Gå til innhold

Kan ikke ungene i Oslo uttale normal L-lyd?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Her vi bor er det mange barn som snakker med østfold-L-en. Iallefall av de jeg overhører og har kontakt med.

Jeg fatter ikke hva det kommer av. Vårt barn hadde en ørliten periode hvor han brukte denne L-en, vi rettet på dette da og siden har ikke han brukt den. Var i sommer på ferie med to andre familier - hvor de andre tre barnene uttalte denne østfold-L-en. Min mann prøvde rett som det var å få de til å si L uten østfold-dialekt. Det ene barnet klarte når han konsentrerte seg om de - de to andre klarte bare ikke å si L uten østfold-dialekt.

Vi bor i skedsmo, nord for oslo

Mulig jeg har misforstått litt, men driver mannen din uttalekorrigering på andres barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

12

• laban

5

• Mrs. Wallace

5

• mariaflyfly

4

Gjest kjenner til det

Mulig jeg har misforstått litt, men driver mannen din uttalekorrigering på andres barn?

Ehhh, nei, du har misforstått ganske MYE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Synes det er stor forskjell på de to tingene. Å ikke kunne si R er en talefeil som noen aldri kommer fra. Å si "sj" i stedet for "kj" er ingen talefeil, men mer sosiolekt.''

Noen kan ikke og noen gidder ikke. Jeg oppfatter det mer som slurv, giddaløshet og latskap enn sosiolekt når man "sjører bil".

Men kan du fortelle meg hva en Østfold-L er for noe? Artikkelen kaller det en fremre L, men jeg trodde det var slik man uttalt 'vanlig' L. L-en blir da vitterligen tjukkere jo lengre bak i ganen tungespissen er.

Så får jeg sove i natt...

;-)

mvh

''Men kan du fortelle meg hva en Østfold-L er for noe?''

Søk frem noen gamle sketsjer med Raymond fra Østfold på youtube ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...