Gjest Mirelle2 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Jeg kjenner en mann som er ekstremt perfeksjonist, det har han vært hele livet. Alt han gjør fra arbeid og hobbyer til barneoppdragelse SKAL gjøres perfekt. Nå har hatt slitt seg totalt ut gjennom alle år med å være "perfekt." Alt skal på en måte være "etter boken". Han arbeidet seg nesten ihjel på jobb og tok over der andre gjorde det mindre bra. Men han kommer sjelden godt overens med folk fordi han hisser seg ekstremt opp over ting som han mener at folk gjør feil og kan diskutere dette i det uendelige. Han kan for eksempel komme i snakk med mennesker på gata eller i skogen og ha en lang "tale" om hvor udugelige alle mennesker er fordi de forsøpler, ikke holder avtaler, ikke møter presis osv. Han mener at det er totalt mangel på moral og svært egoistiske mennesker som lager støy, kaster søppel osv. Det er jeg enig i, men jeg lar ikke meg selv bli syk pga så stor irritasjon over disse tingene. Mannen er en løgner, han er notorisk utro, har et enormt behov for oppmerksomhet og å høre hvor flott, flink og fantastisk han er. Han takler ikke å høre at andre mennesker forteller om en person som de synes er fantastisk. Da kan han si etterpå (til meg eller andre) at han kan dessverre ikke la seg begeistre av andre mennesker fordi han kjenner ingen som er så unik og kan gjøre ting så perfekt som han. Han har gjort seg selv syk av denne perfeksjonismen og irritasjonen over andre mennesker og klarer nå ikke å arbeide. Han har det vanskelig på grunn av dette, det er jo forståelig, men han må i alle sammenhenger si at han er så fantastisk, og er det noe han ikke kan så kunne han lært seg det på en uke. Ingen problem. Og i den situsjonen han er i nå som er veldig vanskelig så sier han hele tiden at han vet INGEN som er så sterk som han som klarer dette. Han er så skuffet over venner og familie som ikke kommer presis, lever opp til forventningene hans osv. og sier at han stiller store høye krav til andre mennesker, fordi han stiller så store krav til seg selv. Han sier at det burde vært skrevet en bok om han fordi han er så flink til alt han gjør. Men innrømmer at perfeksjonismen har gjort han syk, men det er jo bare fordi han er så fantastisk. Ja, han er veldig flink med alt han gjør, alt gjør han ordentlig og følger opp telefoner til offentlige instanser osv. Men som sagt lyver til damen sin og er utro, gang på gang selvom hun er så snill og gjør alt hun kan for han. Hun fortjener det overhodet ikke. Jeg mener at nesten alle kan bestemme seg for å gjøre ALT perfeksjonistisk og så få det til og dermed på en måte være en bra mann/dame. Men å ha moral når det gjelder følelsesmessige forhold til andre mennesker som kan bli fryktelig såret er tusen ganger viktigere enn å ha en moral som gjør at en ikke kaster søppel. Jeg mener også at et fantastisk menneske ikke gjør stygge ting mot andre gang på gang, og at hvis en slurver med klokkeslett, uryddig hus osv selvfølgelig kan det være irriterende men det betyr ikke så mye i den store sammenhengen. Hva mener dere? Og tenker om denne mannen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368557-mangler-en-st%C3%B8rre-tankegang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Jeg syns han høres ut som om han ikke bare er perfeksjonist, men har narcissistiske trekk. Han elsker seg selv og alt han gjør forhøyer han opp til noe fantastisk. Hva HAN kan klare å få til er bare HELT utrolig!!! Rett og slett forferdelig irriterende å høre på slikt selvskryt!!! I samme renna rakker han ned på alle rundt seg (inkl sin kone), og får henne til å føle seg mindreverdig som ikke får til alt like perfekt som henne. Hun blir, fordi han har vevd henne inn i et mønster (evt hun har latt seg blende&veve inn i det)... Ikke en enkel situasjon å komme seg ut av! Hvis denne fyren er så forbasket perfekt - hvorfor er han da syk? Hvorfor klarer han da ikke jobbe lenger? Noe skurrer. Den utskjellingen/talene han driver med ang forsøpling og sikkert mange andre ting, høres psykelig ut, spør du meg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368557-mangler-en-st%C3%B8rre-tankegang/#findComment-3212934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirelle2 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Jeg syns han høres ut som om han ikke bare er perfeksjonist, men har narcissistiske trekk. Han elsker seg selv og alt han gjør forhøyer han opp til noe fantastisk. Hva HAN kan klare å få til er bare HELT utrolig!!! Rett og slett forferdelig irriterende å høre på slikt selvskryt!!! I samme renna rakker han ned på alle rundt seg (inkl sin kone), og får henne til å føle seg mindreverdig som ikke får til alt like perfekt som henne. Hun blir, fordi han har vevd henne inn i et mønster (evt hun har latt seg blende&veve inn i det)... Ikke en enkel situasjon å komme seg ut av! Hvis denne fyren er så forbasket perfekt - hvorfor er han da syk? Hvorfor klarer han da ikke jobbe lenger? Noe skurrer. Den utskjellingen/talene han driver med ang forsøpling og sikkert mange andre ting, høres psykelig ut, spør du meg... Han er utbrent fordi han er perfeksjonst og har i alle år måtte gjort jobben til andre mennesker sier han, og pga samfunnet som det er så mange udugelige mennesker i. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368557-mangler-en-st%C3%B8rre-tankegang/#findComment-3212955 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Gosj. Jeg tenker at han der fortjener et smekk i bakhuet og utbrenthet..! Selvsentrert pompøs drittsekk. *lister ut av tråden* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368557-mangler-en-st%C3%B8rre-tankegang/#findComment-3213054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Jeg tenker at mannen er syk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368557-mangler-en-st%C3%B8rre-tankegang/#findComment-3213076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Jeg tenker at du beskriver en utpreget selvsentrert person med en sær virkelighetsoppfatning, som jeg neppe hadde orket i mer enn 5 minutter. En slik adferd overfor barn er selvsagt en ren katastrofe. Tror også få mennesker vil være i stand til et samliv med en slik person uten at det ble destruktivt. Umulig å hjelpe mannen om han ikke vil selv. De som er rundt ham må kanskje først og fremst tenke på å ikke bli dratt med i dragsuget. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368557-mangler-en-st%C3%B8rre-tankegang/#findComment-3213117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
selma38 Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 For meg høres han ut som en ekte narsissist. Dette er en personlighetsforstyrrelse, der man ser på seg selv som perfekt, og elsker oppmerksomhet om egen person. Jeg var uheldigvis sammen med en slik en i fjor og sliter fortsatt med ettervirkningene. Han fremstod som ekstremt hyggelig i starten, stor selvtillit, og fagre ord og blomster, for å fange meg. Overså glatt alle rare tegn på at han ikke var helt normal, som at han ifølge seg selv hadde mye høyere moral enn alle andre, skrøt mye av seg selv, opptatt av å fremheve at han hadde mange kjendisvenner, selvopptatt, trening, helse og utseende var viktig, og han hadde barn med 2 forskjellige, der han selv fremstod som et offer for utroskap fra begge sin ekser. I ettertid har jeg hørt at han selv drev på med andre i alle år. Ble sur på meg fordi jeg hadde et 2 mnds forhold til en et halvt år før jeg traff ham, da var jeg liksom "billig", selv om jeg har passert 40...Poenget er at moral lovene gjelder for alle andre enn en selv når man er narsissist, mens man selv er perfekt og kan gjøre hva man vil. Viser likevel omgivelsene glanssiden, så lenge man klarer. Manipulerte meg til å tro på alt han sa ang eksene sine, siste eksen hadde levd med mannen i 18 år, og var helt hjernevasket til å tro at hun ikke kunne klare seg uten ham, så hun gjorde alt for å ødelegge forholdet vårt, trakasserte etc. Han var tross alle sine fagre ord uten evne til å forelske seg, blir kun betatt, og da gjerne av utseende og status. Tross sin liksom høye moral har han mistet jobber, og kommer etter en stund i konflikt fordi han tilsynelatende er så mye flinkere enn alle andre. Ekstremt fiksert på detaljer, og å vinne over alle, betalte ikke regninger, skrev heller brev til inkassobyråene i juridiske former, for å unnslippe å betale. betalte heller ikke skatt, måtte som regel drives inn. Tror aldri han vil innse selv at det er han som er problemet, siden han i forhold til venner og naboer fremstår som så snill, og hyggelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368557-mangler-en-st%C3%B8rre-tankegang/#findComment-3213485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Han er utbrent fordi han er perfeksjonst og har i alle år måtte gjort jobben til andre mennesker sier han, og pga samfunnet som det er så mange udugelige mennesker i. Men hvis han var perfekt, så ville han ikke bli utbrent vel....? Forøvrig høres han psykisk syk ut.. Å være perfeksjonistisk kan være bra det, i den forstand at man gjør ting ordentlig, er punktlig, ryddig etc. Men her har perfeksjonismen hans tatt helt overhånd, og han har et psykelig syn på samfunnet. Jeg syns det høres ut som om han trenger masse hjelp.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368557-mangler-en-st%C3%B8rre-tankegang/#findComment-3213493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirelle2 Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 For meg høres han ut som en ekte narsissist. Dette er en personlighetsforstyrrelse, der man ser på seg selv som perfekt, og elsker oppmerksomhet om egen person. Jeg var uheldigvis sammen med en slik en i fjor og sliter fortsatt med ettervirkningene. Han fremstod som ekstremt hyggelig i starten, stor selvtillit, og fagre ord og blomster, for å fange meg. Overså glatt alle rare tegn på at han ikke var helt normal, som at han ifølge seg selv hadde mye høyere moral enn alle andre, skrøt mye av seg selv, opptatt av å fremheve at han hadde mange kjendisvenner, selvopptatt, trening, helse og utseende var viktig, og han hadde barn med 2 forskjellige, der han selv fremstod som et offer for utroskap fra begge sin ekser. I ettertid har jeg hørt at han selv drev på med andre i alle år. Ble sur på meg fordi jeg hadde et 2 mnds forhold til en et halvt år før jeg traff ham, da var jeg liksom "billig", selv om jeg har passert 40...Poenget er at moral lovene gjelder for alle andre enn en selv når man er narsissist, mens man selv er perfekt og kan gjøre hva man vil. Viser likevel omgivelsene glanssiden, så lenge man klarer. Manipulerte meg til å tro på alt han sa ang eksene sine, siste eksen hadde levd med mannen i 18 år, og var helt hjernevasket til å tro at hun ikke kunne klare seg uten ham, så hun gjorde alt for å ødelegge forholdet vårt, trakasserte etc. Han var tross alle sine fagre ord uten evne til å forelske seg, blir kun betatt, og da gjerne av utseende og status. Tross sin liksom høye moral har han mistet jobber, og kommer etter en stund i konflikt fordi han tilsynelatende er så mye flinkere enn alle andre. Ekstremt fiksert på detaljer, og å vinne over alle, betalte ikke regninger, skrev heller brev til inkassobyråene i juridiske former, for å unnslippe å betale. betalte heller ikke skatt, måtte som regel drives inn. Tror aldri han vil innse selv at det er han som er problemet, siden han i forhold til venner og naboer fremstår som så snill, og hyggelig. Det er som å høre om mannen jeg kjenner. Han er ekstremt sjarmerende, morsom og flørtende med alle, og "alle" faller for han, hvertfall en stund. Da jeg ble kjent med han var han veldig opptatt av å snakke om moral, og moralen til mennesker som var i et forhold. Han fortalte meg at hvis han traff en dame på byen som prøvde seg på han, og han visste at hun var i et forhold ba han hun om å dra til h......! For så grusom synes han det var med folk som går bak ryggen på andre. Og så er han notorisk utro selv. Jeg blir helt matt. Han har faktisk sagt at han har blitt kalt psykopat en gang av en dame fordi hun synes han hadde psykopatiske trekk, men han har jo empati og et enormt varmt hjerte som han selv sier så det er han langt i fra sier han. Jeg tror at han tror selv at han har det som kalles empati, han kan synes synd på folk, men når det gjelder så driter han i de, og klarer heller ikke å sette seg inn i en annens situasjon. Jeg har hatt diskusjoner med han hvor han sier at han forstår den andres situasjon, og så gjør han noe en stund etterpå som viser at han har glemt hele greien. Det er skremmende. Men han her er veldig nøyaktig med regninger, han betaler i tide. Og er veldig flink til å skryte av det også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368557-mangler-en-st%C3%B8rre-tankegang/#findComment-3213570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest been there done that Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 For meg høres han ut som en ekte narsissist. Dette er en personlighetsforstyrrelse, der man ser på seg selv som perfekt, og elsker oppmerksomhet om egen person. Jeg var uheldigvis sammen med en slik en i fjor og sliter fortsatt med ettervirkningene. Han fremstod som ekstremt hyggelig i starten, stor selvtillit, og fagre ord og blomster, for å fange meg. Overså glatt alle rare tegn på at han ikke var helt normal, som at han ifølge seg selv hadde mye høyere moral enn alle andre, skrøt mye av seg selv, opptatt av å fremheve at han hadde mange kjendisvenner, selvopptatt, trening, helse og utseende var viktig, og han hadde barn med 2 forskjellige, der han selv fremstod som et offer for utroskap fra begge sin ekser. I ettertid har jeg hørt at han selv drev på med andre i alle år. Ble sur på meg fordi jeg hadde et 2 mnds forhold til en et halvt år før jeg traff ham, da var jeg liksom "billig", selv om jeg har passert 40...Poenget er at moral lovene gjelder for alle andre enn en selv når man er narsissist, mens man selv er perfekt og kan gjøre hva man vil. Viser likevel omgivelsene glanssiden, så lenge man klarer. Manipulerte meg til å tro på alt han sa ang eksene sine, siste eksen hadde levd med mannen i 18 år, og var helt hjernevasket til å tro at hun ikke kunne klare seg uten ham, så hun gjorde alt for å ødelegge forholdet vårt, trakasserte etc. Han var tross alle sine fagre ord uten evne til å forelske seg, blir kun betatt, og da gjerne av utseende og status. Tross sin liksom høye moral har han mistet jobber, og kommer etter en stund i konflikt fordi han tilsynelatende er så mye flinkere enn alle andre. Ekstremt fiksert på detaljer, og å vinne over alle, betalte ikke regninger, skrev heller brev til inkassobyråene i juridiske former, for å unnslippe å betale. betalte heller ikke skatt, måtte som regel drives inn. Tror aldri han vil innse selv at det er han som er problemet, siden han i forhold til venner og naboer fremstår som så snill, og hyggelig. Morsomt, det med den dobbeltmoralen i grunn. Kjente meg godt igjen i situasjonen hvor han ble sur for ting du hadde gjort før dere møttes, for oi du er så umoralsk at, mens han selv har vært mye verre Slikt blir gjerne etterfulgt av "det kan ikke sammenlignes"-argumentasjon som er fullstendig blottet for logikk og sammenheng, eller man ignoreres.... Joda nei, vi får være sjeleglade for at vi gikk videre i livet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368557-mangler-en-st%C3%B8rre-tankegang/#findComment-3213583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.