Gjest Anonym bruker Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Hei! Jeg ble stukket av insekt for 10 dgr siden. Jeg oppdaget at jeg hadde kløende stikk flere plasser på kroppen og antok at dette var myggstikk. Det har klødd lenge og jeg har ikke sett noen flått. I går fikk jeg derimot ringformet rødt utslett med en hvit ring innenfor. Dette er veldig likt det karakteristiske utslettet man ser ved borrelia. Dette har nå kommet 3 plasser og alle utselttene er rundt 3 ulike bittsteder. De har alle blitt større siden i går. Jeg har oppsøkt lege og fått apocillin. Jeg kurer på om det er tilstrekkelig eller om doxylin er å foretrekke? i tillegg lurer jeg på hvordan prognosen er når man kommer igang med behandling med en gang man oppdager dette utslettet? På forhånd takk for hjelpen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368042-borreliainfeksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Hei, Det høres egentlig litt rart at det du har skal være borrelia. For det første "stikkene": flåtten stikker ikke. De biter seg fast, sitter fast, evt graver seg ned i huden, hvor de syger blod i seg. Du finner flåtten, som små svarte prikker, 1-2 mm store. De kan fjernes med f. eks. en pinsett. Hvis du har et forstørrelsesglass kan du se at det er et dyr, med hode og kropp. Hode har en tendens til å sitte igjen i hyden når du fjerner det. For det neste at det skal være tre flåttbit samtidig høres lite sannsynlig. Ringene du beskriver kan jeg ikke kommentere, dertil er din beskrivelse ikke detaljert nok. De er i alle fall røde og sprer seg utover fra bittstedet. Men hvis fastlegen mener at det kan være flåttbitt, må jeg bare akseptere det. Han/hun har sett ringene. Når det gjelder behandling er Borrelia ømfintlig for alle penicillin-preparater, og apocillin skulle være drei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368042-borreliainfeksjon/#findComment-3208232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Hei, Det høres egentlig litt rart at det du har skal være borrelia. For det første "stikkene": flåtten stikker ikke. De biter seg fast, sitter fast, evt graver seg ned i huden, hvor de syger blod i seg. Du finner flåtten, som små svarte prikker, 1-2 mm store. De kan fjernes med f. eks. en pinsett. Hvis du har et forstørrelsesglass kan du se at det er et dyr, med hode og kropp. Hode har en tendens til å sitte igjen i hyden når du fjerner det. For det neste at det skal være tre flåttbit samtidig høres lite sannsynlig. Ringene du beskriver kan jeg ikke kommentere, dertil er din beskrivelse ikke detaljert nok. De er i alle fall røde og sprer seg utover fra bittstedet. Men hvis fastlegen mener at det kan være flåttbitt, må jeg bare akseptere det. Han/hun har sett ringene. Når det gjelder behandling er Borrelia ømfintlig for alle penicillin-preparater, og apocillin skulle være drei. ''Hvis du har et forstørrelsesglass kan du se at det er et dyr, med hode og kropp.'' Flått er da ikke så små - trenger ikke forstørrelsesglass til det (med mindre man ser dårlig). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368042-borreliainfeksjon/#findComment-3208246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.