Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 16 år og lurer egentlig bare på om underlivshygienen min og utfloden min er normal.har lest gjennom alle innleggene om soppinfeksjoner, men ingen passet for å gi meg selv en "diagnose".alle jenter har forskjellig utflod og jeg synes det er vanskelig å vurdere om jeg har normal utflod.

Når jeg begynte å få utflod som 11 åring var konsistensen gulig, men ikke knudrete og luktet og stivnet i trusen.jeg gikk til lege og ble sett på canesten kur eller no sånt.utfloden forandret seg ikke før jeg kom skikkelig i puberteten og fikk mens som 12åring.Nå er den svakt slimete og hvitaktig (ved eggløsning blank/tynnere som er normalt).Jeg klør/svir ikke,men lukten minner noen ganger om levret mensblod, men ikke så sterkt at folk kjenner det.har heller ikke ligget med noen.leser mye klikk libresseklubb blader,men føler det er informasjon for 9-12 åringer som ikke har bruk for å vite så mye detaljer.Infoen der er så forskjellig (feil?)fra dr online om hva som er nomalt og ikke.Det blir viktigere å vite mer detaljert om utflod og underlivshygiene når man kanskje tenker på samleie:)

F.eks:hvor går grensa for hvor man skal vaske seg i underlivet.Jeg har alltid lært at man ikke skal vaske seg inn i skjeden og bare innfor de ytre kjønnslepper.sånne enkle ting må man bare vite om man gjør riktig for å unngå infeksjoner!

Ønsker gjerne andres syn på det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36784-underlivshygiene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Før en jente får normal hormonproduksjon kan det lett komme utflod, det er helt normalt og skal ikke behandles. Det du har nå lyder helt normalt. Med hensyn til vaske av underlivet så er det ikke så mye mystikk om det. Det kan legge seg talg mellom kjønnsleppene som et hvitt belegg og det kan være lurt å vaske det bort med vann på hånden, evt en handdusj. Man hverken kan eller bør vaske seg inne i skjeden. Du får ikke infeksjoner fordi du evt ikke vasker deg korrekt! Så ha et avslappet forhold også til den delen av kroppen. Bruk av intimsåper etc. er egentlig helt unødvendig. De fleste tåler såpe hvis man gjerne vil bruke det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36784-underlivshygiene/#findComment-140666
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...