PieLill Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Og jeg sitter her å strever med å forstå hva en Østfold-L er. L-lyden blir vel tjukkere jo lengre bak i gangen man har tunga? For øvrig synes jeg feil uttale av R, hverken ordentlig rulle eller skarre, og mangel på kj- er verre. Sjøre til byen å sjøpe sjole. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Oslo L og Østfold L er jo helt forskjellig og ja, tjukk Oslo L er godtatt i mange av dialektene i Oslo. Jeg retter ikke på ungene mine når de bruker den tykke L'en. Jeg har to språk, et jeg snakker med folk som snakker likt og en jeg snakker med de som ikke snakker slik og det merker jeg at de store ungene har også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Vi bor på Nordstrand i Oslo, som ofte blir kalt en vestkantbydel i øst, og som regel regnes som vestkant når bydelsundersøkelser utføres etc. Jeg registrerer at dette fenomenet helt har tatt over blant barna på barneskolen der mine barn er elever. Ungene er knapt klar over det selv. Vi har uten hell forsøkt å få barna til å snakke normal L, de klarer knapt å høre forskjell selv. Jeg er selv oppvokst i Østfold, men fikk aldri denne Østfold L'en inn i språket mitt. Kanskje skyldes det foreldre fra Oslo selvom jeg bodde der i 15 år. Tror ikke det er noe vi kan gjøre noe med. Kj- lyden derimot, den skal barna mine ha. Ingen av dem skal få schærste når de blir ungdommer *grøss* Hæ? Vi har åpenbart barn på samme skole, men jeg kan ikke se at jeg har lagt merke til dette? Men nå snakker vi generelt "pent" da; solen, gaten, avisen osv. Vi har tynne l'er. Mulig jeg ikke skjønner hva en Østfold-L er. Er det det samme som når man uttaler Halden med Halden-dialekt. Altså at man ikke sier ell (som vi sier)? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Og jeg sitter her å strever med å forstå hva en Østfold-L er. L-lyden blir vel tjukkere jo lengre bak i gangen man har tunga? For øvrig synes jeg feil uttale av R, hverken ordentlig rulle eller skarre, og mangel på kj- er verre. Sjøre til byen å sjøpe sjole. mvh Jeg synes også sånn "ikke-R" er fælt - men det har jeg sagt før her på DOL, og skriver ikke noe mer om det nå... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg synes også sånn "ikke-R" er fælt - men det har jeg sagt før her på DOL, og skriver ikke noe mer om det nå... Men kan du forklare med hva en Østfold-L er for noe? Trodde det var tjukk L, men det får man jo ikke med tungen nær tennene. L-en blir jo tjukkere jo lengre bak i ganen man tar tungen. Hva er den fremre L-en de snakker om? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Og jeg sitter her å strever med å forstå hva en Østfold-L er. L-lyden blir vel tjukkere jo lengre bak i gangen man har tunga? For øvrig synes jeg feil uttale av R, hverken ordentlig rulle eller skarre, og mangel på kj- er verre. Sjøre til byen å sjøpe sjole. mvh ''For øvrig synes jeg feil uttale av R, hverken ordentlig rulle eller skarre, og mangel på kj- er verre. Sjøre til byen å sjøpe sjole.'' Synes det er stor forskjell på de to tingene. Å ikke kunne si R er en talefeil som noen aldri kommer fra. Å si "sj" i stedet for "kj" er ingen talefeil, men mer sosiolekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Men kan du forklare med hva en Østfold-L er for noe? Trodde det var tjukk L, men det får man jo ikke med tungen nær tennene. L-en blir jo tjukkere jo lengre bak i ganen man tar tungen. Hva er den fremre L-en de snakker om? mvh jeg synes det høres ut som noe nærmere trønder L enn "tynn" L, bare at Østfold L-en uttales med tungespissen rett bak tenna og i en slags bue nedover. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 ''For øvrig synes jeg feil uttale av R, hverken ordentlig rulle eller skarre, og mangel på kj- er verre. Sjøre til byen å sjøpe sjole.'' Synes det er stor forskjell på de to tingene. Å ikke kunne si R er en talefeil som noen aldri kommer fra. Å si "sj" i stedet for "kj" er ingen talefeil, men mer sosiolekt. ''Synes det er stor forskjell på de to tingene. Å ikke kunne si R er en talefeil som noen aldri kommer fra. Å si "sj" i stedet for "kj" er ingen talefeil, men mer sosiolekt.'' Noen kan ikke og noen gidder ikke. Jeg oppfatter det mer som slurv, giddaløshet og latskap enn sosiolekt når man "sjører bil". Men kan du fortelle meg hva en Østfold-L er for noe? Artikkelen kaller det en fremre L, men jeg trodde det var slik man uttalt 'vanlig' L. L-en blir da vitterligen tjukkere jo lengre bak i ganen tungespissen er. Så får jeg sove i natt... ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 jeg synes det høres ut som noe nærmere trønder L enn "tynn" L, bare at Østfold L-en uttales med tungespissen rett bak tenna og i en slags bue nedover. Takk! Høres vanskelig ut... Burde vært forbudt å legge ut slike artikler uten lydeksempler! Blir vel nødt til å reies til Sarpsborg... :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 ''Synes det er stor forskjell på de to tingene. Å ikke kunne si R er en talefeil som noen aldri kommer fra. Å si "sj" i stedet for "kj" er ingen talefeil, men mer sosiolekt.'' Noen kan ikke og noen gidder ikke. Jeg oppfatter det mer som slurv, giddaløshet og latskap enn sosiolekt når man "sjører bil". Men kan du fortelle meg hva en Østfold-L er for noe? Artikkelen kaller det en fremre L, men jeg trodde det var slik man uttalt 'vanlig' L. L-en blir da vitterligen tjukkere jo lengre bak i ganen tungespissen er. Så får jeg sove i natt... ;-) mvh ''Men kan du fortelle meg hva en Østfold-L er for noe? Artikkelen kaller det en fremre L, men jeg trodde det var slik man uttalt 'vanlig' L. L-en blir da vitterligen tjukkere jo lengre bak i ganen tungespissen er.'' Nei, det kan jeg nok ikke. Som jeg sa annet sted i tråden synes jeg beskrivelsen var forvirrende. Når jeg tenker en østfolding si Halden blir det litt "haillden", vet ikke om det er den de mener. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 ''Men kan du fortelle meg hva en Østfold-L er for noe? Artikkelen kaller det en fremre L, men jeg trodde det var slik man uttalt 'vanlig' L. L-en blir da vitterligen tjukkere jo lengre bak i ganen tungespissen er.'' Nei, det kan jeg nok ikke. Som jeg sa annet sted i tråden synes jeg beskrivelsen var forvirrende. Når jeg tenker en østfolding si Halden blir det litt "haillden", vet ikke om det er den de mener. Takk for svar. Jeg får den lyden jeg tror det er ved å legge tungen ganske brett på tennene, ikke i ganen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Skyldes nok innvandringen. Nei, dette kommer definitivt av FrPs retorikk! :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Østfold-L er nok et "problem" langt nede på lista når det gjelder påvirkning av osloelevenes norskferdigheter som følge av innvandring. Innvandringen av Østfoldinger til Oslo. :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Men kan du forklare med hva en Østfold-L er for noe? Trodde det var tjukk L, men det får man jo ikke med tungen nær tennene. L-en blir jo tjukkere jo lengre bak i ganen man tar tungen. Hva er den fremre L-en de snakker om? mvh Nei, jeg skjønner ikke hva slags L de snakker om :-( Burde vært med lydeksempel her ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Takk for svar. Jeg får den lyden jeg tror det er ved å legge tungen ganske brett på tennene, ikke i ganen. mvh '' Jeg får den lyden jeg tror det er ved å legge tungen ganske brett på tennene, ikke i ganen. ''' Jeg og. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 '' Jeg får den lyden jeg tror det er ved å legge tungen ganske brett på tennene, ikke i ganen. ''' Jeg og. Kommer det flere slike problemstillinger kommer jeg til å knekke tunga! :-) Ha en fin kveld. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Takk! Høres vanskelig ut... Burde vært forbudt å legge ut slike artikler uten lydeksempler! Blir vel nødt til å reies til Sarpsborg... :-) mvh Ja, jeg prøvde å søke på dialektprøver uten å finne noe. Han derre "Raymond" fra Fredrikstad mener jeg hadde sånne L'er... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Ja, jeg prøvde å søke på dialektprøver uten å finne noe. Han derre "Raymond" fra Fredrikstad mener jeg hadde sånne L'er... Det er Raymond-L det handler om, ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 ''Synes det er stor forskjell på de to tingene. Å ikke kunne si R er en talefeil som noen aldri kommer fra. Å si "sj" i stedet for "kj" er ingen talefeil, men mer sosiolekt.'' Noen kan ikke og noen gidder ikke. Jeg oppfatter det mer som slurv, giddaløshet og latskap enn sosiolekt når man "sjører bil". Men kan du fortelle meg hva en Østfold-L er for noe? Artikkelen kaller det en fremre L, men jeg trodde det var slik man uttalt 'vanlig' L. L-en blir da vitterligen tjukkere jo lengre bak i ganen tungespissen er. Så får jeg sove i natt... ;-) mvh Legg merke til hvordan tunga di ligger i munnen når du sier ordet "like" eller "leke" - tungespissen er plassert oppe, helt foran i munnen, mens resten av tunga ikke berører ganen. Det er en østfold-L. Når du uttaler ord som "hall" på vanlig østnorsk, ligger også tunga fremme i munnen, men da er det ikke tungespissen, men den delen litt bak tungespissen som berører ganen. I østfold bruker man L-en som i "leke" når man sier ord som "hall" - og det er den L-en som er på frammarsj. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Dette er Kebab-norsk. Det er snarere pølse-i-vaffel-norsk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.