Gå til innhold

Ønsker to like ben..

Anbefalte innlegg

Gjest Mvh Hilde

Hei! Jeg ble født med en feil i mitt høyre ben, som gjør at ikke får bøyd benet mer enn 90 grader. Dette har visst nok mest med lengde på muskler og sener i benet å gjøre, men jeg mangler også kneskål. Jeg hadde en større operasjon i 6-års alderen som har etterlatt seg et stort arr på benet. At jeg ikke har full funksjon i benet er èn ting (selv jeg selvsagt skulle ønske det ikke var slik) men at benet ser veldig anderledes ut plager meg mer og mer. Kneet ser ut som en rar klump, leggen er mye tynnere enn den andre, og så har jeg dette arret som jeg synes er veldig stort. Er dette ting man kan endre på ved kirurgi? Kan man f.eks legge inn noe inn øverst i leggen for å få den større? Sist jeg var til kontroll (10 år siden) var jeg hos en kirurg som var redd for det meste. Redd for å forlenge sener og muskler for å gi meg bedre bevegelighet, og redd for å pynte på arret. Men ting har kanskje utviklet seg siden da? og hvordan går jeg frem for å få dette vurdert? Setter veldig stor pris på svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368293-%C3%B8nsker-to-like-ben/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg

Funksjonen i benet må vurderes av ortoped. Mht. utseendet er det på sin plass å snakke med plastikkirurg også. For deg vil det derfor passe best å få en konsultasjon på et sykehus der man driver med elektiv ortopedi og har palstikkirurgisk service, slik at disse legene kan vurdere deg i fellesskap (f. eks Oslo Universitetssykehus) Det er ikke store endringer i arrbehandling de siste 10 årene, men det vil alltid være et skjønnspørsmål om du vil ha fordel av en arrevisjon. Derfor kan det i alle tilfeller være lurt med en ny vurdering. Det går an å forstørre leggen med silikonprotese, men det er noe problemer med operasjonen og hvis du har nedsatt funksjon, kan det være tvilsomt om det er lurt. Dee siste 10 år er fett-transplantasjon blitt mer vanlig, og hvis du har litt fett til overs andre steder, kan kanskje det være aktuelt for deg

Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg

Funksjonen i benet må vurderes av ortoped. Mht. utseendet er det på sin plass å snakke med plastikkirurg også. For deg vil det derfor passe best å få en konsultasjon på et sykehus der man driver med elektiv ortopedi og har palstikkirurgisk service, slik at disse legene kan vurdere deg i fellesskap (f. eks Oslo Universitetssykehus) Det er ikke store endringer i arrbehandling de siste 10 årene, men det vil alltid være et skjønnspørsmål om du vil ha fordel av en arrevisjon. Derfor kan det i alle tilfeller være lurt med en ny vurdering. Det går an å forstørre leggen med silikonprotese, men det er noe problemer med operasjonen og hvis du har nedsatt funksjon, kan det være tvilsomt om det er lurt. Dee siste 10 år er fett-transplantasjon blitt mer vanlig, og hvis du har litt fett til overs andre steder, kan kanskje det være aktuelt for deg

Gjest Mvh Hilde

Tusen takk for svar! Jeg har litt fett å ta av, så det skulle gå fint:) Hvordan går jeg frem for å få en slik vurdering på Oslo Universitetssykehus?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...