Gjest Tre nøtter Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Hva er egentlig "normal" kommunikasjon i langvarig parforhold? Eks. din manns mobiltelefon ringer. Han svarer at det er OK. Til deg sier han så at han stikker nå ut for å få kjøpt den støvsugeren vi snakket om. Du spør hvem ringte, og han svarer kort at det var Tore. Synes ikke du trenger vite mer og vil ikke si mer om det. Andre ganger sier han han skal ut å kjøpe en greie til bilen. 6 timer senere ringer du, og da er han på besøk hos kompis. Dere pusser opp. Av naboen får du vite hvilken dør dere har valgt. Er det normalt og bare noe man bør forvente? Du er ikke selv spurt om hva du synes. Dette er noen få - av mange- eksempler i årenes løp. Jeg spør bare om dette er vanlig og egentlig ikke noe å reagere på. For dersom jeg reagerer/spør- så er han helt uforstående til min reaksjon/spørsmål. Jeg ender med å føle at jeg er vanskelig. Hvordan ville DU reagert/svart på de nevnte eksemplene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367873-hva-er-vanlig-kommunikasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Jeg ville eksplodert om det gentok seg stadig. Det er respektløst og jeg hadde ikke funnet meg i det over tid. Du sier lite om hvordan han reagerer/hva han sier om du tar det opp med ham. Har du tatt det opp overhodet? Det er nemlig nokså avgjørende i forhold til hva jeg hadde GJORT med saken. ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367873-hva-er-vanlig-kommunikasjon/#findComment-3205782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Jeg synes eksemplene er av svært ulik karakter. At han ikke synes det er nødvendig å si noe mer enn at det er Tore som ringer, mener jeg er helt ok. Derimot synes jeg det er sært å bli borte i seks timer uten å gi beskjed og jeg ville ha mislikt sterkt om vesentlige beslutninger om felles bolig ikke ble tatt i fellesskap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367873-hva-er-vanlig-kommunikasjon/#findComment-3205784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tre nøtter Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Jeg ville eksplodert om det gentok seg stadig. Det er respektløst og jeg hadde ikke funnet meg i det over tid. Du sier lite om hvordan han reagerer/hva han sier om du tar det opp med ham. Har du tatt det opp overhodet? Det er nemlig nokså avgjørende i forhold til hva jeg hadde GJORT med saken. ? Har tatt det opp hver gang. Han skjønner ingenting av det. Forsøker gå i møte, og feks si at vi kan bytte den døra. Jeg har da pleid å si at "neida, ok for denne gang" eller liknende. Til det å bli borte 6 timer - eller da han dro for å kjøpe den støvsugeren (når han antakelig skal til Tore)- så sier han INGENTING. Han er mutters stille og tar imot skjennepreken. Men svarer ingenting. Han lar meg holde på til jeg er lei- og så går dagene som vanlig. Ender med å tenke det er jeg som er vanskelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367873-hva-er-vanlig-kommunikasjon/#findComment-3205788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 De to første synes jeg er helt ok, bortsett fra at jeg synes du burde latt være å mase for å få vite mer, hvis det nå var det du gjorde. Det må være lov å holde venneting for seg selv hvis det ikke er noe som angår partneren på noen måte. Jeg synes det må være greit å stikke avgårde og bli borte en stund uten å melde hjem hele tida, bare det ikke blir sånn at det er den ene som alltid gjør det, og det medfører at det andre alltid blir sittende hjemme og passe barn. Viktig at det er en viss balanse i det, synes jeg. Vi trenger litt tid for oss selv, de fleste av oss. Jeg hadde blitt småsur hvis jeg ikke fikk være med på å velge dør til felles hjem. Meget sur hvis han kom hjem med noe som ikke passet min smak:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367873-hva-er-vanlig-kommunikasjon/#findComment-3205789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Har tatt det opp hver gang. Han skjønner ingenting av det. Forsøker gå i møte, og feks si at vi kan bytte den døra. Jeg har da pleid å si at "neida, ok for denne gang" eller liknende. Til det å bli borte 6 timer - eller da han dro for å kjøpe den støvsugeren (når han antakelig skal til Tore)- så sier han INGENTING. Han er mutters stille og tar imot skjennepreken. Men svarer ingenting. Han lar meg holde på til jeg er lei- og så går dagene som vanlig. Ender med å tenke det er jeg som er vanskelig. Ah. I see.. han tenker ikke sånn som du og skjønner ikke.. Da er det ikke håp. Du må nesten bare fortsette å gi ham det med små porsjoner de gangene han virkelig tråkker i det. Om han hadde vært sint, lagt skyld på deg, angrepet og kjefta. Så hadde han nok ant hva feilen var. Slik du forklarer han, så er han antakelig bare skrudd sammen slik, og da får man akseptere disse irriterende tingene sammen med alle de gode sidene. Ettersom du VET hvordan han er, så får du kanskje venne deg til å "forebygge" de verste katastrofene. Som å si at "det er hyggelig å vite hvor lenge du tenker å bli borte da jeg har tenkt på middag".. etc neste gang han går ut for eksempel. Ettersom du VET at han "skal bare" og så blir borte i fem timer. Min er ikke like ille, men jeg kjenner ham igjen i mannen din.. ;0P 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367873-hva-er-vanlig-kommunikasjon/#findComment-3205793 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Hva med å ta igjen med samme mynt? Jada, barnslig - jeg vet, men av og til så... ;o) Si du skal på butikken og dra til en venninne og bli borte resten av dagen. Skift ut et fremtredende møbel du er lei av uten å ta ham med på råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367873-hva-er-vanlig-kommunikasjon/#findComment-3205811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacoba Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Har tatt det opp hver gang. Han skjønner ingenting av det. Forsøker gå i møte, og feks si at vi kan bytte den døra. Jeg har da pleid å si at "neida, ok for denne gang" eller liknende. Til det å bli borte 6 timer - eller da han dro for å kjøpe den støvsugeren (når han antakelig skal til Tore)- så sier han INGENTING. Han er mutters stille og tar imot skjennepreken. Men svarer ingenting. Han lar meg holde på til jeg er lei- og så går dagene som vanlig. Ender med å tenke det er jeg som er vanskelig. Kommer han faktisk hjem med støvsuger? Jeg ville nok lurt på om han faktisk var hos Tore..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367873-hva-er-vanlig-kommunikasjon/#findComment-3205812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Angående dør så kunne jeg godt ha latt ham plukke ut, og jeg ville sikkert vært glad for at han ordnet det, med mindre det var noe som kræsjet fullstendig med min smak. Men det som hadde ergret meg mest ved situasjonen hadde nok vært å få høre fra naboen det som han burde ha fortalt meg først, ikke at han valgte ut døra på eget initiativ. I vår verden er det også normalt å gi beskjed hvis man blir borte i 6 timer, ihvertfall etter at vi fikk barn sammen som vi tross alt har ansvar for sammen. Da er det ikke bare å forsvinne uten å avklare med den andre. Hvem han snakker med på telefonen og hva de forteller ham føler jeg ikke at jeg har så mye med, så der hadde jeg nok slått meg til ro med et svar om at det var Tore som ringte. Det høres ut som om han ikke er noen mester i kommunikasjon, men du kan jo sette deg ned og snakke med ham og fortelle klart hva du forventer, f.eks. at han sier ifra når han blir borte i mange timer, og at du forventer å bli spurt i viktige ting som angår deres felles hjem. Siden han stiller seg uforstående til dette når du tar det opp, så tror jeg nok bare det er sånn han er, og at han ikke bevisst prøver å lure deg på noen måte. Eller er det sånn at du er vanskelig og at han vet du ville sagt nei hvis han hadde bedt om "lov" til å besøke Tore, slik at han å bruke støvsugerkjøp som unnskyldning? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367873-hva-er-vanlig-kommunikasjon/#findComment-3205816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tre nøtter Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Angående dør så kunne jeg godt ha latt ham plukke ut, og jeg ville sikkert vært glad for at han ordnet det, med mindre det var noe som kræsjet fullstendig med min smak. Men det som hadde ergret meg mest ved situasjonen hadde nok vært å få høre fra naboen det som han burde ha fortalt meg først, ikke at han valgte ut døra på eget initiativ. I vår verden er det også normalt å gi beskjed hvis man blir borte i 6 timer, ihvertfall etter at vi fikk barn sammen som vi tross alt har ansvar for sammen. Da er det ikke bare å forsvinne uten å avklare med den andre. Hvem han snakker med på telefonen og hva de forteller ham føler jeg ikke at jeg har så mye med, så der hadde jeg nok slått meg til ro med et svar om at det var Tore som ringte. Det høres ut som om han ikke er noen mester i kommunikasjon, men du kan jo sette deg ned og snakke med ham og fortelle klart hva du forventer, f.eks. at han sier ifra når han blir borte i mange timer, og at du forventer å bli spurt i viktige ting som angår deres felles hjem. Siden han stiller seg uforstående til dette når du tar det opp, så tror jeg nok bare det er sånn han er, og at han ikke bevisst prøver å lure deg på noen måte. Eller er det sånn at du er vanskelig og at han vet du ville sagt nei hvis han hadde bedt om "lov" til å besøke Tore, slik at han å bruke støvsugerkjøp som unnskyldning? ;-) Ja, det er sikkert der det ligger- nemlig at kommunikasjon ikke er hans greie. Han er en meget snill mann, og jeg tror absolutt ikke han vil lure meg bevisst. Men han glemmer fortelle at han skal reise bort - og ungene oppdager først etterpå at han er vekk. Han glemmer fortelle veldig mye....og en god del informasjon om hva han tenker/vil/har gjort får jeg via venner og familie (feks når/hva han tenker om vår ferie, etterutdanning m.m). To ganger har jeg måtte fortelle han at man ikke må krangle foran gjester. Flere ganger har jeg fortalt at folk ikke liker at vitser blir basert på dem. Huff. Men jeg tror ingenting er vondt ment. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367873-hva-er-vanlig-kommunikasjon/#findComment-3205836 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tre nøtter Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Hva med å ta igjen med samme mynt? Jada, barnslig - jeg vet, men av og til så... ;o) Si du skal på butikken og dra til en venninne og bli borte resten av dagen. Skift ut et fremtredende møbel du er lei av uten å ta ham med på råd. Han er snill som dagen er lang. Han ville neppe reagert på hverken det med venninnen- eller om jeg hadde skiftet ut et møbel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367873-hva-er-vanlig-kommunikasjon/#findComment-3205840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tre nøtter Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 De to første synes jeg er helt ok, bortsett fra at jeg synes du burde latt være å mase for å få vite mer, hvis det nå var det du gjorde. Det må være lov å holde venneting for seg selv hvis det ikke er noe som angår partneren på noen måte. Jeg synes det må være greit å stikke avgårde og bli borte en stund uten å melde hjem hele tida, bare det ikke blir sånn at det er den ene som alltid gjør det, og det medfører at det andre alltid blir sittende hjemme og passe barn. Viktig at det er en viss balanse i det, synes jeg. Vi trenger litt tid for oss selv, de fleste av oss. Jeg hadde blitt småsur hvis jeg ikke fikk være med på å velge dør til felles hjem. Meget sur hvis han kom hjem med noe som ikke passet min smak:) Det er barn i forholdet. ja, det bør være balanse. Han "spør" ikke om å gå noen steder- han bare annonserer at han drar- eller han glemmer si noe som helst og blir borte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367873-hva-er-vanlig-kommunikasjon/#findComment-3205844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tre nøtter Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Jeg synes eksemplene er av svært ulik karakter. At han ikke synes det er nødvendig å si noe mer enn at det er Tore som ringer, mener jeg er helt ok. Derimot synes jeg det er sært å bli borte i seks timer uten å gi beskjed og jeg ville ha mislikt sterkt om vesentlige beslutninger om felles bolig ikke ble tatt i fellesskap. Enig i at jeg ikke trenger vite hva Tore ville. Godt å høre at det ikke bare jeg som er vanskelig mht det å bli borte i 6 timer- og innkjøp av dør til felles bolig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367873-hva-er-vanlig-kommunikasjon/#findComment-3205845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 Ja, det er sikkert der det ligger- nemlig at kommunikasjon ikke er hans greie. Han er en meget snill mann, og jeg tror absolutt ikke han vil lure meg bevisst. Men han glemmer fortelle at han skal reise bort - og ungene oppdager først etterpå at han er vekk. Han glemmer fortelle veldig mye....og en god del informasjon om hva han tenker/vil/har gjort får jeg via venner og familie (feks når/hva han tenker om vår ferie, etterutdanning m.m). To ganger har jeg måtte fortelle han at man ikke må krangle foran gjester. Flere ganger har jeg fortalt at folk ikke liker at vitser blir basert på dem. Huff. Men jeg tror ingenting er vondt ment. Det høres litt ugreit ut. Han er tydeligvis ikke av den innesluttede typen heller, siden han babler ivei til naboer og familie om både dørvalg og ferieplaner som du ikke er innvidd i. Så problemet er kanskje først og fremst det at han ikke tar nok hensyn til deg. Det er jo ikke noe hyggelig for barna heller at pappa plutselig blir borte uten at de får vite hvor han er eller når han kommer hjem. Her må dere nok sette dere ned og snakke sammen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367873-hva-er-vanlig-kommunikasjon/#findComment-3205852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Han er snill som dagen er lang. Han ville neppe reagert på hverken det med venninnen- eller om jeg hadde skiftet ut et møbel. Du må treffe på de områdene som betyr noe for ham og som han legger personlige følelser i. Om du kjøpte bil uten å diskutere det med ham, eller noe annet som er viktig for ham. Du kunne også bestille en feriereise sånn ut av det blå. Og om du stakk avgårde nesten hver dag i et par ukers tid, gjerne noen ganger når du visste han skulle noe. En del menn har en firhets-/mandighetsgreie med at de blir tøfler av å spørre madammen 'om lov'. Og er ganske blinde for at det ikke handler om 'å få lov', men om samarbeid, gjensidig respekt og respekt for andres tid. De fleste av denne kategorien menn ville ikke akseptert det samme fra en kompis om de dro på ferie, renoverte en bil sammen eller hadde et annet prosjekt på gang. Pussig at de kan være så blinde for at de gjør mot sin livsledsager det de aldri ville akseptert at andre gjorde mot dem. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367873-hva-er-vanlig-kommunikasjon/#findComment-3206244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Har du skrevet om dette før? Å vite hva man hvem man snakker med i telefonen og om hva, er vel ikke noen man kan forvente. Men om du har gjentatte erfaringer med at et OK på telefonen fører til halvdags forsvinningsnummer, kan jeg forstå du blir skeptisk. Det virker som dette kun er et problem for deg, ikke for ham. Hans eneste problem er at du blir sur? Satt litt på spissen. Dette handler i stor grad om holdninger. Er han likedan overfor sin arbeidsgiver eller i andre sammenhenger? Jeg tror ikke han kommer til å forandre på dette før det får tydelige og praktiske konsekvenser - for ham. At det eneste som fungerer er ryddig kommunikasjon. F.eks.: At ytterdøra må leveres tilbake om det ikke er en avgjørelse gjort i fellesskap. At han må reise hjem igjen akutt fordi familiens situasjon blir umulig pga hans ikke annonserte fravær. At det ikke blir noen felles ferie, at en reise går i vasken, fordi den ikke var planlagt i fellesskap. Så lenge du plukker opp bitene og jenker det til, vil han neppe se behovet for forandring. Når du kjefter setter han sikkert bare på autopiloten. Kanskje husker han ikke en gang det du sa dagen etter. Det som mest sannsynlig vil få ham til å endre sin framgangsmåte er at han finner ut at det er det eneste som fungerer. Greit for denne gangen, betyr i praksis greit alle de neste gangene også. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367873-hva-er-vanlig-kommunikasjon/#findComment-3206254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerbris Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Dette høres ut som min eks. Jeg orket ikke mer til slutt og måtte kutte ut. Var mer også der, men jeg følte meg utrolig teit når svigermor fortalte meg at typen hadde fått ny jobb.. Jeg tok igjen med samme mynt.. Det som skjedde da, var at han fortsatte med sitt løp, men legaliserte det så, fordi "Du gjør jo det samme selv".. Ingen smart ting å gjøre hos oss i alle fall. Bruk andre virkemidler isteden -men jeg hadde ikke orket det der 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367873-hva-er-vanlig-kommunikasjon/#findComment-3208076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.