Gå til innhold

Uregelmessig blødning/mellomblødning

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne førtiåtte

Hei Jeg er 48 år, og fikk mitt siste barn da jeg var 45 år (naturlig). Jeg har alltid hatt regelmessig menstruasjon (rundt 28 dager), men med kraftige og langvarige blødninger (ofte med koagler). Dette tok jeg opp med gynekolog for et år siden (juni 2010, og det ble samtidig tatt innvendig ul, celleprøve og "skrapeprøve"(?) fra livmorslimhinnen - og alt var ok), og fikk tilbud om å "brenne livmorslimhinnen"(?)). Dette skulle jeg tenke på, men i november 2010 ble jeg gravid igjen. Dette endte dessverre i en spontanabort. Menstruasjonen kom raskt i gjenge igjen, men i juni 2011 opplevde jeg kortere syklus enn normalt (mensen kom en uke tidligere enn beregnet). I juli så alt normalt ut igjen, med første blødningsdag som beregnet ut fra junisyklus. Etter ca en uke sluttet blødningen (noe som var tidlig til meg å være), men det var jo ok. Da visste jeg jo ikke at jeg skulle begynne å blø igjen etter bare noen dager. Jeg har som regel fått litt murrende smerter i både bein og armer noen dager før mens, og dette kom denne gang igjen rundt beregnet eggløsning. Det syntes jeg var rart, og tenkte at dette pleier bare å komme før mensblødning. Så skjedde det at jeg begynte å blø litt igjen, og jeg tenkte det kanskje var eggløsningsblødning. Dessverre fortsatte jeg å blø, om enn ikke så mye som ved en vanlig mens, så det hadde sikkert ikke noe med eggløsn. å gjøre. Nå, etter over en uke ser det ut til å avta - nesten ingen blødn. Jeg går til gynekolog én gang i året, som rutine, men siste gang var i november 2010 (i forbindelse med spontanaborten). Nå er jeg jo litt bekymret for denne litt spesielle syklusen denne gang, men prøver å tenke at det er aldersbetinget. Jeg ringte til min fastlege, og fikk time om en måned (september 2011). Jeg skulle registrere evt. blødn.dager i mellomtiden. Nå er jeg i tvil om jeg bør fremskynde den timen, eller om det hele høres "uskyldig" ut og kan vente denne måneden til jeg har time hos fastlegen?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver er helt vanlig, din alder tatt i betraktning, og er med stor sannsynlighet starten på overgangsalderen. Det kommer da kortere syklus, lengre syklus, småblødning osv. mellom hverandre. Det er tegn på uregelmessig eller fraværende eggløsning. Jeg synes det er en god ide med grundig registrering av blødningene, så legen kan få en oversikt. Du kan gjerne vente til september. I noen tilfeller reguleres blødningen med gestagen (kunstig progesteron) andre ganger med p-piller eller ’klimakterie-behandling’. Valg av behandling avhenger av blødningsmønster og evt andre symptomer, evt av blodprøvesvar.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...