Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 24 år som har gått på Depo-Provera i flere år. Min mor er veldig bekymret over dette, fordi hun mener det er skadelig for kroppen og ikke ha mensen. Jeg har ikke hatt blødninger siden jeg begynte på sprøyten, og jeg har heller ikke hatt noen bivirkninger. Kan du fortelle meg om det er tilfelle at kroppen tar skade av å gå på denne formen for prevensjon, og eventuellt på hvilken måte? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36796-depo-provera/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er faktisk ganske unaturlig for en kvinne åp ha menstruasjon! Naturen har programmert henne til å være gravid eller amme så meget at hun ikke får menstruasjon.

Depo-Provera virker på den måte at slimhinnen i livmoren ikke vokse ut og da behøver den ikke å avstøtes ved menstruasjon.

Man har diskutert om behandlingen kan gi benskjørhetstendens fordi østrogennivået reduseres, men det synes ikke å være bevist.

Hvis du føler deg vel på depo-provera skal du bare fortsette men huske at det kan gå et år etter du slutter til mensen kommer tilbake og fruktbarheten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36796-depo-provera/#findComment-140676
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...