Gå til innhold

Tema: Særboerer

Anbefalte innlegg

Gjest Særboeren

Vi er et par 32 og 35 år som bor hver for oss i samme kommune. Ca en 10-min kjøretur avstand. Vi jobber til litt ulike tider, men ser hverandre ca 2-4 dager i uka. Da bytter vi på å overnatte hos hverandre, ca like mye hos hver. Da gjør vi det meste av det flest kjærestepar gjør. Bla er begge veldig glade i å reise sammen, noe vi gjør så ofte som mulig!

Begge trives med å ha det slik, siden begge har behov for mye alenetid. Om vi noen gang skal flytte sammen er vi enige om at det må være et stort hus hvor vi kan ha rom for å trekke oss tilbake. Men foreløpig har vi det bra slik vi har det.

Ser jo det kanskje kan bli et problem om vi ønsker barn etterhvert. Men er det egentlig det? Med tanke på at nesten 50% av alle barn bor med skilte/separerte foreldre, så skulle det ikke være mindre lov for oss å få barn, selv om vi ikke bor sammen? Det må vel være enda bedre at foreldrene faktisk er kjærester og elsker hverandre, men ikke alltid bor sammen, enn at foreldrene er separerte og ikke kan fordra hverandre?

Meg og kjæresten elsker hverandre og har det fint med å være særboerer. Det eneste som plager oss er spørsmålene fra venner og familie. Folk viser ingen forståelse for vårt valg og mener det MÅ være noe galt med oss og/eller forholdet om vi ikke snart ønsker å flytte sammen. De blir også provoserte når vi lufter temaet om å få barn som særboere..

Hvilke tanker har dere om dette her?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368916-tema-s%C3%A6rboerer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært særboer i 6 år og blir det nok i 6-8 år til og hadde jeg hatt muligheten hadde jeg flyttet inn hos ham på dagen! :o)

Deres valg er deres valg, men jeg er ganske sikker på at den dagen det evt. kommer barn inn i bildet hos dere så vil dere finne ut at det er ganske praktisk at begge bor under samme tak. :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368916-tema-s%C3%A6rboerer/#findComment-3217014
Del på andre sider

Enig med Lillemus i at det er mest praktisk å bo sammen når man får barn... Eller skal moren ha alt ansvar og arbeidet med babyen?

''Eller skal moren ha alt ansvar og arbeidet med babyen?''

Nemlig. :o) Man kan jo selvsagt bo hver for seg og tro at pappan bare kan være der og ta sin del av barnestellet allikevel, men det blir jo en smule urettferdig at pappan bare kan stikke hjem til ryddig hus og ro og fred mens mamma faktisk må sitte der med puppen fremme. :o) Nå går jeg ut fra at hun kommer til å amme da, de fleste gjør jo det en tid i alle fall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368916-tema-s%C3%A6rboerer/#findComment-3217026
Del på andre sider

Gjest hos oss

Jeg synes ikke dere skal bry dere om hva andre sier.

Hvis dere allikevel har behov for å vise andre at dere er et par som skal være et par også i fremtiden, kan dere evt forlove dere eller gifte dere, for at det skal bli mer offentlig.

Men trives dere som særboere nå så bør ingen påtvinge dere noe annet.

men kanskje dere burde prøve å bo sammen over en lengere periode før dere lager barn?

Når det gjelder å ikke bo sammen mens man har spedbarn og småbarn, så tror jeg de fleste som erfaring fra denne tiden vil se utrolig mange fordeler ved å bo sammen i disse årene. Det første året er ammende mor og diende baby ganske uløselig knyttet sammen, selvsagt får man til alternative løsninger hvis man _må_, men jeg tror de fleste vil oppleve at det er greit at begge foreldrene sover i samme hus som babyen. Nattevåk og amming er slitsomt.

og når man får flere barn, vil det å være to voksne samtidig i huset stort sett hele tiden og i hvertfall om natten, også være en fordel..

men det vil man jo selv erfare.

kanskje en løsning med et felles hjem, og en liten leilighet begge kan disponere, for at man kan trekke seg litt unna innimellom, når barna ikke er bittesmå, kunne være en løsning.. Mange pendler jo, og klarer det helt fint. Det blir jo også et økonomisk spørsmål.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368916-tema-s%C3%A6rboerer/#findComment-3217076
Del på andre sider

Annonse

''Det eneste som plager oss er spørsmålene fra venner og familie. Folk viser ingen forståelse for vårt valg og mener det MÅ være noe galt med oss og/eller forholdet om vi ikke snart ønsker å flytte sammen. De blir også provoserte når vi lufter temaet om å få barn som særboere..''

Synes det er rart at folk henger seg så opp i at dere velger å være særboere. Ser ikke helt hva som skulle være problemet med det.

Men det kan ha en sammenheng med at dere også velger å lufte tanken om å få barn og fortsette som særboere. Og la barna flytte frem og tilbake om jeg forstår deg rett? Det blir både hensynsløst og egoistisk.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368916-tema-s%C3%A6rboerer/#findComment-3218057
Del på andre sider

Gjest Særboeren

''Det eneste som plager oss er spørsmålene fra venner og familie. Folk viser ingen forståelse for vårt valg og mener det MÅ være noe galt med oss og/eller forholdet om vi ikke snart ønsker å flytte sammen. De blir også provoserte når vi lufter temaet om å få barn som særboere..''

Synes det er rart at folk henger seg så opp i at dere velger å være særboere. Ser ikke helt hva som skulle være problemet med det.

Men det kan ha en sammenheng med at dere også velger å lufte tanken om å få barn og fortsette som særboere. Og la barna flytte frem og tilbake om jeg forstår deg rett? Det blir både hensynsløst og egoistisk.

mvh

''Men det kan ha en sammenheng med at dere også velger å lufte tanken om å få barn og fortsette som særboere. Og la barna flytte frem og tilbake om jeg forstår deg rett? Det blir både hensynsløst og egoistisk.''

Er det hensynsløst og egoistisk fordi barna ikke vokser opp i et A4 forhold?

Har du denne holdningen mtp homofile foreldre også? Mange bruker jo samme argumenter her. Det at det ikke er heldig for barnet å vokse opp med foreldre som skiller seg ut i fra normen.

Jeg er derimot fortsatt fast bestemt på at det må være bedre for barnet og vokse opp med delvis separerte foreldre som elsker hverandre og ofte er hos hverandre, enn med skilte foreldre med et anstrengt forhold til hverandre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368916-tema-s%C3%A6rboerer/#findComment-3218875
Del på andre sider

Gjest Særboeren

mvh

Ser nok uansett for meg at vi kommer til å bo mer sammen de første første årene om vi får barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368916-tema-s%C3%A6rboerer/#findComment-3218878
Del på andre sider

Gjest Hulderen

''Men det kan ha en sammenheng med at dere også velger å lufte tanken om å få barn og fortsette som særboere. Og la barna flytte frem og tilbake om jeg forstår deg rett? Det blir både hensynsløst og egoistisk.''

Er det hensynsløst og egoistisk fordi barna ikke vokser opp i et A4 forhold?

Har du denne holdningen mtp homofile foreldre også? Mange bruker jo samme argumenter her. Det at det ikke er heldig for barnet å vokse opp med foreldre som skiller seg ut i fra normen.

Jeg er derimot fortsatt fast bestemt på at det må være bedre for barnet og vokse opp med delvis separerte foreldre som elsker hverandre og ofte er hos hverandre, enn med skilte foreldre med et anstrengt forhold til hverandre.

Problemet er ikke at dere som foreldre skiller dere ut. Problemet er at det er svært slitsomt for barn å være "frem og tilbake" barn. Det er ille nok for de som må det som nødvendighet. Men at dere planlegger i fra starten av at barna skal måtte ha det sånn, det er egoistisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368916-tema-s%C3%A6rboerer/#findComment-3218884
Del på andre sider

mvh

Jeg skrev, legg merke til spørsmålstegnet:

Det er altså om dere velger å la barna flytte som nomader mellom to hjem for at dere skal være særboere jeg synes dere handler hensynsløst og egoistisk, uavhengig av om dere kunne satt barna i en verre situasjon.

Har altså ingen ting med A4 og gjøre, bare å legge unødige byrder på barna kun av hensyn til egen bekvemmelighet. Om barna får bo i et hjem med foreldre som kommer og går litt, blir det noe annet. Selv om de fleste barn foretrekker foreldre som er mest mulig til stedet.

Om du svarer folk i RL like agressivt og usaklig som du svarte meg her om du får litt motbør, er det ikke rart om folk blir negative til dere.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368916-tema-s%C3%A6rboerer/#findComment-3218887
Del på andre sider

Gjest Særboeren

Jeg skrev, legg merke til spørsmålstegnet:

Det er altså om dere velger å la barna flytte som nomader mellom to hjem for at dere skal være særboere jeg synes dere handler hensynsløst og egoistisk, uavhengig av om dere kunne satt barna i en verre situasjon.

Har altså ingen ting med A4 og gjøre, bare å legge unødige byrder på barna kun av hensyn til egen bekvemmelighet. Om barna får bo i et hjem med foreldre som kommer og går litt, blir det noe annet. Selv om de fleste barn foretrekker foreldre som er mest mulig til stedet.

Om du svarer folk i RL like agressivt og usaklig som du svarte meg her om du får litt motbør, er det ikke rart om folk blir negative til dere.

mvh

''Om du svarer folk i RL like agressivt og usaklig som du svarte meg her om du får litt motbør, er det ikke rart om folk blir negative til dere.''

Kan ikke se hvordan jeg på noen måte skal ha svart deg agressivt og usaklig??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368916-tema-s%C3%A6rboerer/#findComment-3218935
Del på andre sider

Annonse

Gjest fattigmor

jeg har sett det på nært hold, hvor slitsomt det er for barn og flytte sånn annen hver helg! mor 50% og far 50%

Nå har de funnet en annen løsning, som er helt fantastisk!

Barna bor fast i hjemmet til mor, så i steden for at barna flyttes, så bytter foreldrene bolig anner hver uke! Det fungerer meget bra og ungene er glad og fornøyd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368916-tema-s%C3%A6rboerer/#findComment-3220675
Del på andre sider

Gjest Særboeren

jeg har sett det på nært hold, hvor slitsomt det er for barn og flytte sånn annen hver helg! mor 50% og far 50%

Nå har de funnet en annen løsning, som er helt fantastisk!

Barna bor fast i hjemmet til mor, så i steden for at barna flyttes, så bytter foreldrene bolig anner hver uke! Det fungerer meget bra og ungene er glad og fornøyd!

''Barna bor fast i hjemmet til mor, så i steden for at barna flyttes, så bytter foreldrene bolig anner hver uke! Det fungerer meget bra og ungene er glad og fornøyd!''

Takk for svar! Vi har tenkt noe lignende. Vi ser for oss at barnet har et hovedhjem hos mor og (hvor far er der 60-80% av tiden.) Barnet vil også ha et soverom hos far som hun/han disponerer som h*n vil!

Jeg er sikker på at dette vil ordne seg veldig fint jeg, når/om den tid kommer ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368916-tema-s%C3%A6rboerer/#findComment-3221487
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...