Gå til innhold

Soppinfeksjon i nesen?

Anbefalte innlegg

Gjest Erlend65

Jeg er en mann på 46 år som de siste 20-25 årene har hatt en relativt brysom nese. Jeg snufser bestandig, har mye slim og annen uønsket substans oppover i nesegangene og snorker høyt og mye. Folk spør meg om jeg er forkjølet, men jeg pleier å svare at det bare er allergi. Og allergipiller har faktisk hjulpet mot det verste, ihvertfall den rennende nesen. Jeg har tilogmed operert nesen for at det skulle bli bedre - noe det forsåvidt ble, men bare litt.

Men alt dette har ført til et annet og forsåvidt større, problem, nemlig gradvis tap av lukte- og smakssans. Jeg fikk Nasonex av nese-spesialisten jeg var hos, og jevnlig bruk av den i tillegg til 3 dusj med Otrivin i hvert nesebor gjør meg i stand til å lukte og smake i noen timer, før det tetter seg til igjen. I blant unner jeg meg også en kort Prednisolon-kur, spesielt i forbindelse med julen o.l. hvor lukt og smak er ekstra viktig.

Men så kommer den gode, og for meg totalt overraskende nyheten: Jeg har også psoriasis, og i den forbindelse var jeg hos min faste hudlege til en rutinesjekk for tre-fire uker siden. Han så et utslett på brystet mitt som *ikke* lignet på psoriasis, og kunne fortelle meg at her hadde jeg en soppinfeksjon. Og det var ikke noe problem - jeg fikk resept på Fungoral. En 20-dagers pillekur. Og etter tre dager forsvant alle mine neseproblemer, og lukte- og smakssansen er tilbake på topp!

Jeg synes jo dette er helt fantastisk, men synes egentlig dette er for godt til å være sant. Så mitt spørsmål er - har jeg hatt en soppinfeksjon i nesen (og tilhørende områder) i alle disse årene? Og hvorfor har i så fall ingen av legene jeg har vært hos med dette problemet - allmennleger og spesialister - oppdaget dette? Og har Fungoralen nå ført til at jeg er kurert, og kan se frem mot fortsatt å kunne smake mat og vin som alle andre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367826-soppinfeksjon-i-nesen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...