Gjest gidde Skrevet 14. oktober 2001 Del Skrevet 14. oktober 2001 hei,jeg er sykepleier, og ønsker å bli jordmor. Kan dere fortelle meg hvor jeg bør henvende meg, og hva som kreves for å komme inn? Jeg har vært skpl.siden 95,og jobbet i tre år ved sykehus. Kan dere også fortelle litt om ulemper og fordeler ved yrket? Hva er det verste som kan skje i arbeidet, og er det mye trist? Hva med ansvaret+ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36907-vil-bli-jordmor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 14. oktober 2001 Del Skrevet 14. oktober 2001 Spesialutdannelsen du må ta for å bli jordmor, kan du ta i Oslo, Bergen og i Tromsø. Kontakt høgskolene i disse byene og spør om informasjon om opptak osv. Det varierer hvor lett/vanskelig det er å komme inn. Avhengig av søkermassen. Det blir tatt hensyn til karakterer fra sykepleierskolen og antall år du har vært i jobb etter endt utdannelse. Hva du har gjort er ikke så viktig. Hvis du har jobbet i eldreomsorgen, så gir det like mange poeng som om du skulle jobbet på gyn. eller barneavd. Det er svært mange fordeler med yrket, det er f.eks. ekstremt meningsfylt, aldri kjedelig, aldri rutinepreget. To vakter er aldri like. Det meste av tiden jobber du med noe gledesfylt, men det er også svært utfordrende hvis det er ikke ender så lykkelig. Du jobber også svært selvstendig, i forhold til vanlig sykepleiepraksis. Av ulemper må nevnes at lønnen ikke er så altfor god, selv om man har 5 års utdannelse (inkl. turnusåret). Mange synes også at full stilling som jordmor på føde/barsel avd. er i tyngste laget når man har familie. Det er hardt turnusarbeid og vaktbelastningen er stor. Når det gjelder ansvaret, så er det noe man vokser med. I løpet av utdannelsen tar man i mot mange barn under veiledning, og man blir ikke sluppet ut i det alene før man er ganske klar for det. Likevel er ansvaret noe av det som er positivt med jobben samtidig som det kan være tyngende iblant. Det verste som kan skje, vil jeg ikke si så mye om, i.o.m. at det nærmest ligger i kortene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36907-vil-bli-jordmor/#findComment-140805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gidde Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 Spesialutdannelsen du må ta for å bli jordmor, kan du ta i Oslo, Bergen og i Tromsø. Kontakt høgskolene i disse byene og spør om informasjon om opptak osv. Det varierer hvor lett/vanskelig det er å komme inn. Avhengig av søkermassen. Det blir tatt hensyn til karakterer fra sykepleierskolen og antall år du har vært i jobb etter endt utdannelse. Hva du har gjort er ikke så viktig. Hvis du har jobbet i eldreomsorgen, så gir det like mange poeng som om du skulle jobbet på gyn. eller barneavd. Det er svært mange fordeler med yrket, det er f.eks. ekstremt meningsfylt, aldri kjedelig, aldri rutinepreget. To vakter er aldri like. Det meste av tiden jobber du med noe gledesfylt, men det er også svært utfordrende hvis det er ikke ender så lykkelig. Du jobber også svært selvstendig, i forhold til vanlig sykepleiepraksis. Av ulemper må nevnes at lønnen ikke er så altfor god, selv om man har 5 års utdannelse (inkl. turnusåret). Mange synes også at full stilling som jordmor på føde/barsel avd. er i tyngste laget når man har familie. Det er hardt turnusarbeid og vaktbelastningen er stor. Når det gjelder ansvaret, så er det noe man vokser med. I løpet av utdannelsen tar man i mot mange barn under veiledning, og man blir ikke sluppet ut i det alene før man er ganske klar for det. Likevel er ansvaret noe av det som er positivt med jobben samtidig som det kan være tyngende iblant. Det verste som kan skje, vil jeg ikke si så mye om, i.o.m. at det nærmest ligger i kortene. takk for svar. Kunne du si litt mer om lønnen? Hva ligger den på i forholde til vanlig skpl.lønn? Da begynnerlønn. Er det kun turnusvakter,eller er det mulighet for bare natt eller dagvakter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36907-vil-bli-jordmor/#findComment-140953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 takk for svar. Kunne du si litt mer om lønnen? Hva ligger den på i forholde til vanlig skpl.lønn? Da begynnerlønn. Er det kun turnusvakter,eller er det mulighet for bare natt eller dagvakter? De fleste sykehus opererer med faste nattevaktstillinger, men å få kun dagvakter, tror jeg ikke du skal belage deg på. Du kan regne med å få noen få lønnstrinn mer som jordmor enn sykepleier, men man pleier å si at det man må ta opp i studielån for å gjennomføre skolen, vil du ikke inntjene ved å jobbe som jordmor resten av yrkeskarrieren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36907-vil-bli-jordmor/#findComment-141282 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.