Gjest Sviende kløe Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Hei! Jeg frykter at jeg har fått skabb. Det begynte rundt 23. juni og klødde i økende grad. På det verste våknet jeg hver eneste natt av at det klødde intenst - særlig på leggene, brystet og puppene, rumpa/rumpesprekken, lårene, underarmene, og rundt skrittet. Mulig smitte skjedde i USA i mai da jeg flyttet litt rundt og bodde i ulike senger. Jeg hadde også sex med to ulike menn. Etter konsultasjon hos allmennlege brukte jeg Nix for første gang 18. juli. Det klødde mindre allerede over natten, men fremdeles noe/tidvis. Siden har jeg tatt tre behandlinger til med tanke på å drepe nyklekkede midd, og nå - fem dager etter forrige behandling - klør det igjen i økende grad, særlig på lårene, ryggen og underarmene, samt noe på legger, rumpeballer, rundt brystvorter og overarmer. Jeg får stadig nye gul/hudfargede små prikker/nupper i huden, og det kommer klar væske ut når jeg klemmer på dem. Klør jeg på dem, blir de små runde sår. Jeg har vasket sengetøy og klær etter hver behandling, hvorpå de tørkes i varmeskap, og har fryst ned dyner, puter, tepper og annet (vesker, jakker) som ikke kan vaskes. Jeg har samtidig fått konstatert allergi mot katt, hest, hund og husstøv/midd (!), hvilket jeg lurer på om har noe å si. Flere steder står det at man kan ha eksem og kløe i flere uker etter vellykket behandling, men siden jeg får nye nupper og klumper og de klør stadig mer intenst, lurer jeg på om jeg kan ha fått en type skabb som er resistent mot Nix-kremen. Ellers har jeg forsøkt å bruke kremene Elocon og Eurax samt antihistaminer (Cetirizin) mot kløe, men effekten er ikke 100 prosent og sjelden langvarig. Det er dessuten ikke lett å kombinere med sol og varme. Jeg har også lest om peroral behandling med stromectol 6 mg x 2 (Ivermectin®), men min lege vil ikke skrive ut resept på dette før jeg eventuelt får konsultasjon hos hudlege, men ventetiden er nesten to måneder. Jeg tror ikke jeg holder ut mer nå. Orker ikke flere netter med kløende, søvnløse timer, og synes det er vondt og vanskelig å føle seg som en smittekilde. Jeg har en jobb der jeg til enhver tid omgås mange mennesker, og har mange venner jeg omgås relativt tett. Beklager et langt spørsmål - og takker stort for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367996-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-skabb/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Hei ! Etter din beskrivelse, er det overveienede sannsynlig at du er kvitt evt scabbinfeksjon og istedet sliter med behandlingsutløst eksem og "postscabiøs kløe" . Det viktigste og beste du kan gjøre nå er å stoppe all skabb behandling stressende opplegg med vasking og frysing av sengetøy og klær osv. Smør deg med fuktighetskrem f eks Propyless og hydrocortisonkrem minst 2 ganger daglig evt få resept av legen på en litt sterkere som heter Apolar. Dersom det er væskende sårområder på huden kan det være nødvendig med antibiotikakur også.. Det kan forventes at plagene vil gi seg gradvis og at du kan returnere til et normalt liv etterhvert. Dersom den generelle kløen skulle tilta igjen, bør du ikke gjennomføre flere Nix kurere uten å ha vært undersøkt av hudlege. Mvh fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367996-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-skabb/#findComment-3216905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.