Gå til innhold

kan pårørende nekte en pasient blodoverføring?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Jeg så nylig en film som handlet om Jehovas vitner. De har jo en sterk motvilje mot å ta i mot blod fra andre.

Hvordan stiller situasjonen seg hvis person selv ikke kan samtykke til spørsmålet om blodoverføring? Kan pårørende på vegne av pasienten si nei selv om vedkommende høyst sannsynlig vil dø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Jeg tror (understreker tror) at det ikke går i Norge. Jeg har hørt at barnevernet i slike tilfeller vil fatte hastevedtak om omsorgsovertakelse slik at barnet får nødvendig behandling, og så tilbakefører omsorgen etterpå.

Igjen, jeg tror - jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror (understreker tror) at det ikke går i Norge. Jeg har hørt at barnevernet i slike tilfeller vil fatte hastevedtak om omsorgsovertakelse slik at barnet får nødvendig behandling, og så tilbakefører omsorgen etterpå.

Igjen, jeg tror - jeg vet ikke.

Hvis det er barn så er jeg sikker på at barnevernet griper inn og samtykker på vegne av barnet. Men hvordan stiller det seg hvis pasienten er myndig?

Legene skal redde liv, men skal de redde sjeler også ? Hvor langt kan de strekke seg for å redde en person som ikke vil motta blod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er barn så er jeg sikker på at barnevernet griper inn og samtykker på vegne av barnet. Men hvordan stiller det seg hvis pasienten er myndig?

Legene skal redde liv, men skal de redde sjeler også ? Hvor langt kan de strekke seg for å redde en person som ikke vil motta blod?

''Hvor langt kan de strekke seg for å redde en person som ikke vil motta blod?

''

Jeg tror alle myndige personer kan motsette seg medisinsk behandling, men jeg er usikker på om pårørende kan nekte på vegne av f.eks. en pasient som er bevisstløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvor langt kan de strekke seg for å redde en person som ikke vil motta blod?

''

Jeg tror alle myndige personer kan motsette seg medisinsk behandling, men jeg er usikker på om pårørende kan nekte på vegne av f.eks. en pasient som er bevisstløs.

'' Jeg tror alle myndige personer kan motsette seg medisinsk behandling, men jeg er usikker på om pårørende kan nekte på vegne av f.eks. en pasient som er bevisstløs.''

Stilles det noen krav om hvilken form personen må være i for å samtykke? Må personen oppfylle noen medisinske krav?

Det er en spennende problemstilling synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Jeg tror alle myndige personer kan motsette seg medisinsk behandling, men jeg er usikker på om pårørende kan nekte på vegne av f.eks. en pasient som er bevisstløs.''

Stilles det noen krav om hvilken form personen må være i for å samtykke? Må personen oppfylle noen medisinske krav?

Det er en spennende problemstilling synes jeg.

Dette er ikke noe område der tilfeldighetene råder. Det finnes massevis av regler for samtykke.

Det er bare å søke. Her er litt:

http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/likeverdige-helsetjenester/Sider/blodoverforing.aspx

http://tidsskriftet.no/article/485176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...