Gå til innhold

Vond samleie

Anbefalte innlegg

Gjest Gustamor

Hei... Jeg vil spørre litt om sex... Jeg har alltid hatt problemer med sex helt siden først gang tror jeg. Det oppstår veldig ofte under samleie, kjennes ut som det er noe en treffer inni meg som gjør at det blir vond,etter samleiet er ferdig så blir det ofte så vondt at jeg ikke greier røre meg.Og det har vært slik med alle sexpartnere, de siste årene har det nå blitt ennå værre, så snart jeg tenker på sex så får jeg smerter i underlivet/mage, Og jeg har ikke helt svar på hva som skjer... Samboeren min plages veldig av at jeg sjelden/aldri ønsker sex og tror det er han det er noe feil med, og jo mere som tiden har gått i det siste så trekker jeg meg bare lengere og lengere vekk uten at jeg egentlig vil det, og av og til når han tar på brystene mine eller andre plasser så reagerer jeg med sinne og tårer før hjernen egentlig har forstått hva som er skjedd... Det har gått så langt nå at det plager meg og det plager jo selvfølgelig samboeren min som har utrolig større behov for sex enn hva jeg har... Jeg har ingen problemer med og få orgasme, men jeg syns ikke det er utrolig godt slik som alle andre snakker om at det skal være, også under selve samleien syns jeg ikke det er noe spesielt godt,selv om det ikke gjør noe vondt av og til. For noen år tilbake var jeg inne på sykehuset og tok kikkhull operasjon, men til ingen nytte alt var vist som det skulle bortsett fra en tett eggeleder, men det skulle vist ikke skape smerter... Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre... noen tips på hvordan bli bra????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368416-vond-samleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gro Isachsen, Sexolog

Når du forbinder samleie med smerte bør du ta en pause i samleiene til dere har funnet ut hvorfor smertene kommer. Jo oftere du har smertefulll sex, deste hardere fester tankene seg om at sex gjør vondt.

Så lenge samleie gjør vondt vil du heller ikke få lyst på sex, ingen får lyst på noe som gir smerter, eller kan gi smerter. Slik er bare ikke vi mennesker skrudd sammen.

En vanlig reaksjon på smerter er å trekke seg unna alle kjærtegn. Kjærtegn er jo forløpere til smerter og mange blir, som deg, temmelig fortvilte når det skjer siden de i tillegg ofte får dårlig samvittighet for ikke å være en god nok kjæreste.

Det er heller ikke rart at du ikke klarer å nyte samleier, når du hele tiden venter på at det skal gjøre vondt. Hva som forårsaker smertene er umulig å si. Årsaken kan være endometriose, men det kan hende at kikkehullsoperasjonene du hadde var for å finne ut om du kunne ha endometirose. Mulig du bør be om en ny utredning, siden endometriose ofte er vanskelig å konstatere.

Eller det kan rett og slett hende at du ikke tenner fordi du ikke forbinder sex med nytelse og glede, men med smerter. Jo mindre tent, desto større risiko for at det skal gjøre vondt fordi skjeden blir for kort.

Det er også mulig du kan ha utbytte av å trene bekkenbunnsmusklene, slik at skjedeveggene blir så blodfylt som mulig og dermed retter seg ut og blir så lange at støtsmertene ikke utløses. Det er også mulig du kan ha utbytte av å trene med bekkenbunnstreneren VagiFlex.

For at du og dere skal komme videre må du fjerne assosiasjonen med at sex gjør vondt for at du skal få til å nyte sex og få fullt utbytte av sex igjen. Det hjelper ofte å ha all mulig slags sex som ikke gir smerter og det er for de fleste i din eller deres situasjon å ha sex, men ikke samleie.

Mange trenger en forsiktig oppstart og dessuten å bli flinkere til å signalisere hva som gir nytelse, noe som i neste omgang gir større trygghet for å tenne. En sexologisk metode enkel oppstart finner du i boka mi “Mer lyst!” i kapittelet Pirr sansene. Lån boka på biblioteket. Les også kapittelet om bekkenbunn og kapittelet om smerter. Da vil du kanskje bedre skjønne hvorfor ditt reaksjonsmønster har blitt som det har blitt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368416-vond-samleie/#findComment-3212705
Del på andre sider

Gro Isachsen, Sexolog

Når du forbinder samleie med smerte bør du ta en pause i samleiene til dere har funnet ut hvorfor smertene kommer. Jo oftere du har smertefulll sex, deste hardere fester tankene seg om at sex gjør vondt.

Så lenge samleie gjør vondt vil du heller ikke få lyst på sex, ingen får lyst på noe som gir smerter, eller kan gi smerter. Slik er bare ikke vi mennesker skrudd sammen.

En vanlig reaksjon på smerter er å trekke seg unna alle kjærtegn. Kjærtegn er jo forløpere til smerter og mange blir, som deg, temmelig fortvilte når det skjer siden de i tillegg ofte får dårlig samvittighet for ikke å være en god nok kjæreste.

Det er heller ikke rart at du ikke klarer å nyte samleier, når du hele tiden venter på at det skal gjøre vondt. Hva som forårsaker smertene er umulig å si. Årsaken kan være endometriose, men det kan hende at kikkehullsoperasjonene du hadde var for å finne ut om du kunne ha endometirose. Mulig du bør be om en ny utredning, siden endometriose ofte er vanskelig å konstatere.

Eller det kan rett og slett hende at du ikke tenner fordi du ikke forbinder sex med nytelse og glede, men med smerter. Jo mindre tent, desto større risiko for at det skal gjøre vondt fordi skjeden blir for kort.

Det er også mulig du kan ha utbytte av å trene bekkenbunnsmusklene, slik at skjedeveggene blir så blodfylt som mulig og dermed retter seg ut og blir så lange at støtsmertene ikke utløses. Det er også mulig du kan ha utbytte av å trene med bekkenbunnstreneren VagiFlex.

For at du og dere skal komme videre må du fjerne assosiasjonen med at sex gjør vondt for at du skal få til å nyte sex og få fullt utbytte av sex igjen. Det hjelper ofte å ha all mulig slags sex som ikke gir smerter og det er for de fleste i din eller deres situasjon å ha sex, men ikke samleie.

Mange trenger en forsiktig oppstart og dessuten å bli flinkere til å signalisere hva som gir nytelse, noe som i neste omgang gir større trygghet for å tenne. En sexologisk metode enkel oppstart finner du i boka mi “Mer lyst!” i kapittelet Pirr sansene. Lån boka på biblioteket. Les også kapittelet om bekkenbunn og kapittelet om smerter. Da vil du kanskje bedre skjønne hvorfor ditt reaksjonsmønster har blitt som det har blitt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368416-vond-samleie/#findComment-3212706
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...