Gjest Veldig Nnervøs Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Hei Har en mann(40 år) som for 5 måneder siden fikk påvist føflekkreft. Han fjernet først føflekken hos allmennlegen. Den viste at den var ondartet. Heldigvis så fikk allmennlegen med seg alt. Men mannen min måtte uansett inn på sukehus å fjerne mer rundt der føflekken hadde vært. Prøvene av disse var helt fine. Doktoren sa også at det var en av de tynneste føflekkene han hadde sett, og både trodde og håpet at det gikk bra. Han var på kontroll hos allemmlegen for ikke lenge siden der alt var bra. Skal på kontoll fire gnager i året. Det som bekymrer meg er at han har en føflekk lenger nede på ryggen enn der den første satt. Den er helt rund og har klare skiller til huden. Jeg synes imidlertidig at den er mørkere på enkelte partier. Er det vanlig å få flere føflekker med kreft i på engang? I tillegg så bekymrer jeg meg for at han for et par uker siden begynte å få en følelse av at han har noe i halsen som han ikke får opp eller ned. Det er ikke vondt å svelge og han har heller ikke noen andre symtomer. Åppetiten er god og han har ikke hes stemme. Hører at han kremter litt innimellom. Han har aldri røyket og er måteholden med alkohol. Jeg er redd for at det er føflekken som har spredd seg til halsen. Er det vanlig at føflekkredt kan spre seg dit. (Han sier at han ikke kan huske at han har hatt en følelse av å ha noe i halsen før, men jeg vet at han har alltid kremtet og spyttet endel) Hilsen en som mister nattesøvnen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369187-f%C3%B8flekkreft/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winda Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Jeg synes at din mann kan kontakte legen sin slik at dere får avklart dette. Har han vist den andre føflekken til legen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369187-f%C3%B8flekkreft/#findComment-3221008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Til Veldig Nervøs ! Beklager at du har måttet vente på svar. Du er ganske typisk på den måten at du bekymrer deg og lurer på ting som mannen kanskje ikke har tenkt på eller sett som noe problem. I årenes løp er det ganske mange tilfeller av hudkreft jeg har diagnostisert og fjernet pga koners, samboeres og døtres påpasselighet og omsorg for sine nærmeste. Typisk er også at i den kaotiske situasjonen som oppstår i den første tiden med tanker på liv og død pga en "alvorlig" diagnose er det vanskelig å få med seg informasjon og forstå det som blir sagt , dersom det blir sagt. I mange tifeller er det også mangel på informasjon spesielt når man endelig har mulighet til å ta den imot. Det er flere positive ting her , for det første at almenlegen fikk seg hele svulsten ved det første inngrepet, slik at operasjonen etterpå bare var en rutinemessig utvidet sikkerhetsmargin. Dere har også fått beskjed om at den ondartete flekken var veldig "tynn", da er risikoen for spredning svært liten. Når det gjelder den andre føflekken , er det svært sjelden å ha flere melanomer samtidig. Men når flekken sitter på ryggen og er til bekymring, kan det ofte være greit å fjerne den også så man slipper å passe på og engste seg unødig. Men det høres ikke ut som det haster. Og kirurgene hadde sikkert gjort det dersom de syntes den så mistenkelig ut. Denne klumpfølelsen mannen din har i halsen er neppe noe spredningstegn, men kan være et "stress"-utslag i forbindelse med det som har skjedd . Spredning til halsen er svært uvanlig og helt usannsynlig i forhold til det du ellers har beskrevet med en flekk i tidlig kreftstadium. Om symptomene vedvarer , kan dere ta det opp med almenlegen og be om at han undersøker nøye utvendig på alle steder for lymfekjertler og evt gir dere en henvisning til ØNH lege. Mest sannsynlig vil halssymptomene gå tilbake når dere får lagt den akutte situasjonen bak dere og kommer tilbake til det normale. Men jeg håper din nattesøvn blir bedre etter at du har lest dette. Mvh fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369187-f%C3%B8flekkreft/#findComment-3232082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.