Gjest Alva123 Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Hei! Jeg håper du kan ta deg tid til å undersøke litt for meg. Jeg har for litt siden funnet ut at jeg er gravid, noe som ikke var planlagt. Jeg har to barn fra før, første med ICSI pga mannens dårlige sædkvalitet, mens vi overraskende ble gravid med nr. 2 naturlig. Nå har det skjedd igjen, og vi var egentlig ikke klare for nr. 3. Årsaken er først og fremst at jeg etter fødsel nr. 2 fikk symptomer på svangerskapsforgiftning/hellp. Økende ødemer etter jeg reiste hjem fra barsel, høyt bt (opp i 145/109) varierte litt. Normalt har jeg ligget på rundt 125/75 +/-. Hadde også økte leververdier. Målte bt daglig over en periode, og det ble vurdert bt senkende med., men jeg begynte aldri på det. Verdiene normaliserte seg gradvis etter noen uker. Men mens dette pågikk var jeg livredd for at det skulle skje meg noe alvorlig/ livstruende. Jeg bestemte meg derfor at jeg ikke turte flere svangerskap. Men nå har det altså skjedd igjen. Jeg har siden jeg fant ut at jeg var gravid, tenkt veldig mye på dette og er livredd noe skal skje meg da jeg har to små barn fra før. Jeg har snakket med jm som har henvist til sykehuset, egentlig for å snakke med overlege med lang erfaring, men jeg fikk time hos en lege under spesialisering og som jeg følte ikke tok meg så veldig seriøst. Jeg er sykepleier, og har såpass innsikt i helsevesenet at jeg vet at det ikke er alle kasus er like interessante for legene. Jeg hadde et uproblematisk forløp sist, og han kunne ikke gi meg råd om jeg burde fortsette eller avbryte svangerskapet. Jeg vurderer nemlig avbryte hvis det er sjanse for min helsetilstand. Det er ikke noe jeg ønsker, men jeg tenker så på mine to små barn. Det jeg trenger er noen som enten kan berolige meg til å fortsette svangerskapet uten å være livredd, eller som kan si at jeg bør avbryte. Vi har ikke brukt prevensjon, hadde tenkt å sette inn spiral men kom ikke så langt. Siste fødsel var høst 09. Jeg håper du kan undersøke dette grundig for meg, slik at jeg kan ta et valg. Hvis du trenger mer info om meg, kan du sende meg en privat e-post. Setter pris på all hjelp jeg kan få. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369214-svangerskapsforgiftninghellp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jeg forstår din bekymring og synes det var leit at du ikke fikk den informasjon du søkte da du var på fødeavdelingen. For en fødselslege er preeklampsi en tilstand som krever stor oppmerksomhet, så det var litt rart at legen virket uinteressert. Jeg kan i min lange virksomhet ikke erindre at vi har frarådet ny graviditet med mindre kvinnen hadde en alvorlig grunnsykdom som bakgrunn for preeklampsi (PE). Litt rart at din PE startet etter fødselen. Jeg hat tatt følgende fra Veileder i fødselshjelp som norske gynekologer forholder seg til: • Kontroll ved fødeavdelingens poliklinikk anbefales etter 2-3 måneder ved alvorlig preeklampsi, eklampsi og HELLP med ny gjennomgang, informasjon og planlegging av neste svangerskap. Det bør vurderes videre utredning (hypertensjon, nyrefunksjon, trombofili, antifosfolipidsyndrom). Det kan i noen tilfeller ved tidlig innsettende preeklampsi bli aktuelt å gi lavdose ASA (acetylsalisylsyre) som profylakse i neste svangerskap (75-100 mg daglig) • Ved senere svangerskap hos disse kvinnene bør kontrollene foregå i samarbeid med fødeavdelingene fra svangerskapsuke 23-24 • I neste svangerskap har kvinner med alvorlig, tidlig innsettende preeklampsi 10-20 % økt sjanse for å få preeklampsi på nytt • HELLP-syndrom har ca 3-5 % sjanse for gjentagelse Som du ser er det ikke så stor risiko for gjentakelse. Jeg vet ikke om det er tatt blodprøver av deg for å utelukke evt. bakenforliggende tilstand? Det burde også diskuteres om du skal starte på albyl. Du forteller dessverre ikke hvor gammel du er og hvor langt du er i svangerskapet. Men hvis du ikke fikk klar beskjed ved siste kontroll, synes jeg du skal be om ny time hos mer erfaren lege. Men husk at det er du selv som må bestemme om du vil fortsette graviditeten, det kan legen ikke avgjøre med mindre det er forhold som taler mot å fullføre en graviditet, og det er som sagt sjelden tilfelle. Jeg håper at du kommer frem til en god løsning. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369214-svangerskapsforgiftninghellp/#findComment-3221870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.