Gå til innhold

Kan ikke ungene i Oslo uttale normal L-lyd?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Og jeg sitter her å strever med å forstå hva en Østfold-L er.

L-lyden blir vel tjukkere jo lengre bak i gangen man har tunga?

For øvrig synes jeg feil uttale av R, hverken ordentlig rulle eller skarre, og mangel på kj- er verre. Sjøre til byen å sjøpe sjole.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

12

• laban

5

• Mrs. Wallace

5

• mariaflyfly

4

Oslo L og Østfold L er jo helt forskjellig og ja, tjukk Oslo L er godtatt i mange av dialektene i Oslo. Jeg retter ikke på ungene mine når de bruker den tykke L'en. Jeg har to språk, et jeg snakker med folk som snakker likt og en jeg snakker med de som ikke snakker slik og det merker jeg at de store ungene har også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Vi bor på Nordstrand i Oslo, som ofte blir kalt en vestkantbydel i øst, og som regel regnes som vestkant når bydelsundersøkelser utføres etc. Jeg registrerer at dette fenomenet helt har tatt over blant barna på barneskolen der mine barn er elever. Ungene er knapt klar over det selv. Vi har uten hell forsøkt å få barna til å snakke normal L, de klarer knapt å høre forskjell selv. Jeg er selv oppvokst i Østfold, men fikk aldri denne Østfold L'en inn i språket mitt. Kanskje skyldes det foreldre fra Oslo selvom jeg bodde der i 15 år. Tror ikke det er noe vi kan gjøre noe med. Kj- lyden derimot, den skal barna mine ha. Ingen av dem skal få schærste når de blir ungdommer *grøss*

Hæ? Vi har åpenbart barn på samme skole, men jeg kan ikke se at jeg har lagt merke til dette?

Men nå snakker vi generelt "pent" da; solen, gaten, avisen osv. Vi har tynne l'er.

Mulig jeg ikke skjønner hva en Østfold-L er. Er det det samme som når man uttaler Halden med Halden-dialekt. Altså at man ikke sier ell (som vi sier)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig synes jeg feil uttale av R, hverken ordentlig rulle eller skarre, og mangel på kj- er verre. Sjøre til byen å sjøpe sjole.

mvh

Jeg synes også sånn "ikke-R" er fælt - men det har jeg sagt før her på DOL, og skriver ikke noe mer om det nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også sånn "ikke-R" er fælt - men det har jeg sagt før her på DOL, og skriver ikke noe mer om det nå...

Men kan du forklare med hva en Østfold-L er for noe? Trodde det var tjukk L, men det får man jo ikke med tungen nær tennene. L-en blir jo tjukkere jo lengre bak i ganen man tar tungen.

Hva er den fremre L-en de snakker om?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

mvh

''For øvrig synes jeg feil uttale av R, hverken ordentlig rulle eller skarre, og mangel på kj- er verre. Sjøre til byen å sjøpe sjole.''

Synes det er stor forskjell på de to tingene. Å ikke kunne si R er en talefeil som noen aldri kommer fra. Å si "sj" i stedet for "kj" er ingen talefeil, men mer sosiolekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kan du forklare med hva en Østfold-L er for noe? Trodde det var tjukk L, men det får man jo ikke med tungen nær tennene. L-en blir jo tjukkere jo lengre bak i ganen man tar tungen.

mvh

jeg synes det høres ut som noe nærmere trønder L enn "tynn" L, bare at Østfold L-en uttales med tungespissen rett bak tenna og i en slags bue nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For øvrig synes jeg feil uttale av R, hverken ordentlig rulle eller skarre, og mangel på kj- er verre. Sjøre til byen å sjøpe sjole.''

Synes det er stor forskjell på de to tingene. Å ikke kunne si R er en talefeil som noen aldri kommer fra. Å si "sj" i stedet for "kj" er ingen talefeil, men mer sosiolekt.

''Synes det er stor forskjell på de to tingene. Å ikke kunne si R er en talefeil som noen aldri kommer fra. Å si "sj" i stedet for "kj" er ingen talefeil, men mer sosiolekt.''

Noen kan ikke og noen gidder ikke. Jeg oppfatter det mer som slurv, giddaløshet og latskap enn sosiolekt når man "sjører bil".

Men kan du fortelle meg hva en Østfold-L er for noe? Artikkelen kaller det en fremre L, men jeg trodde det var slik man uttalt 'vanlig' L. L-en blir da vitterligen tjukkere jo lengre bak i ganen tungespissen er.

Så får jeg sove i natt...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det høres ut som noe nærmere trønder L enn "tynn" L, bare at Østfold L-en uttales med tungespissen rett bak tenna og i en slags bue nedover.

Takk!

Høres vanskelig ut...

Burde vært forbudt å legge ut slike artikler uten lydeksempler! Blir vel nødt til å reies til Sarpsborg...

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Synes det er stor forskjell på de to tingene. Å ikke kunne si R er en talefeil som noen aldri kommer fra. Å si "sj" i stedet for "kj" er ingen talefeil, men mer sosiolekt.''

Noen kan ikke og noen gidder ikke. Jeg oppfatter det mer som slurv, giddaløshet og latskap enn sosiolekt når man "sjører bil".

Men kan du fortelle meg hva en Østfold-L er for noe? Artikkelen kaller det en fremre L, men jeg trodde det var slik man uttalt 'vanlig' L. L-en blir da vitterligen tjukkere jo lengre bak i ganen tungespissen er.

;-)

mvh

''Men kan du fortelle meg hva en Østfold-L er for noe? Artikkelen kaller det en fremre L, men jeg trodde det var slik man uttalt 'vanlig' L. L-en blir da vitterligen tjukkere jo lengre bak i ganen tungespissen er.''

Nei, det kan jeg nok ikke. Som jeg sa annet sted i tråden synes jeg beskrivelsen var forvirrende. Når jeg tenker en østfolding si Halden blir det litt "haillden", vet ikke om det er den de mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men kan du fortelle meg hva en Østfold-L er for noe? Artikkelen kaller det en fremre L, men jeg trodde det var slik man uttalt 'vanlig' L. L-en blir da vitterligen tjukkere jo lengre bak i ganen tungespissen er.''

Nei, det kan jeg nok ikke. Som jeg sa annet sted i tråden synes jeg beskrivelsen var forvirrende. Når jeg tenker en østfolding si Halden blir det litt "haillden", vet ikke om det er den de mener.

Takk for svar.

Jeg får den lyden jeg tror det er ved å legge tungen ganske brett på tennene, ikke i ganen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østfold-L er nok et "problem" langt nede på lista når det gjelder påvirkning av osloelevenes norskferdigheter som følge av innvandring.

Innvandringen av Østfoldinger til Oslo.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mvh

Nei, jeg skjønner ikke hva slags L de snakker om :-(

Burde vært med lydeksempel her ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg får den lyden jeg tror det er ved å legge tungen ganske brett på tennene, ikke i ganen.

mvh

''

'''

Jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

'''

Jeg og.

Kommer det flere slike problemstillinger kommer jeg til å knekke tunga!

Ha en fin kveld.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Høres vanskelig ut...

Burde vært forbudt å legge ut slike artikler uten lydeksempler! Blir vel nødt til å reies til Sarpsborg...

mvh

Ja, jeg prøvde å søke på dialektprøver uten å finne noe. Han derre "Raymond" fra Fredrikstad mener jeg hadde sånne L'er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg prøvde å søke på dialektprøver uten å finne noe. Han derre "Raymond" fra Fredrikstad mener jeg hadde sånne L'er...

Det er Raymond-L det handler om, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;-)

mvh

Legg merke til hvordan tunga di ligger i munnen når du sier ordet "like" eller "leke" - tungespissen er plassert oppe, helt foran i munnen, mens resten av tunga ikke berører ganen. Det er en østfold-L.

Når du uttaler ord som "hall" på vanlig østnorsk, ligger også tunga fremme i munnen, men da er det ikke tungespissen, men den delen litt bak tungespissen som berører ganen.

I østfold bruker man L-en som i "leke" når man sier ord som "hall" - og det er den L-en som er på frammarsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...