig verifisert at det verken var skabb eller herpes. Fastlegen mente det kunne være fuglelopper, som ville forsvinne av seg selv, og skrev ut resept på det kløelindrende medikament Atarax. For sikkerhets skyld henviste han meg videre til hudlege. Eksemen ble bare verre. Atarax-tablettene virket ikke. Fikk ikke time hos hudlege før i slutten av august. Slet veldig med kløe og manglende søvn. Kunne få time hos privat hudlege (samme sted som jeg var henvist) neste dag for kr 1.200. Valgte denne løsningen. Vedkommende hudlege kunne ikke stille noen nøyaktig diagnose, annet enn at det så ut som en hissig eksem. Hun utelukket fuglelopper. Hun anbefalte å dusje i dusjolje istedenfor å bruke såpe, bruke fuktighetskrem ofte samt benytte hvitt/lyst undertøy. Videre fikk jeg en resept på Dermovat 0,05 % salve (ekstra sterkt steroid). Denne salven var veldig lindrende for kløen og bidro også til å dempe eksemen, men da jeg hadde brukt den i 6 uker sluttet jeg fordi huden begynte å bli tynn flere steder, og fordi jeg hadde brukt salven lengre enn den tid som var foreskrevet. Eksemen hadde trukket seg noe tilbake flere steder, men blusset opp igjen da behandlingen ble avsluttet, og eksemen spredde seg også til ”nye” steder, så nå har jeg den nesten over hele kroppen. For å lindre kløen bruker jeg mye fuktighetskrem og Aloe Vera, samt en thailandsk balsam som er kløelindrende. Problemet blir imidlertid ikke borte. Har søkt på eksem/utslett og bilder på nettet og er 90 prosent sikker på at jeg har fått follikulitt. Bilder av huden til pasienter med denne sykdommen ligner veldig på huden min slik den ser ut nå. Hva er beste behandlingsmetode? På penis og pungen ser utslettet mer ut som mollusker. Er det vanlig at follikulitt kan ligne på mollusker i skrittet, eller kan jeg ha fått begge deler?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367818-utsletteksem-og-sterk-kl%C3%B8e/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...