Gå til innhold

Anbefalte innlegg

psychogrevling

Hei!

Jeg har noen sp.mål som jeg veldig gjerne vil ha svar på;

1) Hva skjer i kroppen fra den dagen du får mens og helt fram til neste mens-periode?

2) Jeg bruker ikke piller, når er det sikrest å ha ubeskyttet sex?

3) Hvor lang tid tar det fra samleie og til du kan merke om du er gravid eller ikke, og hva er symptomene?

4) må jeg undersøkes før jeg kan begynne med pillen?

5) kan p-pillen ha en alergisk reaksjon?

(er allergisk mot så og si alt)....

Håper på svar så fort som mulig...

p.f. takk fra en overnervøs

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36871-nerv%C3%B8r-undrer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det blir ganske omfattende, men det meste skjer med dine hormoner i eggstokken.

1) Hva skjer i kroppen fra den dagen du får mens og helt fram til

neste mens-periode?

Det kommer økning av østrogen i de første to uker (fra første menstruasjonsdag). Denne økning fører til eggløsning på ca dag 14. Litt før det tidspunkt kommer det øket utflod, det blir langt og seigt (ikke alle kvinner merker det). Noen får øket sexlyst i denne periode.

Etter eggløsning produseres både østrogen og progesteron som skal forberede livmoren på evt graviditet. I denne periode kan kvinnen få PMS plager (før menstruasjonsplager) med irritabilitet, vektøking, ømme bryster, oppblåst mage, endret appetitt og avføring, evt lyst på spesielle matvarer, hodepine, søvnløshet osv. Langt fra alle har slike plager. Når mensen starter kan en del ha smerter og evt svettetokter om natten.

2) Jeg bruker ikke piller, når er det sikrest å ha ubeskyttet sex?

Bare i ca 10 dager før menstruasjon ( fra dag 18 etter menstruasjonsstart), men det forutsetter helt regelmessig menstruajson. I de første par dager av syklus kan det også være sikkert, men da har du jo blødning.Det anbefales ikke å bruke 'sikre perioder', de er ikke så sikre!

3) Hvor lang tid tar det fra samleie og til du kan merke om du er

gravid eller ikke, og hva er symptomene?

Noen merker symptomer litt før ventet menstruasjon, men de fleste først når de er gått over tiden. Ømme bryster og kvalme samt endret vannlatning er de vanligste tidlige symptomer.

4) må jeg undersøkes før jeg kan begynne med pillen?

Vanligvis vil det være en god anledning til en sjekk, men det er ikke absolutt nødvendig.

5) kan p-pillen ha en alergisk reaksjon? (er allergisk mot så og si

alt)....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36871-nerv%C3%B8r-undrer/#findComment-140828
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...