Gjest MD Skrevet 12. oktober 2001 Skrevet 12. oktober 2001 Hei! Jeg har et spørsmål jeg håper dere kan svare meg på. Jeg er gravid i 14.de uke, og var hos legen i dag. Jeg synes det virker litt rart at legen ikke undersøker meg på noen annen måte enn å ta blodprøver og måle blodtrykk. Han har hverken tatt gynekologisk undersøkelse eller kjent på magen. Fosterlyden mener han også at det er for tidlig å finne. (Alle jeg har snakket med har hørt fosterlyden i uke 11-12.) Er dette vanlig praksis, og er det bare jeg som er veldig utålmodig- eller? Takker for svar. 0 Siter
Gjest Othello Skrevet 12. oktober 2001 Skrevet 12. oktober 2001 Helt vanlig. Da jeg var gravid sist hadde jeg faktisk ikke gynekologisk undersøkelse i det hele tatt. Hjertelyden vil ikke alle lytte etter så tidlig, da den kan være vanskelig å finne og bare gjør mor urolig om den ikke kan høres enda. 0 Siter
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 14. oktober 2001 Skrevet 14. oktober 2001 Det er nok litt varierende hvordan leger utfører den første svangerskapskontrollen. Det er vanlig å ta en g.u., samtidig som det er lett å kjenne på livmoren utenfra når man er 14 uker på vei. Det skulle vært mulig å finne fosterlyden med en dopler nå. Jeg synes du skal spørre din lege ved neste kontroll om dette kan bli utført. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.