Gå til innhold

Hyperpigmentering

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 19 år, jeg har tatt en del sol og vært utsatt for sol en del hele livet, og spesielt solarium siden jeg var rundt 13 år, har litt mørk hud fra før. Jeg har i det siste brukt lite solkrem og har gradvis fått små tydelige (hudfargede) nupper på armene og litt på bena, dette har jeg hatt i over 1 år. Jeg våknet for litt over en måned siden med flere mellombrune flekker på begge armene, på høyrearmen var det veldig tydelig og bredt ut, hadde også noen små flekker på føttene. Jeg gikk til fastlegen og han sa jeg hadde skabb mest sannsynlig, men det trodde jeg ikke, så jeg gikk til en spesialist som fastslo fort at jeg hadde hyperpigmentering. Hun fortalte meg at når jeg er i rundt 30 årene så får jeg garantert hudkreft, og hun sa at de brune merkene på armen (som begynner å bli veldig lyse nå) at jeg måtte smøre meg med sunblock på de stedene, men resten av kroppen kunne jeg bruke vanlig faktor på. Men problemet mitt er at jeg er livredd for å gå ut i solen for å få flere flekker på kroppen, eller få hudkreft fortere... Jeg var ute i sole i ca. 1 time idag og etter noen timer senere så merket jeg at armene og beina mine var dekket av disse hudfargene prikkene, kan se de tydelig i lyset og man kjenner de godt om man stryker over armen og beina mine. Jeg går på p-piller og vet heller ikke 100% om jeg er gravid, så kan dette og være grunnen til hyperpigmentering, eller grunnen i seg selv? Jeg har derfor en del spørsmål: 1. Er de prikkene på kroppen, og endringen fra brun til hvit på pigmentflekkene et tegn på hudkreft? 2. Burde jeg gå til legen så fort jeg kan? 3. Kan jeg dra til syden i 2 uker i sommer og slappe av i solen (mens jeg bruker solkrem) uten å tenke på at jeg får flere prikker eller flekker på kroppen? 4. Burde jeg holde meg langt unna solen? 5. Jeg burde sjekke meg jevnlig med tanke på at jeg har fått dette, så får jeg dekket legebesøkene, slik at jeg slipper å betale flere tusener? Tusen hjertelig takk for svar !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367868-hyperpigmentering/
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...