Gå til innhold

Mensblødning under uavkortet bruk av p-piller

Anbefalte innlegg

Gjest Heidif

Siden jeg skulle på en lengre ferie hadde jeg ikke lyst å ha mensen i det hele tatt på en stund. Jeg har derfor gått fra brett til brett i tiden april til nå og tatt den regelmessig. Uten å ta et opphold har jeg nå begynt å blø..blør som om jeg skulle hatt mensen og det har vart i over en uke. Jeg har en vanncyste på ca 5 cm og var plaget med mellomblødnninger som jeg tok Pronova for og som ikke hjalp. Jeg er 44 år og ellers frisk. Hva kan dette være?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du bruker altså p-pillr, og da vil hormonbehandling ikke hjelpe for å regulere blødninger. Du nevner pronova, det finnes ikke. Mener du progynova (ren østrogen) eller provera (ren gestagen)? uansett, vil det ikke hjelpe på blødningsforstyrrelser. Det er ikke uvanlig med blødninger på kontinuerlig p-pille, da anbefales en pause på tre dager før ny oppstart. Du bør ved anledning få sjekket livmorhalsen, hvis du fortsatt har blødningsproblem, selv ved 'normalt' bruk med pauser. Cysten på 5 cm har ingen betydning, slike går ofte bort av seg selv.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest Heidif

Du bruker altså p-pillr, og da vil hormonbehandling ikke hjelpe for å regulere blødninger. Du nevner pronova, det finnes ikke. Mener du progynova (ren østrogen) eller provera (ren gestagen)? uansett, vil det ikke hjelpe på blødningsforstyrrelser. Det er ikke uvanlig med blødninger på kontinuerlig p-pille, da anbefales en pause på tre dager før ny oppstart. Du bør ved anledning få sjekket livmorhalsen, hvis du fortsatt har blødningsproblem, selv ved 'normalt' bruk med pauser. Cysten på 5 cm har ingen betydning, slike går ofte bort av seg selv.

Jeg brukte provera i 3 mnd uten at dette fikk bukt med mellomblødningene

Jeg begynte så på Diane for å slippe å ha mensen i sommer og tidlig høst. Så du mener jeg skal ikke ta tabletter i 3 dager og da vil blødningene stoppe? Hadde fulll ultralyd undersøkelse hos gynokolog i februar

Mette Moen, Gynekolog

Jeg brukte provera i 3 mnd uten at dette fikk bukt med mellomblødningene

Jeg begynte så på Diane for å slippe å ha mensen i sommer og tidlig høst. Så du mener jeg skal ikke ta tabletter i 3 dager og da vil blødningene stoppe? Hadde fulll ultralyd undersøkelse hos gynokolog i februar

Diane er et dårlig valg, det brukes ved uren hud, og skal ikke brukes for å regulere blødninger. Jeg synes at du skal be om henvisning til gynekolog for å få grundig undersøkelse og målrettet behandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...