Gå til innhold

Brus - Tannlege Erik

Anbefalte innlegg

Hvilken brus er mest skadelig for tennene med tanke på syreangrep og skader i emaljen? Jeg har blant annet hørt at Cola er den brusen som er mest skadelig for tennene. Stemmer dette? I såfall hvorfor er PH-verdien i denne brusen lavere enn i feks. sitronbrus. Er farris skadelig for tennene?

Jeg drikker alltid saft og brus med sugerør. På denne måten føler jeg at jeg på en måte unngår at jeg bruker tennene når jeg drikker fordi sugerøret plasseres nærmere halsen enn tennene. Er jeg inne på noe her?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36853-brus-tannlege-erik/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Slike drikker, -også lightversjonene, er skadelig på grunn av at de er sure, men mest av alt måten de drikkes på. Hyppige inntak, altså nipping, gir ikke spyttet anledning til å nøytralisere syrene og det oppstår etseskader og hull. Værstingen er faktisk juice fordi den har buffersystemer som gjør nøytraliseringsjobben vanskeligere.

Jeg forstår noe av logikken din når det gjelder bruk av sugerør, men er redd problemet ikke lar seg løse på den måten, men bare flytter til baksiden av tennene i steden

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36853-brus-tannlege-erik/#findComment-140733
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...