Gjest stusser Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Hvilken har minst bivirkninger? Har pcos og tidligere brukt Diane men er ikke plaget av pcos-symtomer nå. Er mest redd for bivirkninger som går på humørforandring/depresjon og blodpropp. Er minipille (i så fall den med lite eller den med mer gestagen?) eller kombinasjonspille å anbefale? Så noe reklame for Yaz som skal ha antiandrogen effekt samt mindre fare for humørforstyrrelse enn andre p-piller, men i felleskatalogen står ikke noe om dette. Hva er riktkig? Hva er best av Ceraczette og Yaz med tanke på disse bivirkningene som jeg er redd for? Alder: 31 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368033-kombinasjons-minipiller-og-bivirkningsprofil/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 PCOS har så mange aspekter, så du må forklare hva som er ditt problem, maskulin behåring, uregelmessige blødninger eller annet? Man behandler/fjerner ikke PCOS med hormoner, men kompenserer for de problemer tilstanden kan medføre. Yaz/Yasminelle/Yasmnin er antiandrogene og kan hjelpe mot visse former for PMS. Cerazette brukes ikke ved PCOS, den øker ikke blodpropp-risiko som kombinasjonspillene. Legg inn litt mer opplysning i vanlig forum, så skal jeg utdype mine svar til deg. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368033-kombinasjons-minipiller-og-bivirkningsprofil/#findComment-3207431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 PCOS har så mange aspekter, så du må forklare hva som er ditt problem, maskulin behåring, uregelmessige blødninger eller annet? Man behandler/fjerner ikke PCOS med hormoner, men kompenserer for de problemer tilstanden kan medføre. Yaz/Yasminelle/Yasmnin er antiandrogene og kan hjelpe mot visse former for PMS. Cerazette brukes ikke ved PCOS, den øker ikke blodpropp-risiko som kombinasjonspillene. Legg inn litt mer opplysning i vanlig forum, så skal jeg utdype mine svar til deg. Vennlig hilsen Mette H Moen Det kom ikke nye opplysninger fra deg! Hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368033-kombinasjons-minipiller-og-bivirkningsprofil/#findComment-3209939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stusser. Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Det kom ikke nye opplysninger fra deg! Hilsen Mette H Moen Hei! Jeg prøvde å komme med nye opplysninger. Har jeg igjen uttryket meg for vagt, eller har du ikke sett dem? Du skrev jeg skulle skrive mer i "vanlig forum". Jeg var litt usikker på hva du mente, men jeg skrev i en ny tråd: Hei! Takk for rask tilbakemelding. Ser at jeg nok uttrykte meg litt utydelig. Jeg er ikke ute etter behandling for pcos, men etter prevensjon. Når jeg leser om bivirkninger ser det ut som mange av dem kan ligne på symptomer på pcos, så jeg lurte på om noen typer p-piller ville forverre pco, om det er noen jeg bør unngå siden jeg har det. Symptomene mine var mye kviser og behåring, unormale hormonblodprøver og noen cyster på ultralyd av eggstokker. Har nok eggløsningen i orden, for ingen problem med å bli gravid, derimot lite melk til begge barna mine. Ammer ikke lenger nå. PMS er jeg ikke plaget spesielt med, men har vært deprimert tidligere, og var redd noen p-piller skulle kunne gi ny depresjon som bivirkning. Vet jo at ikke alle får alle bivirkningene som står i felleskatalogen, men likevel.. Minipiller har ikke blodpropp som bivirkning. Har den større eller mindre fare for depresjon og påvirkning av pcos enn kombianasjonspillene?– stusser" Kan prøve å forklare igjen: Jeg tenker å begynne på p-piller. Indikasjon er prevansjon, ikke behandling av pcos. Jeg lurer likevel på om noen typer p-piller er uheldig med tanke på å kunne forverre pcos-symptomer. Mine symptomer som jeg merka selv, var mye kviser ( har vært borte lenge, men ser ut som det begynner å komme tilbake nå) og økt behåring., Ellers var det unormale hormonblodprøver, og ultralys viste noen cyster på eggstokkene. I tillegg har jeg hatt flere episder med depresjon. Er noen p-piller verre enn andre med tanke på depresjon som bivirkning? I såfall hvilke? Den tredje bivirkningen som bekymrer meg, er blodpropp. Jeg vet nå at minipiller ikke har denne bivirkningen. Men er minipiller mer uheldig med tanke på depresjon og pcos? Jeg kan klare å ta pillen til samme tid, og OM jeg likevel skulle bli gravid, er det ikke KRISE, så alle typer p-piller anser jeg som sikre nok. Hvilken p-pille er å anbefale utfra dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368033-kombinasjons-minipiller-og-bivirkningsprofil/#findComment-3211423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.