Gjest Siv-Anja Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Hei. Jeg har hatt en kronglete syngdomsvei. I 2005 fikk jeg diagnosen Graves. Dette etter at jeg i lengre tid hadde følt meg svært uvel med høy puls, sjelving, nedgang i vekt og en følelse av å være utmattet. Blodprøvene viste en ikke målbar tsh. Tok ei tid før jeg ble bedre. Fikk beskjed om å bruke neo mercasol (usikker på om det staves slik) og betablokker for å roe pulsen. Neo M skulle jeg bruke i 2 år. Da jeg begynte å føle meg bedre, sluttet jeg med medisinen. - Etter noen år ble jeg syk igjen. Denne gang artet det seg annerledes. Jeg hadde høy puls (som sist), sov minimalt - kunne gå døgn uten søvn, hadde mye magesmerter og ellers vondt i kroppen, som feberverk og leddsmerter. Da jeg endelig gikk til legen, var tsh lav, men målbar. Ny runde med Neo M og betablokker. Det ble bestemte at jeg nå skulle ha radioaktiv jodbehandling. Før behandlingen, etter at jeg begynte med Neo M, husker jeg tsh'en steg mye.. plutelig var den på 32? Fastlegen forklarte dette med at hormonene var "gått bananas". Ihvertfall hadde jeg radioaktiv jod behandling. Hadde deretter en lang periode med høy tsh og lav t4 - og var dårlig, før det begynte å snu. Bruker nå levaxin fast. Stoffskiftet har hele tiden vært vanskelig å regulere. Og i starten gikk jeg fra høyt til lavt ved bare en liten endring i levaxindosen. De siste årene har t4 ligget litt over det det skal (ca 23 -24) og tsh har ligget i nedre grenseområde. Samtidig har jeg hele tiden hatt denne veldig høye pulsen. Dette uansett om jeg har hatt tsh på 50 (som etter jod kuren) eller tsh på 0,30. Hjertet slår for fort! Har fått sjekket hjertet. Det er ok. Ingen hjertesykdom. Har gått med monitor - som viser et gjennomsnitt på ca 90 slag pr min i døgnet. Minimum slag var 60 mens jeg sov. Legen mente det burde være nede i 40, noe det ikke var. I våken tilstand lå den mye mellom 100 - 140. Siden har jeg brukt betablokker (pranolol 20 mg) 1-2 tabl om dagen for å holde pulsen nede. Men merker fort hvis jeg ikke har tatt. Da begynner pulsen å rase. Og jeg føler meg sjelven og uvel. Jeg får med jevne mellomrom også lurfhunger - føler jeg ikke får nok luft ned i lungene. Utenom dette har jeg fått stadig mer vondt i leddene. For øyeblikket er kneet, albue, fingrene, håndledd,bekken, nakke og kjeve verst. Synkront, men verst på den ene siden. Smerter i hånd og føtter har jeg hatt i flere år, men dette har blitt verre og verre. Nå blir jeg stadig veldig hoven, særlig i høyre hand. Har også opplevd å bli blå på fingertuppene og over knokene. Ved ultralyd viste det seg at jeg hadde væske i finger og håndledd. Det ble bare tatt ultralyd av den ene hånden. I tillegg har jeg feberverk. Uten at jeg nødvendigvis har feber. Jeg blir svært øm - det er sårt å ta på kroppen, særlig rundt ribbena og ryggen. Det verker fra toppen av ryggen, og kjennes som noen har tømt noe brennede ned ryggraden (dårlig forklart:-) - Denne feberverken har jeg imidlertid hatt i flere år. Mer eller mindre. Noen ganger er det helt borte, noen ganger er det svært intenst. Dette, sammen med verk i ledd og hjertebank er utmattende og slitsomt i lengden! - I tillegg kan det være verdt å nevne at jeg allerede i 1995 hadde vanvittige smerter i den ene storetåa. Fikk paralgin forte, som jeg tydeligvis ikke tålte (-ble ihvertfall dårlig) og kjørt på sykehuset. Her tok de røntken av tåen, og fant krystaller i den. Legene var veldig påståelige på at jeg var blitt trådd på. Noe jeg med sikkerhet vet ikke hadde skjedd. Fikk naproxsen og hvevelsen og smertene gav seg i løpet av timer. - I tillegg kan det være verdt å nevne at jeg fått påvist astma og allergi. Jeg har ikke alltid vært så flink å ta medisinen for dette. Men betablokker og Levaxin har jeg tatt slavisk etter radiojodkuren. Førstkommende fredag skal jeg på scintigrafi av sjelettet, som følge av at det ble funnet væske i ledd. Håper på noen svar da. Men synes plagene er så mangfoldige, at jeg er redd det ikke vil gi nok svar. Ved hvert legebesøk, sier de at det vil nok brenne ut etterhvert, men selv føler jeg plagene bare blir større og mer omfattende. Jeg er 38 år, og alt for ung til å måtte bruke betablokker. Har aldri vært plaget med angst eller andre psykiske lidelser. Jeg har hele tiden vært i jobb, og trives svært bra med det. Men det er utrolig slitsomt og utmattende å hele tiden føles seg syk. Har du noen god råd på hva jeg bør gjøre videre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368628-graves-leddgikt-og-h%C3%B8y-puls/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Jeg starter med det enkleste, nemlig stortåa. Smerter i stortå og påvisning av krystaller er oftest synonymt med urinsyregikt og diagnosen stilles oftest ved å måle nivået av urinsyre i blodet og eventuelt ta prøve av leddvæsken. Urinsyregikt kan også gi smerter i andre ledd. Når det gjelder svingende stoffskifte kan dette være vanskelig å regulere og kan oppleves som en tur med "berg og dalbane". Normalområdet for fritt tyroksin (T4) ligger vanligvis mellom 10-22 avhengig av laboratorium. Hos noen har hjertet og pulsen det best når verdiene lavt i normalområdet (10-14) og omvendt hos andre. Vi bruker da ofte hvilepuls og måling av morgentempratur for å finne ut hva kroppen har det best med. I ditt tilfelle kan du være for høyt dosert med Levaxin og det kan være verdt å redusere dosen i samarbeide med legen, men dette må gjøres langsomt og gradvis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368628-graves-leddgikt-og-h%C3%B8y-puls/#findComment-3214498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.