Gå til innhold

Kuler på kroppen

Anbefalte innlegg

Gjest Søringen

Jeg har i mange år fra tid til annen hatt ømme kuler på lårene og under armene. Dette har kommet og gått med jevne mellomrom. Har hatt hver kul i 2-3 uker før de har forsvunnet. Det siste halve året har jeg også fått disse i ansiktet (hals/kinn/panne). Disse har utartet seg som store byller som kan klemmes (som kviser). Har vært hos lege et par ganger. Den ene gangen for å skjære vekk en stor kul under armen. Disse er veldig plagsomme og sist jeg var der tok han en prøve av en kul og sendte til sykehuset, der det ble konstatert at det ikke var noen betennelse. Så nå har han henvist meg til hudlege (der det er et havlt års ventetid). Mitt spørsmål til deg er: Kan dette virkelig være et hudproblem? Det virker som disse kulene, som for øvrig er ektremt vonde, kommer langt innenifra kroppen....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369149-kuler-p%C3%A5-kroppen/
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du høres ut som du har en spesiell kjertelreaksjon som kalle hidradenitt , dvs at det kommer dype bylliknende reaksjon i kjertlene mot lyskeregionene og under armene , noen ganger kombinert med en form for dype kviser (acne conglobata) uner armene. Behandlingen er først og fremst langvarig antibiotika som regel tetracyclin selv om man ikke påviser infeksjonsbakterier,. På stiadig tilbakevendende områder kan også begrenset form for kirurgi være nødvendig. Enkelte ganger benyttes også en bestemt sterk medisin mot kviser, isotretinoin som kan få talgkjertlene til å roe seg ned. Hva slags behandling du skal ha , vurderes best av en hudlege som har sett deg. Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...