Southeast Asia Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Hei! Jeg er fast bosatt i Asia. Lenge vært plaget av diare om morgenen. Hyppige toalettbesøk 2-3 timer og så er det stopp for en dag eller tre! Har tidligere gjennomgått De fleste tester i Norge for og utelukke diverse kreftsykdommer bortsett fra Koloskopi som jeg har time for senere i høst (Norge) Men da maveproblemene og diaren kommer og går og jeg nesten har håpet det kun er hyppig matforgiftning har jeg nylig tatt en avføringstest på lokalt sykehus for og se om det var blod i avføringen da jeg selv ikke har sett noe blod på toalettpapir. De sjekket såkalt "Occult" blod. Vet ikke hva det betyr men De fant ikke blod derimot fant de spor av en amøbebakterie med navn "Blastocystis hominis" og legen sa at smittekilden antakelig var vann og De satte meg på en antibiotika kur som legen selv sa var "kraftig" Sykehuset er svært interessert i og også gjøre en Koloskopi men mente jeg skulle prøve en antibiotika kur mot amøbe infeksjonen først.Det jeg har fått utdelt er Metronidazole 400mg og beskjed om og ta 400mg x 6 pr.dag. Altså 2400mg pr. dag i 10 dager. Jeg har lest litt om denne medisinen på nettet og sett at vanlig dose prøvd mot samme amøbetype er 1200mg pr.dag. Er det trygt og ta 400mg x 6 pr.dag? Samtidig har jeg ogå lest at nyere forskning heller mot og bruke tre forskjellige antibiotika samtidig mot denne bakterien/Amøben men ikke Metronidazole. Hva ville blitt brukt i Norge? Jeg er forøvrig frisk og opplagt og meget aktiv de dagene jeg ikke har "morgen diare" Mistenker selv at bakterien/amøben kommer fra mye svømming i et svømmebasseng hvor jeg i det siste har vært usikker på hvor rent er uten at jeg kan si at dette er årsaken. Hilsen fra Asia 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368626-mave-tarminfeksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Hei, Jeg går nesten ut ifra at ekspertisen, når det gjelder behandling av amøbesykdom, er vesentlig bedrei Asia, der du er, de har mer erfaring enn her hjemme. Men det er etablert anbefalinger, og det er lister over medikamenter som kan og bør brukes. Det anbefales primært Metronidazol, eventuelt kombinert med, eller etterfulgt av andre medikamenter. Tetracykliner nevnt somen mulig tillegg. Når det gjelder dosering av Metronidazol er det anbefalt høy dose mot amøber, gjerne 1500-2500 mg per daglig i 5 dager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368626-mave-tarminfeksjon/#findComment-3214034 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.